Jump to content
Annons

Hur gör proffsen?


Pellejöns

Recommended Posts

Hej..

Om man tänker Melodifestival(hjälp..) och lyssnar på nån av låtarna där.

Vad använder G.son och grabbarna för program, pluggar, effekter mm för att få till det?

Att göra en melodislinga, ackord och text är en sak, men jag vill veta och lära mig mer om hur man får det att "låta" bra..

Några tips?

Kanske finns distans kurs eller liknande för att "komma med i matchen" 🙂

PJ

(lite osäker på om ämnet hamnade rätt?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är av den äldre generationen. Har gjort flertal låtar. Några har hamnat på olika bands cd(otroligt nog!).

Mest pop, dansband, schlager. Är keyboardist i flera band. Mest blues och rock..

Har detta dock som "hobby" 🙂) Men hoppas kan man ju..

Har Frostdator, Cubase6, RME-ljudkort mm en uppsjö av vsti mm

Men vad hjälper det om man saknar kunskap om att få till det proffsiga soundet 🙂

Om tio år? Tja, kanske fått till en hit, haha..

Varit inne på olika kända låtskrivares sidor och förundrats över soundet dom får till.

Själv har jag lätt att få till melodier mm och har kontakt med textförfattare....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..

Om man tänker Melodifestival(hjälp..) och lyssnar på nån av låtarna där.

Vad använder G.son och grabbarna för program, pluggar, effekter mm för att få till det?

Att göra en melodislinga, ackord och text är en sak, men jag vill veta och lära mig mer om hur man får det att "låta" bra..

Några tips?

Kanske finns distans kurs eller liknande för att "komma med i matchen" 🙂

PJ

(lite osäker på om ämnet hamnade rätt?)

Punkt ett är väl att säkerställa CB's gillande? Har kanske inte så mycket med VST-pluggar att göra... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, närå det var den inte men jag pluggade på halvfart så det blev 4 år, jobbade vid sidan om och hann inte med att göra musik själv så jag gav upp. Men de två första åren jag gick va väldigt givande tyckte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, närå det var den inte men jag pluggade på halvfart så det blev 4 år, jobbade vid sidan om och hann inte med att göra musik själv så jag gav upp. Men de två första åren jag gick va väldigt givande tyckte jag.

OK - risken finns ju att man gör samma sak här. Distans, deltid = fyra år. Men ska försöka hålla andan uppe. Arbetets förlovade bojor är ett helvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaaa..... Måste väl finnas nån kortare väg? 🙂 :)

Kanske ta en låt och luska reda på vilka pluggar som används och ackords voicing mm..

Undras hur dom lät utan mastering.... Är det fortfarande Cuttingroom som används? Eller mastrar dom själv?

När man kollar på Native Instruments och Steinberg sidor och lyssnar på Komplete, HaliOn mm, så har man bara så svårt att tänka sig att dom avvänder sig av dessa...?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det har inte så stor betydelse vad du använder för pluggar osv. Allt har att göra med dig och hur bra låtar du kan skriva och din känsla för det du gör. Se här på studio forum där är personer som gjort riktigt bra musik med gratispluggar och daws som inte kostar en förmögenhet. Så bollen ligger hos dig, sen att det finns olika vägar att komma med i tex melodifestivalen är en annan historia, och då ger vänskap imånga fall bättre odds att komma med, än kvaliten på låten.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att komma med i melodifestivalen lär väl inte hända, men att få till nån låt som håller samma kvalitet både ljudmässigt och arrangemangsmässigt hade varit skitkul..

Det låter och verkar som jag misstänkte...att även proffsen sitter med samma små fysiska medel som jag.

Kanske man ska haka på en kurs om inspelning, arr och produktion ändå.

Någon som vet någon sådan (på kvällstid) i Malmöområdet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaaa..... Måste väl finnas nån kortare väg? 🙂 :)

Kanske ta en låt och luska reda på vilka pluggar som används och ackords voicing mm..

Undras hur dom lät utan mastering.... Är det fortfarande Cuttingroom som används? Eller mastrar dom själv?

När man kollar på Native Instruments och Steinberg sidor och lyssnar på Komplete, HaliOn mm, så har man bara så svårt att tänka sig att dom avvänder sig av dessa...?!

Finns iiiiiiinga genvägar till de perfekta ljude dårå.... 😄

Ser ut som att man kan läsa musikproduktionskursen (7,5 hp) fristående, kanske är nåt för dig.. http://www.du.se/sv/...lan/?kod=LP1033

Jag tyckte den va jäkligt kul, först fick man ta valfria produktioner och analysera och till sist skulle man spela in en befintlig låt igen så exakt lik som möjligt.

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns iiiiiiinga genvägar till de perfekta ljude dårå.... 😄

Ser ut som att man kan läsa musikproduktionskursen (7,5 hp) fristående, kanske är nåt för dig.. http://www.du.se/sv/...lan/?kod=LP1033

Jag tyckte den va jäkligt kul, först fick man ta valfria produktioner och analysera och till sist skulle man spela in en befintlig låt igen så exakt lik som möjligt.

Ja, den verkar vettig faktiskt. Blir inte klok på om den är på distans eller inte? Blir lite långt att köra från Malmö efter jobb hihi...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildningar i all ära men erfarenhet ger mer är en teoretisk utbildning , framför allt inom kreativa områden som musik , konst , teater etc.

Det enda är att fortsätta skriva låtar , fortsätta mixa , fortsätta arrangera.

Sedan så är låtarna som är med i melodifestivalen är inte alltid samma version som skickas in i början.Efter att låten blivit vald har man ca 3 månader på sig att prodda om den enligt CB´s & Skivbolagets önskemål.

Men som sagt nöta , nöta , nöta , nöta , Skaffa kontakter med Skivbolag & Förlag så att man vet vad dom söker , nöta , nöta , nöta , nöta.

Men den största skillnaden tror jag mellan Professionella produktioner och dina är

att dom professionella är inspelade och mixade i en studio.

M.a.o rummet är behandlat akustiskt så att man hör hur mixen kommer låta i slutändan och kan justera den därefter samt givetvis erfarenhet.

Redigerat av Piccazzo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..

Om man tänker Melodifestival(hjälp..) och lyssnar på nån av låtarna där.

Vad använder G.son och grabbarna för program, pluggar, effekter mm för att få till det?

Att göra en melodislinga, ackord och text är en sak, men jag vill veta och lära mig mer om hur man får det att "låta" bra..

Några tips?

Kanske finns distans kurs eller liknande för att "komma med i matchen" 🙂

PJ

(lite osäker på om ämnet hamnade rätt?)

Som sagt, det är Christer Björkman du ska smörja och ingen annan, OCH, ta det lugnt med solandet i sommar...:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article14630168.ab 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.batteri.se/promusik.html

Hmm... 18.000:- och dom jobbar i Garageband?? Vet inte riktigt vad jag ska tro?

Med all respekt, jag tvivlar inte på att man kan göra kanonproduktioner i Garageband, men om jag skulle försöka livnära mig på musiken skulle jag inte ståta med att jag arbetar i det programmet. Jag säger inte att det är vore rätt att tänka så, men många potentiella kunder lär nog tänka att "hur kan man ta så mycket betalt när man jobbar i ett gratisprogram?"

Sällan man hör talas om någon som säljer sina tjänster som arbetar i andra program än Pro Tools, Cubase eller Logic. Tror att programmet är ett tungt försäljningsargument, även om vi alla vet att det har närmast obefintlig inverkan på slutproduktens kvalitet.

(Ingen som redigerar film/TV skulle försöka marknadsföra sig med att man arbetar i Windows Live Movie Maker, även om det går att åstadkomma professionella resultat i det också.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Pellejöns några exempel på låtar/mixar så kanske det blir lite mer konkreta förslag 🙂

Men folk som G-son har inte i första hand sin låtskrivarförmåga eller mixning att tacka för sitt kändisskap. Det är överlag sant, även om G-son & co är kompetenta utövare. Men om såna egenskaper premierades högst skulle über-nördar ockupera åtminstone de hundra högst rankade positionerna som mixare/låtskrivare.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har Pellejöns några exempel på låtar/mixar så kanske det blir lite mer konkreta förslag 🙂

Men folk som G-son har inte i första hand sin låtskrivarförmåga eller mixning att tacka för sitt kändisskap. Det är överlag sant, även om G-son & co är kompetenta utövare. Men om såna egenskaper premierades högst skulle über-nördar ockupera åtminstone de hundra högst rankade positionerna som mixare/låtskrivare.

Njaaa...vet inte....bara gammalt skräfs....have mercy www.vingelstad.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha...Jahaja... Det är bara att ta nån i högen som tex http://www.g2publishing.net/ som var på tal innan...

Ah. Det där är med all säkerhet en blandning av förinställda mixnings-mallar, blandat med anpassning för låten ifråga. Färdiga mallar för allting funkar förstås inte, men att nolla helt mellan varje projekt skulle bli som att tvingas återuppfinna hjulet varenda gång. På nästan alla Gsongs låtar som är presenterad på hemsidan finns dessutom ett relativt homogent ljud, särskilt i diskanten.

Att det låter maxat överallt blir ju en bi-effekt av att man inte kan ställa in allt noggrant varje gång, så därför är det lite av en konst att dölja det dåliga genom att maxa intensiteten istället. Man har liksom inte tid att göra det så noggrant heller, för det måste gå undan när man jobbar med sånt här; har ofta flera uppdrag igång samtidigt. Som hörs är det ju bl.a. om en rejäl överanvändning av kompression, exciting och förmodligen multi-band limiters med. Kompressionen är antagligen uppdelad i olika side-chaining scheman som tar hand om olika frekvensband, och på mastern används kanske en dynamisk processning som ser till att ljudprofilen rör sig inom förinställda områden.

I USA förekommer t.o.m. kretsar där folk försöker inhämta och dela med sig av så många Optimod-profiler från så många olika radiostationer som möjligt, och anpassa sitt mixljud efter genomsnittet av alla såna profiler, så att det ska låta bra i så många radiostationer som möjligt. (Optimod är den ljudprocessor som i särklass flest radiostationer kör med. Varje radiostation kör dock med sin helt egna inställning). Det är inte omöjligt att Gsongs tar såna hänsyn med, med hjälp av t.ex. dynamisk EQ på mastern osv.

Vanliga fall EQar man innan man komprimerar, för att optimera kompressionen för materialets karaktär. Men här har förmodligen instrumenten komprimerats först och EQats efteråt. Det går fortare, och man använder då kompressorer som en slags ful-EQ, med rationalen att om något frekvensområde sticker ut så kommer kompressorn att dämpa ner det. Då upplevs det lättare att EQa efteråt - det går åtminstone fortare, men låter inte alls speciellt bra och kompressionen blir lidande i sig. Det brukar man i sin tur som sagt lösa med limiters och exciters.

För att minimera tidsåtgången och observansen för mixning använder man ofta samplingar som är i princip färdigprocessade med. Har man gjort en låt och mixat klart den, så samplar man gärna t.ex. kick-samplingen med all processning pålagd. Nästa gång så kör man med den samplingen, istället för att köra med den oprocessade samplingen och tvingas tillämpa samma processning på den igen. Innebär att den kicksamplingen inte låter så kul, men funkar bra i mixen.

Innan eventuell mastring så låter dom här låtarna säkert väldigt likt hur dom låter efter eventuell mastring. Som sagts ovan, det handlar inte så mycket om vilka plugins eller mjukvaror, utan det handlar om mest procedur, användning och hur mycket man anpassar sig efter grundmaterialet. Det går liksom inte att spekulera sig till exakt vilken EQ-pluggar eller exakt vilken reverb-modell som använts, men det går att räkna ut hur man får fram ett snarlikt ljud, och att planka en mix är ju inga enorma problem. Det är bara en massa information, och passar sig kanske inte så bra i en forumtråd.

Jämfört med materialet du har på din hemsida, så är nog första steget att du måste få varje enskilt instrument och sången att låta så "fett" och "hifi" så du spyr 😛 . Skulle man lyssna på den färdigprocessade sången på något av Gsongs-spåren i Solo-läge, då skulle många rynka på näsan rätt rejält, och jag törs nog påstå att G-grabbarna har mixat det så avsiktligt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ah. Det där är med all säkerhet en blandning av förinställda mixnings-mallar, blandat med viss anpassning för låten ifråga. Färdiga mallar för allt funkar förstås inte, men att nolla helt mellan varje projekt skulle bli som att tvingas återuppfinna hjulet varenda gång. På nästan alla Gsongs låtar som är presenterad på hemsidan finns ett relativt homogent ljud, särskilt i diskanten.

Skojar du nu eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skojar du nu eller?

alltså .. menade kanske inte att dom låter identiskt, men jag tycker nog det låter som samma händer som varit involverade - kanske mest i Venus, Sanna Nielsen, Coral, Dream, Loreen, Arash m.fl. Särskilt i sångens diskant, hur hoptryckt övre mellanregistret låter, stereobredden och avsaknaden av "hög bas" (150-200hz).

Kan diskuteras förstås .. min poäng var mest att att om man använder sig av mallar, så kan man ofta höra det i viss mån med.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du har förstås ingen aning. Det är duktigt folk som mixat och mastrat låtarna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah. Det där är med all säkerhet en blandning av förinställda mixnings-mallar, blandat med anpassning för låten ifråga. Färdiga mallar för allting funkar förstås inte, men att nolla helt mellan varje projekt skulle bli som att tvingas återuppfinna hjulet varenda gång. På nästan alla Gsongs låtar som är presenterad på hemsidan finns dessutom ett relativt homogent ljud, särskilt i diskanten. Att det låter maxat överallt blir ju en bi-effekt av att man inte kan ställa in allt noggrant varje gång, så därför är det lite av en konst att dölja det dåliga genom att maxa intensiteten istället. Man har liksom inte tid att göra det så noggrant heller, för det måste gå undan när man jobbar med sånt här; har ofta flera uppdrag igång samtidigt. Som hörs är det ju bl.a. om en rejäl överanvändning av kompression, exciting och förmodligen multi-band limiters med. Kompressionen är antagligen uppdelad i olika side-chaining scheman som tar hand om olika frekvensband, och på mastern används kanske en dynamisk processning som ser till att ljudprofilen rör sig inom förinställda områden. I USA förekommer t.o.m. kretsar där folk försöker inhämta och dela med sig av så många Optimod-profiler från så många olika radiostationer som möjligt, och anpassa sitt mixljud efter genomsnittet av alla såna profiler, så att det ska låta bra i så många radiostationer som möjligt. (Optimod är den ljudprocessor som i särklass flest radiostationer kör med. Varje radiostation kör dock med sin helt egna inställning). Det är inte omöjligt att Gsongs tar såna hänsyn med, med hjälp av t.ex. dynamisk EQ på mastern osv. Vanliga fall EQar man innan man komprimerar, för att optimera kompressionen för materialets karaktär. Men här har förmodligen instrumenten komprimerats först och EQats efteråt. Det går fortare, och man använder då kompressorer som en slags ful-EQ, med rationalen att om något frekvensområde sticker ut så kommer kompressorn att dämpa ner det. Då upplevs det lättare att EQa efteråt - det går åtminstone fortare, men låter inte alls speciellt bra och kompressionen blir lidande i sig. Det brukar man i sin tur som sagt lösa med limiters och exciters. För att minimera tidsåtgången och observansen för mixning använder man ofta samplingar som är i princip färdigprocessade med. Har man gjort en låt och mixat klart den, så samplar man gärna t.ex. kick-samplingen med all processning pålagd. Nästa gång så kör man med den samplingen, istället för att köra med den oprocessade samplingen och tvingas tillämpa samma processning på den igen. Innebär att den kicksamplingen inte låter så kul, men funkar bra i mixen. Innan eventuell mastring så låter dom här låtarna säkert väldigt likt hur dom låter efter eventuell mastring. Som sagts ovan, det handlar inte så mycket om vilka plugins eller mjukvaror, utan det handlar om mest procedur, användning och hur mycket man anpassar sig efter grundmaterialet. Det går liksom inte att spekulera sig till exakt vilken EQ-pluggar eller exakt vilken reverb-modell som använts, men det går att räkna ut hur man får fram ett snarlikt ljud, och att planka en mix är ju inga enorma problem. Det är bara en massa information, och passar sig kanske inte så bra i en forumtråd. Jämfört med materialet du har på din hemsida, så är nog första steget att du måste få varje enskilt instrument och sången att låta så "fett" och "hifi" så du spyr 😛 . Skulle man lyssna på den färdigprocessade sången på något av Gsongs-spåren i Solo-läge, då skulle många rynka på näsan rätt rejält, och jag törs nog påstå att G-grabbarna har mixat det så avsiktligt.

Mycket läsvärt det här. Tackar för inblicken. Jag börjar se saker ur annan vinkel nu...🙂

Tackar så mycket för tips och förklaringar!! Det lönar sig att fråga ibland hihi...

Alla liknande tips välkomnas med öppna armar....

Tror jag ska öppna upp en av dom gamla låtarna och ge den en ny chans. Kanske ett nytt liv haha...

Tack igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...