Casperfren Postat 10 april 2012 Postat 10 april 2012 Tjabba! Jag mixar en låt med piano och sång, sången ska ju vara väldigt nära = luftig , då måste jag höja typ 17 khz? Då blir det bra på ett sätt med närhet och tydlighet, men det känns lite som tunna järnstickor i öronen. Har jag för kassa mickar eller kan jag göra på ett annat sätt? Mvh
mietek Postat 10 april 2012 Postat 10 april 2012 17khz är iofs jävligt högt men ja, om det låter som du beskriver det är nog inte källmaterialet så roligt.
ONSatan Postat 10 april 2012 Postat 10 april 2012 Btw, var glad att du hör så högt och kan uppleva "järnstickorna".... 🙂
pressrec Postat 10 april 2012 Postat 10 april 2012 Oj! 17k är som många sagt riktigt högt upp! Testa och sätt ett shelfing filter på några dB och backa det sen till där du tycker att du får in "luft".
JohnRick Postat 10 april 2012 Postat 10 april 2012 En tanke som jag hört nå'nstans vore att köra riktigt smalt Q på det band där du höjer (förutsatt att du inte shelfar) och boosta runt det partiet du nämner för att inte påverka ssssss-fff-regionen som skär i öronen lite längre ner.
Jetblack Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Alltså, det som finns i området 17-20 kHz är bara intressant för fladdermöss. Som andra sagt: Höj längre ned istället. Men tänk på att mycket av det som du beskriver även handlar om akustik, mikrofoner, och (kanske framför allt) mikrofonteknik. Om det inte är perfekt på inspelningen är det svårt att "polera" det med eq. Sedan ska man komma ihåg att om man upplever att något frekvensområde saknas i ljudbilden är det bättre att sänka i de lägre registren istället för att höja i de högre. Annars kan det bli ungefär samma fenomen som att man skriker ännu högre för att överrösta alla andra som också skriker. Lycka till! 🙂
joachime Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Jag mixar en låt med piano och sång, sången ska ju vara väldigt nära = luftig , då måste jag höja typ 17 khz? Då blir det bra på ett sätt med närhet och tydlighet, men det känns lite som tunna järnstickor i öronen. Järnstickor. 🙂 Det låter som ett det finns ett smalt frekvensområde i diskanten med mycket resonans. Försök identifiera frekvensen och eq'a eller om det funkar, en de-esser som jobbar över det bandet. Det ger dig förhoppningsvis ett jämnare material att arbeta vidare med.
Casperfren Postat 25 april 2012 Trådstartare Postat 25 april 2012 Jag kanske överdrev med 17 khz , det kanske är på 8khz. Men har ni nått tipps på en gratis deesser?? 🙂 Mvh
Claes Holmerup Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 SPL's de-esser, som följer med Cubase, funkar oftast bra, så om du har Cubase, behöver du nog inte leta... 🙂
Claes Holmerup Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Vet inte säkert om SPL-de-essern finns med i LE, men kolla under Steinberg/Dynamics i plugin-listan, så finns den i så fall där.
Casperfren Postat 25 april 2012 Trådstartare Postat 25 april 2012 Tror inte det, isåfall skulle jag nog hittat den innan. Men kollar en extra gång. Har spitfish deessern, men jag fattar inte den riktigt. Skolans protools deesser tyckte jag dock såg mycket logisk ut. Mvh
BluesBoy Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 (redigerat) Annars kan du ju ta en kompressor och göra en de-esser inställning. 🙂 Edit: Under förutsättning att du kan ändra frekvensen förstås... Har hittat en "Lagerfeldt De-esser" inställning till den inbyggda kompressorn i Logic; funkar skitbra. Redigerat 25 april 2012 av BluesBoy
joachime Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Annars kan du ju ta en kompressor och göra en de-esser inställning. 🙂 Ja, om man kan sidechaina kompressorer i Cubase LE så är det en smidig lösning.
Casperfren Postat 25 april 2012 Trådstartare Postat 25 april 2012 Man kan inte sidchaina i le .. Men det löste sig 🙂 lärde mig hantera spitfish och den funkar bra! 🙂 Mvh
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.