Jump to content
Annons

Eq:a sång utan att man får ont i öronen? (luft)


Casperfren

Recommended Posts

Tjabba!

Jag mixar en låt med piano och sång, sången ska ju vara väldigt nära = luftig , då måste jag höja typ 17 khz? Då blir det bra på ett sätt med närhet och tydlighet, men det känns lite som tunna järnstickor i öronen.

Har jag för kassa mickar eller kan jag göra på ett annat sätt?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En tanke som jag hört nå'nstans vore att köra riktigt smalt Q på det band där du höjer (förutsatt att du inte shelfar) och boosta runt det partiet du nämner för att inte påverka ssssss-fff-regionen som skär i öronen lite längre ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Alltså, det som finns i området 17-20 kHz är bara intressant för fladdermöss. Som andra sagt: Höj längre ned istället.

Men tänk på att mycket av det som du beskriver även handlar om akustik, mikrofoner, och (kanske framför allt) mikrofonteknik. Om det inte är perfekt på inspelningen är det svårt att "polera" det med eq.

Sedan ska man komma ihåg att om man upplever att något frekvensområde saknas i ljudbilden är det bättre att sänka i de lägre registren istället för att höja i de högre. Annars kan det bli ungefär samma fenomen som att man skriker ännu högre för att överrösta alla andra som också skriker.

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar en låt med piano och sång, sången ska ju vara väldigt nära = luftig , då måste jag höja typ 17 khz? Då blir det bra på ett sätt med närhet och tydlighet, men det känns lite som tunna järnstickor i öronen.

Järnstickor. 🙂

Det låter som ett det finns ett smalt frekvensområde i diskanten med mycket resonans. Försök identifiera frekvensen och eq'a eller om det funkar, en de-esser som jobbar över det bandet.

Det ger dig förhoppningsvis ett jämnare material att arbeta vidare med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du ju ta en kompressor och göra en de-esser inställning. 🙂

Edit: Under förutsättning att du kan ändra frekvensen förstås...

Har hittat en "Lagerfeldt De-esser" inställning till den inbyggda kompressorn i Logic; funkar skitbra.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...