Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjabba!

Jag mixar en låt med piano och sång, sången ska ju vara väldigt nära = luftig , då måste jag höja typ 17 khz? Då blir det bra på ett sätt med närhet och tydlighet, men det känns lite som tunna järnstickor i öronen.

Har jag för kassa mickar eller kan jag göra på ett annat sätt?

Mvh

Annons
Postat

17khz är iofs jävligt högt men ja, om det låter som du beskriver det är nog inte källmaterialet så roligt.

Postat

Btw, var glad att du hör så högt och kan uppleva "järnstickorna".... 🙂

Postat

Oj! 17k är som många sagt riktigt högt upp!

Testa och sätt ett shelfing filter på några dB och backa det sen till där du tycker att du får in "luft".

Postat

En tanke som jag hört nå'nstans vore att köra riktigt smalt Q på det band där du höjer (förutsatt att du inte shelfar) och boosta runt det partiet du nämner för att inte påverka ssssss-fff-regionen som skär i öronen lite längre ner.

  • 3 veckor senare...
Postat

Alltså, det som finns i området 17-20 kHz är bara intressant för fladdermöss. Som andra sagt: Höj längre ned istället.

Men tänk på att mycket av det som du beskriver även handlar om akustik, mikrofoner, och (kanske framför allt) mikrofonteknik. Om det inte är perfekt på inspelningen är det svårt att "polera" det med eq.

Sedan ska man komma ihåg att om man upplever att något frekvensområde saknas i ljudbilden är det bättre att sänka i de lägre registren istället för att höja i de högre. Annars kan det bli ungefär samma fenomen som att man skriker ännu högre för att överrösta alla andra som också skriker.

Lycka till! 🙂

Postat

Jag mixar en låt med piano och sång, sången ska ju vara väldigt nära = luftig , då måste jag höja typ 17 khz? Då blir det bra på ett sätt med närhet och tydlighet, men det känns lite som tunna järnstickor i öronen.

Järnstickor. 🙂

Det låter som ett det finns ett smalt frekvensområde i diskanten med mycket resonans. Försök identifiera frekvensen och eq'a eller om det funkar, en de-esser som jobbar över det bandet.

Det ger dig förhoppningsvis ett jämnare material att arbeta vidare med.

Postat

Tror inte det, isåfall skulle jag nog hittat den innan. Men kollar en extra gång. Har spitfish deessern, men jag fattar inte den riktigt. Skolans protools deesser tyckte jag dock såg mycket logisk ut.

Mvh

Postat (redigerat)

Annars kan du ju ta en kompressor och göra en de-esser inställning. 🙂

Edit: Under förutsättning att du kan ändra frekvensen förstås...

Har hittat en "Lagerfeldt De-esser" inställning till den inbyggda kompressorn i Logic; funkar skitbra.

Redigerat av BluesBoy
Postat

Annars kan du ju ta en kompressor och göra en de-esser inställning. 🙂

Ja, om man kan sidechaina kompressorer i Cubase LE så är det en smidig lösning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.