Jump to content
Annons

Mindre bas i sweetspot?


catmeister (oregistrerad)

Recommended Posts

catmeister (oregistrerad)

hej!

Mitt uppe i ett studiobygge just nu och håller på att ljudisolera.

Har upplevt en konstig grej dock, när jag sitter i min "sweetspot" så är basen mycket lägre än vad den är när jag står snett jämte monitorn..

har ganska stora monitorer (KRK VXT8 med 8") kan det ha nått med det att göra? Just nu känns det inte som att det är speciellt mycket djupbas alls i grejerna... 🙂

ha en fin kväll!

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antagligen har du utsläckning av frekvenser just i sweet spot, samma problem som jag själv hade. Lösningen: Flytta monitorerna tills det låter bra, och kan du mäta så har du en bra hjälp på vägen.

Hur stort rum? Är det så att du kanske är van att ha monitorerna närmre vägg? Blir ju ganska stor skillnad när högtalarna inte har en vägg att studsa bas i så att säga 😉

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

antar att du menar Akustikbahandla?

det första man ska böja med är att hitta en bra placering av högtalare och lyssningspossition.

lyssningpossition brukar vara mellan främre tredjedelem och mitten, det är bredaste området som har minst modola probelm. 8" högtalare ca 1400mm från lyssningspossition kan vara ett bra utgåsläge och sedan sjustera utifrån det.

man vill inte sitta mitt i rummet för där första(och 3trdje) modala frekvens anti nod.

men det är svårt at veta utan att göra akustikmätningar, det lär man gör annars blir akustikbehandligen ren "gissningslek".

det man vill är att få så rak bas gång som höjligt iannan man akustikbahandlar rummet, iaf inga eller inte allt för stora högtalar relaterade problem(Sbir). om det har att med högtalar placering att gör är oftast lätt att se på mätningar(vattenfalls graf) men kan vara svårde utan mätningar.

när man hitta en bra placering av högtalare och lyssningspossition är så akustikbahandlar man rummet symeteriskt runnt detta.

här är ett(bra) exempel på hur man kan akustikbehandla rummet:

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...