persuader (oregistrerad) Postat 9 april 2012 Dela Postat 9 april 2012 Hej har märkt att jag har en viss kärlek för att skruva till ett biffigt gitarrljud på min förstärkare. Borde jag försöka få mer diskant. Upplever ni detta gitarrljud som "basigt"? (om det nu går att svara på utan att höra det i en kontext?) http://soundcloud.com/cabin-76/youth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 9 april 2012 Dela Postat 9 april 2012 Själva ljudet är inte basigt i sig. Men gitarrens karaktär har mer botten i sig än den behöver, tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 9 april 2012 Dela Postat 9 april 2012 Tycker inte den är för biffig, jag gillar biff! Gött e de! Dock tycker jag rummet förstärker rätt mycket i low-mid/basen som spökar en del, har svårt att föreställa mig denna i en mix, låter som du mickat upp en bit ifrån va? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 9 april 2012 Dela Postat 9 april 2012 Låter ju bra. Möjligtvis lite hånkig i midden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
persuader (oregistrerad) Postat 9 april 2012 Dela Postat 9 april 2012 Tycker inte den är för biffig, jag gillar biff! Gött e de! Dock tycker jag rummet förstärker rätt mycket i low-mid/basen som spökar en del, har svårt att föreställa mig denna i en mix, låter som du mickat upp en bit ifrån va? ett noll till dig. bara testinspelning med en Zoom H1 ca 4 m ifrån det är nog det som ställde till det för mig. Det är en Vox AC30 Heritage med nya rör som jag precis satt nya rör i. Live låter den ruskigt bra. Hur skulle du micka denna för bästa resultat? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 9 april 2012 Dela Postat 9 april 2012 Det är en Vox AC30 Heritage med nya rör som jag precis satt nya rör i. Vad var det för fel på de första nya rören..? 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 9 april 2012 Dela Postat 9 april 2012 Och om jag ska våga mig på att gå OT så håller jag med föregående talare. Inte jättebasigt, även om det skulle kunna bli lite trångt i en mix i lågmiden. Däremot ett saftigt mahognyliknande honk i mitten! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 10 april 2012 Dela Postat 10 april 2012 Tycker som sagt inte det är nått fel på midden eller något negativt med att det låter lite "honky". Själv skulle jag nog göra en klassisk SM57-uppmickning på den stärkaren relativt nära högtalaren. Har man någon bandmick eller go stormembranare så kan man testa att ha den som rumsmick, men skulle nog vara försiktig med att blanda in för mycket rum då rummet låter rätt så "vardagsrum" samt att tänka på fasfelen som blir när man mickar upp en högtalare från olika avstånd, man får flytta runt tills man tycker ljudet låter som bäst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
persuader (oregistrerad) Postat 10 april 2012 Dela Postat 10 april 2012 Vad var det för fel på de första nya rören..? 😲 Dom första rören var hårt spelade under några år. Skall snart börja en ny inspelning. Valde efter rekommendation att köpa nya matchade rör från Watford Valves. Kan då ha de gamla som backup. Rören från Watford kostade en del men ger ett otroligt lyft. Jag är svinnöjd. Den där midhonken är ju vad jag vill ha från en bra Vox samtidigt som man får en ganska skimrande dist. Tror ni har rätt att low mid och honken accentueras av mickavstånd och rum. Kommer nog att köra ett par mickar på samma avstånd ganska nära och testa lite olika vinklar/placeringar. Tack alla för input och hjälp http://www.watfordvalves.com/home.asp Här min goa rigg numera discontinued 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.