Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag ska om nÄgra veckor bygga ihop en PC för som jag förutom vanligt anvÀndande (surf) kommer att anvÀnda frÀmst för musikproduktion.

Som bekant slÀpper Intel sina nya Ivy Bridge-processorer i slutet av april. Vad tror folk hÀr pÄ forumet Àr att föredra mellan att köpa en sprillans ny Ivy Bridge i7 3770k som har fyra kÀrnor eller en Sandy Bridge-E, exempelvis i7 3930k med 6 kÀrnor (som ju ocksÄ kostar en del mer)?

Jag anvÀnder inga externa instrument, endast virtuella instrument i datorn. Ableton Live Àr den sequencer jag frÀmst anvÀnder för tillfÀllet. Vet inte ens om det har stöd för fler Àn 4 kÀrnor, nÄgon som vet?

Har sjÀlv inte riktigt tillrÀckligt mycket kunskap för att kunna jÀmföra vilket av de tvÄ köpen som man tjÀnar mest pÄ prestandamÀssigt.

Vore grymt tacksam för rÄd eller info :-)

Annons
Postat

SÄ lÀnge du aktiverat Multicore/Multiprocessor i Live ska det anpassa sig efter hur mÄnga kÀrnor din dator har.

Jag hade invĂ€ntat 3770K och utsatt den för lite lĂ€ttare överklockning. 🙂

Min huvudmaskin i hemmet Àr en överklockad 2700K och CPU-kraft Àr inte nÄgot problem för mig.

Postat (redigerat)

Tack för rÄdet! :-) Uppskattas.

Baserar du det pÄ att prestandan skulle vara likvÀrdig mellan de tvÄ processorerna eller pÄ att det Àr ett mer ekonomiskt alternativ? Pengar Àr inte sÄ viktigt, vill ha en dator som inte dödar musikskaparlusten.

TvÄ följdfrÄgor ocksÄ:

Hur mycket RAM Àr klokt att köpa? Hört att Live bara kan nyttja 4 Gb. Men kÀnns ju fjuttigt att köpa sÄ lite. Ska man brassa pÄ med 16 Gb?

Ivy Bridge har en förbÀttrad inbyggd GPU vad jag förstÄtt. Skulle jag klara mig med endast den och helt enkelt skippa ett externt grafikkort? Vore ju vÀldigt smidigt i sÄ fall.

Redigerat av kaveh
pme (oregistrerad)
Postat

Det blir lite dyrare moderkort ocksÄ om du vill ha 6 core som krÀver 2011 sockel.

Men det Àr svÄrt att gissa eftersom processorn inte finns Ànnu, sÄ fÄ har fÄtt prova. Men en gissning Àr att de Àr ungefÀr samma prestanda. Om du ÀndÄ tÀnker vÀnta tills den finns i butk varför inte vÀnta ett par dar till och se vad folk sÀger.

Postat

Sant, det kan man ju göra.

Och sant som du sÀger att moderkortet blir dyrare, och Àven kylningen om jag förstÄtt rÀtt. SÄ kanske Àr klokare att lÀgga de pengarna man sparar pÄ 1155-sockel pÄ annat krut i datorn.

AngÄende att anvÀnda den inbyggda grafikkretsen i CPUn (som tydligen ska vara bÀttre i Ivy Bridge jÀmfört med Sandy Bridge) istÀllet för ett dedikerat grafikkort - Àr det en möjlighet eller Àr jag helt ute och cyklar?

Postat

Sant, det kan man ju göra.

Och sant som du sÀger att moderkortet blir dyrare, och Àven kylningen om jag förstÄtt rÀtt. SÄ kanske Àr klokare att lÀgga de pengarna man sparar pÄ 1155-sockel pÄ annat krut i datorn.

AngÄende att anvÀnda den inbyggda grafikkretsen i CPUn (som tydligen ska vara bÀttre i Ivy Bridge jÀmfört med Sandy Bridge) istÀllet för ett dedikerat grafikkort - Àr det en möjlighet eller Àr jag helt ute och cyklar?

Det fungerar nog med inbyggda grafiken om du inte har för hÀftiga spel, och du kan ju alltid köpa ett grafikkort i efterhand.

Postat (redigerat)
Baserar du det pÄ att prestandan skulle vara likvÀrdig mellan de tvÄ processorerna eller pÄ att det Àr ett mer ekonomiskt alternativ?
Av förhandsinformation att döma snarlik prestanda fast mycket energisnÄlare (vilket leder till mindre kylningsbehov). Sedan Àr det mer ekonomiskt ocksÄ.
Hur mycket RAM Àr klokt att köpa?
Minst 8 GB, men 2x4 eller 2x8 Àr ingen större prisskillnad. Brassa pÄ med 16 GB.
Hört att Live bara kan nyttja 4 Gb.
Ableton Live Àr fortfarande en 32-bitars applikation. Det blir bÀttre nÀr det kommer uppdatering med 64-bitars lÀge och det Àr pÄ gÄng.
Ivy Bridge har en förbÀttrad inbyggd GPU vad jag förstÄtt. Skulle jag klara mig med endast den och helt enkelt skippa ett externt grafikkort?
HD 3000 rÀcker mer Àn vÀl, sÄ vad gÀller HD 4000 blir svaret Ja. Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Stort tack för rÄden! LÄter klokt som ni sÀger.

Blir nog en i7 3770k och provar att köra med inbyggda grafiken till att börja med dÄ jag ÀndÄ inte lirar spel pÄ PCn, sÄ hÄller man ljudnivÄn nere ocksÄ. Och kan lÀgga grafikkortspengarna pÄ en fet SSD kanske...

Edit: NĂ„got sĂ€rskilt man bör tĂ€nka pĂ„ vid val av moderkort? Förutom att det Ă€r rĂ€tt socket sĂ„klart 🙂

Redigerat av kaveh
Postat

Jag kör pÄ en i7 6core som fungerar klockrent. Jag maxar nÀstan datorn ÀndÄ i mixlÀge sÄ jag hade gÀrna haft 8 kÀrnor haha

Postat

Det hÀr med hyperthreading som jag vet diskuterats pÄ t ex Gearslutz, hur ligger det till med det numera?

Är det fortfarande sĂ„ att det inte uttnyttjas speciellt mycket bland DAWs?

Isf borde man ju inte fÄ ut speciellt mycket extra ur en i7:a jÀmfört med en i5:a.

Jag planerar sjÀlv att byta upp mig i sommar nÄgon gÄng och har börjat fundera pÄ vad man bör satsa pÄ och ungefÀrlig budget mm.

Postat

Jag har ju anvÀnt cubase 5 fram tills nu och har ingen aning om hur det "ser" processorn. Har haft en i5:a fram tills nu och inte brytt mig om det men om man ska uppgradera till en i7:a vill man ju veta om man slÀnger pengarna i sjön eller inte.

Man kanske skulle byta DAW samtidigt som man byter processor? Har hört att Reaper ska utnyttja hyperthreading men vet inte om det stÀmmer.

Är inte sĂ„ sugen pĂ„ Reaper heller, tycker det verkar lite rörigt. Å andra sidan Ă€r Cubase svindyrt.

Postat

Jag tror absolut inte du slönger pengarna i sjön. Men Ä andra sidan hade jag aldrig maxat min dator om jag inte kört the glue pÄ x16, den drar cirka 45% av hela dator prestandan. SÄ kör man inte en massa oversampling pÄ sina pluggar sÄ har man svÄrt att maxa en 4core idag.

Postat

Ivy Àr nya, sandy Àr gamla.

Ivy Àr snabbare, modernare, drar mindre ström och har en bÀttre inbyggt grafikdel.

Postat

Ivy Àr nya, sandy Àr gamla.

Ivy Àr snabbare, modernare, drar mindre ström och har en bÀttre inbyggt grafikdel.

Jo, det Àr jag vÀl medveten om. Fast var just Sandy Bridge-E jag funderade över i sÄdana fall vilket inte gÄr att jÀmföra med pÄ samma sÀtt.

Postat
Och kan lÀgga grafikkortspengarna pÄ en fet SSD kanske...
RĂ€tt tĂ€nkt! 🙂
Postat

😄 Ska bli nice att komma igĂ„ng med producerande efter lite vĂ€l lĂ„ng dvala pĂ„ grund av att datorns kapacitet har dödat inspirationen till att skapa.

Hm. Kan man köra tvÄ skÀrmar med den integrerade grafiken i processorn, nÄgon som vet?

Postat

En eller tvÄ skÀrmar gÄr bra, men inte tre.

Upplösningen 1920x1080 gÄr bra, men inte 2560x1440.

BurninSven (oregistrerad)
Postat

1920x1080 det lÄter ganska ok men hur blir det med grafik som inte bara handlar om upplösning utan att det behöver gÄ lite snabbt oxÄ? TÀnker inte pÄ spel dÄ.

Postat

Du menar om jag kan köra en 1080p Bluray-film i full kvalitet (runt 35Mbps) pÄ datorn utan att missa en frame? JajamÀn.

Postat

Det hÀr med hyperthreading som jag vet diskuterats pÄ t ex Gearslutz, hur ligger det till med det numera?

Är det fortfarande sĂ„ att det inte uttnyttjas speciellt mycket bland DAWs?

Isf borde man ju inte fÄ ut speciellt mycket extra ur en i7:a jÀmfört med en i5:a.

Jag planerar sjÀlv att byta upp mig i sommar nÄgon gÄng och har börjat fundera pÄ vad man bör satsa pÄ och ungefÀrlig budget mm.

LÀste en recension av Studio dÀr det testats med hyperthreading pÄ en Macbook Pro och Logic och att det inte gjorde skillnad. Vilket det pÄstÄendet Àr fel.

NÀr Apple slÀppte 6-core och 12-core sÄ gjordes en uppdatering i Logic. Innan sÄ klarade Logic bara 8 kÀrnor. Sen kom uppdateringen som gjorde att Logic kunde utnyttja 12 kÀrnor. Och dom som hade 6/12-core fick en massiv ökning av prestanda. Samtidigt sÄ blev performancen sÀmre hos dom med 8-core. NÄn vecka senare sÄ slÀppte Apple en ny uppdatering dÀr Logic klarade 16 kÀrnor. Vilket gjorde att dom med 8-core som hade hyperthreading pÄ i sina macar fick 50% bÀttre prestanda i cpu!

Jag har 12-core med hyperthreading. SÄ nÀr jag slÄr pÄ hyper sÄ lÀser Logic 16 kÀrnor varav 8 Àr döda.

MisstÀnker att nÀsta Mac Pro kommer att ha 16-cores med hyperthreading (32) och dÄ kommer det en uppdatering och jag kan utnyttja mina totalt 24 kÀrnor!

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Du menar om jag kan köra en 1080p Bluray-film i full kvalitet (runt 35Mbps) pÄ datorn utan att missa en frame? JajamÀn.

Nej jag tÀnkte mera pÄ hur det skulle lira med systemet med inspelning av live video och streamat bÄde upp och nerströms. Men iofs sÄ Àr det ju bara att köpa ett kort om det inte skulle funka.

• 2 veckor senare...
Postat

Hur ska man tÀnka vid val av moderkort egentligen? Förutom att det Àr rÀtt socket sÄklart. Jag tÀnkte köra pÄ det inbyggda ljudkortet i moderkortet, om det Àr nÄgot som spelar in (spelar ÀndÄ inte in nÄgra externa instrument/audio).

VĂ€ldigt tacksam för rĂ„d 🙂

Postat

Hur ska man tÀnka vid val av moderkort egentligen? Förutom att det Àr rÀtt socket sÄklart. Jag tÀnkte köra pÄ det inbyggda ljudkortet i moderkortet, om det Àr nÄgot som spelar in (spelar ÀndÄ inte in nÄgra externa instrument/audio).

VĂ€ldigt tacksam för rĂ„d 🙂

Ska du hÄlla pÄ med musik sÄ Àr det alltid vÀrt att investera i ett riktigt ljudkort, men har tyvÀrr inte mycket erfarenhet av det dÄ jag anvÀnder mig utav ljudkortet frÄn min Traktor S2.

SSD Àr nog det som varit den viktigaste upgradering för mig. Jag skulle personligen rekommendera en Intel SSD.

Intressant, Àven om nÄgot gammal lÀnk:

http://www.behardware.com/articles/843-7/components-returns-rates-5.html

Postat (redigerat)

Ska du hÄlla pÄ med musik sÄ Àr det alltid vÀrt att investera i ett riktigt ljudkort, men har tyvÀrr inte mycket erfarenhet av det dÄ jag anvÀnder mig utav ljudkortet frÄn min Traktor S2.

SSD Àr nog det som varit den viktigaste upgradering för mig. Jag skulle personligen rekommendera en Intel SSD.

Intressant, Àven om nÄgot gammal lÀnk:

http://www.behardwar...ns-rates-5.html

Jo, alltsĂ„ SSD Ă€r en sjĂ€lvklarhet, dĂ€r har jag inga funderingar 😉 Är moderkortet som jag funderar över hur man ska vĂ€lja och vad man ska titta pĂ„ för kriterier.

Och angÄende ljudkort kommer jag sjÀlv inte pÄ nÄgon övertygande anledning till att köpa ett externt sÄdant. Min musik Àr helt "virtuell". Spelar inte in nÄgon utomstÄende audio alls. Tror jag kommer rÀtt lÄngt med moderkortets inbygga ljudkort, ASIO-drivisar och en snabb CPU i övrigt? Eller tÀnker jag fel - nÄgot som jag missar i resonemanget?

Helt kort och enkelt: Varför behöver jag ett ljudkort skiljt frĂ„n moderkortets inbyggda? RĂ„d uppskattas mycket 🙂

Redigerat av kaveh
Postat

Jo, alltsĂ„ SSD Ă€r en sjĂ€lvklarhet, dĂ€r har jag inga funderingar 😉 Är moderkortet som jag funderar över hur man ska vĂ€lja och vad man ska titta pĂ„ för kriterier.

Och angÄende ljudkort kommer jag sjÀlv inte pÄ nÄgon övertygande anledning till att köpa ett externt sÄdant. Min musik Àr helt "virtuell". Spelar inte in nÄgon utomstÄende audio alls. Tror jag kommer rÀtt lÄngt med moderkortets inbygga ljudkort, ASIO-drivisar och en snabb CPU i övrigt? Eller tÀnker jag fel - nÄgot som jag missar i resonemanget?

Helt kort och enkelt: Varför behöver jag ett ljudkort skiljt frĂ„n moderkortets inbyggda? RĂ„d uppskattas mycket 🙂

Drivrutinerna för integrerade ljudkort uppdateras nÀstan varje vecka och Àr allmÀnt riktigt stabila just nu, sedan Àr ju fördelen att dom kommer direkt integrerade med ditt moderkort sÄ du kan lika gÀrna börja med det, och tycker du att det behövs kan du investera i ett dedicerat ljudkort i efterhand.

• 2 veckor senare...
Postat

Hej igen!

Har nu tvÄ alternativa datorpaket som jag inte riktigt kan bestÀmma mig mellan. Vilket tror ni pÄ?

http://www.inet.se/k...3618/2012-04-29

http://www.inet.se/k...1585/2012-05-02

Kortfattat: Är det vĂ€rt de extra pengarna för att fĂ„ 2 extra kĂ€rnor? Betalar det lĂ€tt om det gör tydlig skillnad i prestandan men om det Ă€r likvĂ€rdigt kĂ€nns det ju onödigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.