Jump to content
Annons

Kan nån förklara för mej följande!? (Nytt sämre än gammalt)


Martin

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Kan du berätta för mig vad du hör skillnad på Martin?

Du har rätt nämligen.

Så då blir jag mycket nyfiken på vad du lyssnar på.

Kan du höra skillnaderna i tråden där Behringermixern och det billiga ljudkortet är med?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan du berätta för mig vad du hör skillnad på Martin?

Du har rätt nämligen.

Så då blir jag mycket nyfiken på vad du lyssnar på.

Kan du höra skillnaderna i tråden där Behringermixern och det billiga ljudkortet är med?

Bump på denna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hejsan! jag svarar så fort jag har slutat jobba (eller har rast) detaljerat, kan kolla ljudet i den där mixern också!

Adam A7X, Emu 0404 PCI, Klotz-Kablar.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

I denna fil: https://www.dropbox.com/sh/py034jb1vbt6phk/WTozMNt3cg/in_blue_stem_export_digi_vs_ana.wav

Hörde jag det främst på Virveln, den förlorade attack och närvaro. Det kändes som transienterna i den smetades ut lite, och mer blurriga. Vilket gjorde att den förlorade attack. Typiskt för dålig AD/DA. Bettet i den försvann, den blev inte lika smackig och tydlig. Som att nån la ett filter över den och tog bort lite topp.

Sedan upplevde jag också att hela ljudbilden böt lite av sin form genom att lyssna på ambiens-ljuden. När den gick genom AD/DA så försvann lite av djupet, och jag upplevde att de starkt utpanorerade ljuden blev mer avlägsna. M.a.o ljudbilden blev mer rektangulär än triangulär. Detta var dock väldigt lite, men säg att man spelar in 500 spår igenom dessa AD/DA, då kommer det höras tydligare. Därför proffsen sitter på dyra saker liksom. Everything counts.

För ett demospår är det ju dock ingen skillnad, man måste ha bra saker för att höra sånt här. Adam A7X EXEMPELVIS 🙂

I Mixerfilen (//forum.studio.se/index.php/topic/76517-hur-mycket-faergar-din-mixer-och-ljudkort-ditt-ljud/)

Lyssnade snabbt på hela filerna, in den som byter mitt i, då jag inte hinner det nu.

Det är skillnad främst på de höga frekvenserna, i diskanten, rösten som sveper ut i vänsterkanalen, med ett filter (00.06) vänsterkanelen, innehåller inte alls lika mycket diskantfrekvenser när det passerat genom bordet, vilket är logiskt eftersom diskant har lägst energi av alla frekvenser, och det krävs mest ström för att bevara dessa frekvenser när man kör det ute i den fysiska verkligheten. Det känns också som bordet fick mixen lite varmare, kanske på grund av det släta över det diskantrika i mixen.

Annars låter det som den förra filen, lite förlorad attack, och närvaro, men denna mixen hördes det inte alls lika mycket i, utan det är ju främst i ljud som ligger väldigt nära och rent, som AD/DA omvandling hörs i, tydliga saker, som man kan sätta fingret på. Ju mer compressor man använder, desto mindre viktigt blir det med AD/DA eftersom man ändå tar bort transienterna... tror jag.

Måste jobba vidare nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju bara att ta en titt på det här, snubben verkar bara vilja hälla kaffe i hela kretsarna i princip, noll glöd, och verkar inte ens förstå hur det fungerar:

(alltså han är en fin människa, men inte passionerad i ljud)

Förmodligen tycker han det är pinsamt. Tycker det ser så ut. 'I'm sitting here, in the cool TC studio, to show you all the cool features, stay tuned!' .. kan inte vara kul att måsta spela sådär framför en kamera.
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I just received my TC Electronic Impact Twin yesterday, and I know I need to give it some break-in period before doing a serious evaluation, but I have done some quick A/B-ing of the converters.

I set-up the Twin with an internal clock rate of 192k. I'm using Mac OS X 10.6.4 on a Mid-'09 17-inch MacBook Pro, so I can't speak to how this device works on Windows. However, on the Mac, the Control Panel software doesn't give you access to the mixer at sample rates above 96k. Basically, you have to set it the way you want at 96k, then flip to 192, and forget about tweaking the mixer. Also, the Control Panel software crashes if the FireWire cable gets bumped or disconnected accidentally. Because of this, I'll be purchasing a much longer FireWire cable than what was included. I hooked-up the output of the Impact Twin to my Naim Audio NAC 112 Preamp with Naim Flatcap power supply, and Naim NAP 150 Power Amp, hooked-up to some Focal/JMLab Chorus 710 floorstanding monitors via Chord Company silver-plated copper cables. The Impact Twin was basically playing-back through about $4500 worth of monitoring equipment.

I can definitively say that the output of this device sounds better when plugged in to its external power supply than it does when running on FireWire bus power. It instantly sounds fuller, gets better imaging, and a more solid bass. What I did to test the D/A converter was to playback a CD on the computer and then compare the same tracks played on my Naim Audio CD5. The Impact Twin should have provided internal upsampling to 192k while the CD5 doesn't upsample. I will say this may be somewhat unfair as the Impact Twin has a $520 MSRP, and the CD5 retailed for about $2200 roughly 6 years ago, but I got a good deal on mine used.

So, the results? The Impact Twin sounds OK on output, but not as good as the reviews would have me believe. Playback through my dedicated CD player had even fuller, more transparent sound with better imaging, and a more solid, textured bass. The CD I used for comparison was the 1998 remaster of Charles Mingus' "Ah Um" - on the Impact Twin, a little bit of the tape hiss was evident, but on the CD5, careful listening during quiet passages can reveal hum from the reel-to-reel motor, something that was completely absent on the Twin. I mentioned bass. This is Charles Mingus, after all. Bass is a big part of the point of what I'm listening to. Bass through the Impact Twin sounded grainy when running on bus power. When running on the external power supply, the grain was gone, and the bass was definitely present, but reserved. The notes were there, but lacked some of the subtle string texture and buzzing that is present when played-back through the CD5. The bass was definitely not so reserved on the CD5.

The Impact Twin doesn't really commit any huge sonic offenses when plugged-in to its external power supply, there's just a bit that it leaves out. It can sound thin in the upper mids, and chunky in the midbass. I've heard other people describe it as sounding "solid". It sounds to me like it slightly over-emphasizes attack in order to sound more analytical, without having real air and transparency. My guess is that they use a good converter but cheaper analog components, and this is how they get closer to the sound of more expensive units if you're not giving it a super critical listen.

Again, I need to let the device break-in, and I also need to test the A/D conversion. I'm awaiting the delivery of my recently purchased MXL v77, and I'm trying to decide between a Peluso CEMC6 and an Avant CK-1. I'm leaning towards the Peluso, because in the samples I've heard, the Peluso seems to have a sparkly, lively sound without being obviously bright, but I've heard the CK-1 sound noticeably bright - not cringe-worthy bright, but also definitely not neutral. Once I get the mic situation straightened out, I'll post some samples.

I'm definitely going to keep the unit, because I really don't want to throw down the money for an Apogee or RME interface for home recording, and I've definitely heard worse-sounding units in the price range of the TC. Plus, this provides an easy upgrade path to better ADAT-equipped I/O in the future.

 

Som sagt...

 

Outputen suger. Precis som jag hade hört. Gör om - gör rätt. Sluta sälj massa jävla skit. Dra stick gå hem. In-ljudet låter i alla fall bra! Men utljudet gör inte det.

 

Hur kan det få bra resultat i AD/DA test? Det mäter bara vad som lämnas ut, inte vad som lämnas in.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...