Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satt och spelade in lite distad gitarr igår natt, och till min förtvivlan så var ju bruset uppe i 130 dB eller någåt sånt vidrigt (kändes som det iaf 🙂)...

Men när man använder ett filter så tar man väl bort vissa frekvenser?

Iaf så pillade jag lite med ett filter som är inbyggt i Cubase, och tyckte inte att det vart någon större skillnad iaf. Så någon kanske kan tipsa mig om hur jag ska göra, eller något bättre plug-in filter. 😏

Annons
Postat

en nois gate kan ju gömma undan bruset lite. men försvinner inte.

man ställer helt enkelt in vilken nivå som skall trigga porten och på det viset stänger man ute bruset när det inte låter från gitarren.

filter går nog inte att lösa det med .utan att sabba grund ljudet..kanske skulle det kunna gå genom att du höjer det höga frekvenserna på input och på output använder sama filter inverterat och därmed får en normal ton fast med lite mindre brus.,...bara en teori.

mvh stefan

Postat

Men det är som holmgrenstefan säger.

Det är ju när jag inte spelar som det brusar som satan.

Har ju inga miljon grejer så det är ju inte så lätt att komma ifrån lite brus.

Och det är ju inte så lätt att slå på inspelningen på milli sekunden när man ska börja heller. Men jag vart intresserad av en "noise gate" nu eller vad det hette.

Är det en plug-in eller vad är det? 🙂

Postat

Hehe det har jag inte ens tänkt på, sitter precis framför en "usel" 19" CRT och spelar inte.. Ska testa att slå av den i fortsättningen, eller sätta mig en bit längre bort och kolla om det blir bättre 🙂

Thnx för svaren!

Postat

En noizegate borde du lära dig mer om för den jobbar mer med volym än frekvens det betyder att du kan ställa in treshold värdet (alltså när gaten skall öppna precis när du börjar spela.på så vis blir det mindre brus.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.