Guitar Nilsson Postat 9 april 2012 Postat 9 april 2012 Börjar med att förklara problemet jag har nu med mina Event ASP6. Jag gillar ljudet i dem, men det brukar bli för lite topp i mina mixar i andra system. Att jag får för lite diskant borde tyda på att de ger för mycket diskant, men det är nog tvärtom, de ger för lite, eller för otydlig övre cymbalklirrs-diskant. Om jag lyssnar i mina Beyerdynamic DT150 hör jag tydligt att det händer saker om jag skär eller boostar Trum-OH så lite som 2 db vid 10 khz. I monitorerna är det svårare att höra den där skillnaden. Hur pass hörselskadad jag är vid 56 bast vet jag inte, men jag hör i alla fall tydligt det vassaste i Beyerlurarna, tycker de är för diskantiga så jag lyssnar sällan i dem, ATH-M50 är de jag gillar bäst hittills, ska utöka med öppna DTT 990 pro, och nu vill jag även ha nåt bättre än Eventlådorna. ADAMs diskanter har jag tyckt varit lite vassa på ett konstigt sätt, det lilla jag hört på dem på 4-Sound, men det kanske är precis vad jag behöver för att få bättre koll på tex master-EQ i de översta registren? Sitter det samma diskantelement i de mindre ADAM som i A7X? Att spela högt kan jag göra i andra system, så hög volym är inte nödvändigt. Finns det andra nackdelar med de billigare i ADAM sortimentet? Min prodipe SUB10 behåller jag nog också, eller också kollar jag basen med de DTT 990 pro öronvärmare som är på ingående. Eventmonitorerna får kanske stå kvar de med för alternativ eller samtidig lyssning. Jag har varit sugen på lite större passiva trevägs gamla JBL studiomonitorer, men ju mer man läser jämförelser med gamla JBL så verkar ADAM vinna med hästlängder. Det är mest lite tankar runt ADAMs banddiskant jag vill åt. Har märkt att jag blivit lite fixerad vid countrygubben Merl Haggards studiosound, där hör man alltid en så j-a tydlig men ändå aldrig överdriven fin diskant från diskret trampad hihat. De har väl en mm-precision på hihat-volymen, men de har säkert bra lyssning också de där Nashvilleteknikerna
drloop (oregistrerad) Postat 9 april 2012 Postat 9 april 2012 Rummet påverkar ju en hel del. Innan du går loss på nya monitorer, har du provat att flytta runt dina monitorer? Sitter diskanterna i öronhöjd? Har du en liksidig triangel mellan dig och högtalarna?
Guitar Nilsson Postat 9 april 2012 Trådstartare Postat 9 april 2012 Ja, de sitter exakt i öronhöjd. Jag har byggt en hylla speciellt för lyssningen, de sitter exakt symetriskt på kortväggen oxå. Med dörren in till nästa rum öppen, (bakom ryggen) får bastonerna nio meter att åka fram o tillbaks på. Rummet är nog ganska bra.
drloop (oregistrerad) Postat 9 april 2012 Postat 9 april 2012 OK. Det är alltid ball att köpa lurar och högtalare, kan man inte få nog av. 🙂 Adam är fin skit. Jag mixad den här låten http://soundcloud.com/dabene/94-v-rt-allting i en liknande anläggning som den här: Man lär sig sina lådor förr eller senare... 🙂
wellness music Postat 9 april 2012 Postat 9 april 2012 Ja, de sitter exakt i öronhöjd. Jag har byggt en hylla speciellt för lyssningen, de sitter exakt symetriskt på kortväggen oxå. Med dörren in till nästa rum öppen, (bakom ryggen) får bastonerna nio meter att åka fram o tillbaks på. Rummet är nog ganska bra. Bra med symetri men har du dämpat förstareflexerna? Om inte så är det du beskriver ett tänkbart scenario där första reflexerna interfererar med direktljudet och du får en maskeringseffekt som gör att du mixar skevt.
Guitar Nilsson Postat 9 april 2012 Trådstartare Postat 9 april 2012 Oavsett om köper billigt eller dyrt låter de mesta monitorer och lurar typ extremt olika. Det borde vara enklare att mixa i en låda som ger mycket diskant, som man hör nästan för mycket och sen räkna med att det blir lite mindre diskant i de flesta andra system. Än tvärtom, genom en monitor som ger så lite topp att man vet att de blir mer cymbalertopp i de flesta andra lådor, och gissa sig till hur man ska skruva cymballjudet. Ingen som kan kommentera ADAMs tweeter? Enligt Thomann ser det ut att vara samma 50 diskant i både AX5, AX7 och AX8. Kanske det finns andra mer "klirriga" monitorer?
Guitar Nilsson Postat 9 april 2012 Trådstartare Postat 9 april 2012 Bra med symetri men har du dämpat förstareflexerna? Om inte så är det du beskriver ett tänkbart scenario där första reflexerna interfererar med direktljudet och du får en maskeringseffekt som gör att du mixar skevt. Jag har försökt lyssna efter förstareflexer med spegelmetoden. Hör inga reflexer alls...30 tals kåk med träväggar med nån sorts halvhård bordskiva plus några lager tapeter, sågspån längre in i väggen. Om det inte var en sån skamlig röra med studio och livegrejer om vartannat skulle jag fota där. Monitorerna ger hur som helst lite mindre topp än ATH-M50 och mycket mindre än DT150. Så nog skulle jag vilja ha nåt med mer spets om det var möjligt.
Guitar Nilsson Postat 9 april 2012 Trådstartare Postat 9 april 2012 Bra med symetri men har du dämpat förstareflexerna? Om inte så är det du beskriver ett tänkbart scenario där första reflexerna interfererar med direktljudet och du får en maskeringseffekt som gör att du mixar skevt. Lite syns monitorerna här. Subben med... https://www.studio.se/index.php/topic/93353-micscreen/
wellness music Postat 9 april 2012 Postat 9 april 2012 Har du reflekterande ytor i ditt rum bör du behandla dessa så inte reflexerna interfererar med direktljudet från monitorerna och ger fasfel (kamfilter). Har svårt att tänka mig att Eventmonitorerna inte skulle gå att göra sjyssta mixar i. Så fort man inte har någorlunda jämn frekvensrespons i sin lyssning blir vi lurad av maskeringseffekten. Har du testat att spika ihop några bredbandsabsorbenter och jämfört?
drloop (oregistrerad) Postat 9 april 2012 Postat 9 april 2012 Om det är ett 19 tums rack mellan monitorerna så måste du sitta mycket nära monitorerna eftersom dom står så tätt ihop annars blir det svårt att få en bra stereobild.
Guitar Nilsson Postat 10 april 2012 Trådstartare Postat 10 april 2012 Om det är ett 19 tums rack mellan monitorerna så måste du sitta mycket nära monitorerna eftersom dom står så tätt ihop annars blir det svårt att få en bra stereobild. Jag sitter nära. Lutar jag mig fram lite hamnar de för långt isär om man tänker liksidig triangel.
Guitar Nilsson Postat 10 april 2012 Trådstartare Postat 10 april 2012 Har du reflekterande ytor i ditt rum bör du behandla dessa så inte reflexerna interfererar med direktljudet från monitorerna och ger fasfel (kamfilter). Har svårt att tänka mig att Eventmonitorerna inte skulle gå att göra sjyssta mixar i. Så fort man inte har någorlunda jämn frekvensrespons i sin lyssning blir vi lurad av maskeringseffekten. Har du testat att spika ihop några bredbandsabsorbenter och jämfört? Har aldrig haft några akustikgrejer. Vore väl ganska enkelt att bygga två. Vilken dag som helst får jag nya öppna mixhörlurar, då kanske jag kan hitta ett sätt att mixa in lite mer av de översta frekvenserna. Men som det är nu tycker jag att även Merl Haggards cd´s är lite dovare än vad jag skulle trivas som bäst med. En eller två db gör en stor skillnad ändå.
Claes Holmerup Postat 10 april 2012 Postat 10 april 2012 Är Claes allvarligt sjuk? 😐 Det har inte varit allvarligare än en kort semester - men tack för omtanken. 🙂 Instämmer med vad som redan har sagts, att du bör behandla första reflektionspunkterna med någon form av absorbenter i första hand och kolla vad som händer. Glöm inte väggen som du har bakom ryggen. Om den är närmare än ca 3,5m (Haas zonen), så kan det vara lämpligt med absorbeter i reflektionspunkterna där också. Har du större avstånd än ca 3,5m till den väggen, så kan det vara lämpligare med någon diffusor där istället.
Guitar Nilsson Postat 10 april 2012 Trådstartare Postat 10 april 2012 (redigerat) Det har inte varit allvarligare än en kort semester - men tack för omtanken. 🙂 Instämmer med vad som redan har sagts, att du bör behandla första reflektionspunkterna med någon form av absorbenter i första hand och kolla vad som händer. Glöm inte väggen som du har bakom ryggen. Om den är närmare än ca 3,5m (Haas zonen), så kan det vara lämpligt med absorbeter i reflektionspunkterna där också. Har du större avstånd än ca 3,5m till den väggen, så kan det vara lämpligare med någon diffusor där istället. Med dörren öppen till TV-rummet är det tio meter mellan väggarna. Stängd dörr 4,5 meter från monitorerna till vägg o dörr. Dörren som är en skjutdörr kanske reflekterar lite? Fast jag hör ingen skillnad varken i bas eller diskant med stängd eller öppen dörr... Nya Yamaha DXR12 på golvet. Så här såg det för fem minuter sen. Kaos, för mycket grejer. Th utanför bilden har jag mer PA, två aktiva subbar och två toppar. Från monitorerna och till sidoväggarna är det 140 resp 125 cm. Jag ska inte svära på det, men jag tror inte det kommer några reflexer från väggarna. Samma med taket, spån brädor och spännpapp. Notera "hängmattan" på skrivbordsskivan, ett år gammalt skrivbord från IKEA... Edit: Jag hade hoppats på lite närmare beskrivning av ADAM´s diskanter jmf med tex EVENT´s från Claes? Är de inte bättre? Är ett byte till AX5 ett nedköp? Mina Event spelar riktigt skithögt om man vill... Redigerat 10 april 2012 av Guitar Nilsson
BluesBoy Postat 10 april 2012 Postat 10 april 2012 Svårt att se och det kanske inte spelar så stor roll i det här fallet, men det verkar som att det är olika vinklar på monitorerna?
Claes Holmerup Postat 10 april 2012 Postat 10 april 2012 Du ska inte vänta dig att kunna höra reflexerna från de första reflektionspunkterna särskilt tydligt, utan du kommer nog inte att höra skillnaden förrän du har satt upp absorbenter där och det blir tydligare definition av ljudet när du slipper interferensen från reflektionspunkterna. Nu har jag inte hört hur just din modell av Eventmonitorer låter, men jag har hört ett par andra, lite äldre modeller och enligt mina öron har de låtit mindre kul. MIN åsikt är att ADAM:s diskanter ger en bättre transientåtergivning och bättre upplösning så att närliggande frekvenser inte maskeras i lika hög grad som i traditionella dometweeters. Det är där och i att banddiskanterna har en större sweetspot, som deras styrka ligger - men sedan är det ju alltid en smaksak, så det är svårt att säga något säkert till 100%... Oavsett vilket så skadar det aldrig att göra åtminstone en basic akustikbehandling. 1
Guitar Nilsson Postat 10 april 2012 Trådstartare Postat 10 april 2012 En fyrkantig "tavla", En gånger en meter av reglar o 50 mm rockwool, funkar det som reflexdödare?
Claes Holmerup Postat 10 april 2012 Postat 10 april 2012 En fyrkantig "tavla", En gånger en meter av reglar o 50 mm rockwool, funkar det som reflexdödare? Visst gör det. 🙂 Se bara till att de placeras enligt spegelmetoden - alltså så att de täcker in där du från lyssningspositionen skulle kunna se någon av monitorerna om det satt en spegel på väggen. Ju större "tavlorna" är, desto mindre kinkigt blir det med hur stilla du måste sitta för att säkert hålla dig inom rätt område, där de första reflektionerna har dämpats...
Martin Postat 10 april 2012 Postat 10 april 2012 Ge mig en av dina mixar mannen, så ska jag förklara vad du gör fel!
Guitar Nilsson Postat 11 april 2012 Trådstartare Postat 11 april 2012 (redigerat) Ge mig en av dina mixar mannen, så ska jag förklara vad du gör fel! Ge mig en av dina mixar mannen, så ska jag förklara vad du gör fel! http://soundcloud.co...8154/01-viola-7 Du Martin har väl AX7? Jämförde du med AX5 när du köpte? Diskanten och diskantens steg är väl lika på dem om jag fattat rätt...? Redigerat 11 april 2012 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.