Jump to content
Annons

Kan nån förklara för mej följande!? (Nytt sämre än gammalt)


Martin

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Så här några timmar efter känns är jag inte lika arg längre...

Det är skönt att kunna skriva av sina plågor och krämpor på detta forum. Sist var det diskanten, sedan blev det min dator som strular, och nu detta. Ni måste tro jag är arg på heltid! haha! det är jag också.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrattade gott åt ditt inlägg. Det kan kanske ligga något i att billiga grejer kanske inte förändras så mycket.

Själv har jag egentligen haft många ljudkort från början men det har också hela tiden gått uppåt. När man började med hårddiskinspelning så var det ju inte tal om att ha preampar i ljudkortet utan bara line in och A/D.

Därför berodde nog ljudet en del på den mixer man hade framför.

Det var egentligen först när jag köpte min Apogee Duet som jag fick preampar i kortet och passerade min lilla mixer till garderoben.

Men det är ett bra kort som gav mig ett rejält lyft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo tack... skratta på du! Heheh...

Läste av en snubbe på Gearslutz att om Soundonsound skulle gå ut och göra ett vetenskapligt test med alla moderna interfaces och verkligen gå in på djupet i konstruktion och kretsar så skulle tillverkarna höra av sig. Just därför att massproduktion inte nödvändigtvis innebär kvalité. Det vet alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

Jag har ett gammalt Ensoniq PCI liggandes som låter hur bra som helst jag tror att EMU köpte upp den tekniken. Jag kör ett Delta44 i burken nu och har upplevt stor skillnad även mellan olika drivrutiner till detta kort. .

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Intressant diskussion.

Jag har gjort flera trådar om ämnet.

Se denna tråd.

https://www.studio.se/index.php/topic/76517-hur-mycket-faergar-din-mixer-och-ljudkort-ditt-ljud/

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så är EMU 0404 PCI ett ovanligt bra ljudkort! 🙂

Det finns faktiskt guld bland billiga saker. Någon som lyckats skapa en design som är ovanligt bra som låter bättre 'n utrustning för flera tusingar till! 🙂

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är en salig sörja, av kundförväntningar, kundens missförståelse, marknadsföringstricks och falsk marknadsföring, ekonomibesparingar, dålig teknisk kompetens, virtuella trender och standards som är 60% felaktiga i sitt budskap, bra produkter som säljs med samvete .. osv osv

Welcome to earth

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är en salig sörja, av kundförväntningar, kundens missförståelse, marknadsföringstricks och falsk marknadsföring, ekonomibesparingar, dålig teknisk kompetens, virtuella trender och standards som är 60% felaktiga i sitt budskap, bra produkter som söljs med samvete .. osv osv

och framför allt snubbar på forum som skapar och återupprepar myter utan nån som helst saklighet
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har testat TC twin och Konnekt, dom har båda bättre ljudkvalité än

EMU och RME FF800.

Smaksak kanske men här har du test som visar att TC har bra ljudkvalité:

http://www.gearslutz.com/board/gear-shoot-outs-sound-file-comparisons-audio-tests/660499-ultimate-converter-da-ad-loopback-shootout-thread.html

Jag tycker deras ljudkort är skitbra!

Att man får ett måndagsex som pajjar kan hända vilket företag som helst.

TC gör också mkt bra EQ och reverb. Ett seriöst företag.

Din kritik är obefogad tycker jag. OK att du föredrar soundet från EMU

men folk har olika smak.

Tompa

Link to comment
Dela på andra sajter

TC gör också mkt bra EQ och reverb. Ett seriöst företag.

Din kritik är obefogad tycker jag.

Bra effekter gör de verkligen. Dock tycker jag att deras sätt att lansera samma produkt flera gånger, som exempelvis i fallet G-System är lite väl pinsamt. Företag finns för att tjäna pengar - absolut. Men man kan ändå ha åsikter om hur de gör det. De har skjutit sig själva rejält i foten genom att genom sin egen marknadsföring göra klart att de ursprungligen sålt en undermålig produkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Convertrar säger inget om ljudet, det handlar om fler punkter än så. Har läst det där testet och exakt bitkopior av ljudet är inte ens viktigt, även om det spelar in. Det handlar om hur man kopplar allt i sin helhet som skapar ljudet.

Det är andra som klagat på att twin impact låter boxy i mellanregistret också. Sen beror det ju på vilka högtalare man kopplar in, själv kör jag Adam A7X.

Sen är det ju bara att ta en titt på det här, snubben verkar bara vilja hälla kaffe i hela kretsarna i princip, noll glöd, och verkar inte ens förstå hur det fungerar:

http://www.youtube.com/watch?v=pw3R4XTHwUI

(alltså han är en fin människa, men inte passionerad i ljud)

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar användare på GS:

"After reading the other thread I'm really confused whether to buy a new audio interface, or just stick with the 828 mk2. 10 years on from buying the 828 mk2 It seems staggering to me that technology, apparently, hasn't moved on in the AD/DC world in pro-audio to produce a more accurate/transparent chip/circuit design at this price range (£300-£400). If you look and listen to comparably priced CD and streaming players now compared to what was there 10 years ago there is absolutely no comparison - things have really moved on in terms of sound quality. It would appear that in the pro-audio world you have to move to something like Lavry or Benchmark (£1500-£2000) to get any noticeable improvement in sound quality. Something is not right here in my view."

http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/686622-motu-828mk2-v-focusrite-scarlett-2i2.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommit på en lösning nu.

1. USB-interface av okej kvalité.

2. Extern DAC kopplad digitalt från USB-interfacet, och sedan ut till högtalarna.

På resa kan man ta med sig USB bara, och sen när man kommer hem kör man med DAC i igen. Får man också dubbla hörlursförstärkare, och ljud som kostar mycket mer, men kan ändå spela in, en lösning som fungerar för mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tagit en promenad och uppdaterat mina visioner.

1. Tillverkarna fattar inte mötet mellan digitalt och analogt. De tror att det bara är att koppla allt "samman" så funkar det efter det, som det står i manualerna att man ska göra. Detta är inte sant. Varje krets drivs av elektricitet och mår bäst av att få rätt energi, går man över eller undan så tappar man energi. Det är därför Class A-elektronik låter bäst. Där allt hela tiden matas av en kretsars livsström = elektricitet.

2. Tillverkarna vill för mycket, och blandar in både AD + DA, Preamps, Digitala utgångar, och massvis med ut och ingångar, detta kräver en mycket god kännedom om hur man hushåller med kraften för att inget ska bli lidande.

3. De absolut dyraste och bästa lösningarna funkar inte att massproducera eftersom elektroniken är så känslig att den behöver göras för hand, och testas i varje produkt. De bästa chipsen kanske inte klaras av att tillverkas i så stora antal som många ljudkortstillverkare kräver, därför väljer de standard OEM-krestar som fungerar, är billiga och är lätta att installera.

4. Det att AD/DA måste matchas med analoga-steg, in i minsta detalj för att det ska låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag har tror jag typ fem olika ljudkort. Två M-audio Delta kort (1010 och 44) samt ett Saffire Pro 10 i/o, ett Phonic firefly 302 och ett Gullemot Pro Isis (gammalt hederligt PCI kort). Det som det var bäst fjong i det var Pro Isis kortet men det kan man inte köra med nu för tiden för det funkar bara upp till Win 2000 eller vad det hette. Alla mina kort låter bra men man måste mecka olika med dom för att få till det vilket suger. Man tycker ju iom att ad omvandlingen är samma för alla då det bara finns en teknik för det så borde det ju inte vara så svårt att få till det i konstruktionen, tycker man i alla fall men........

Och sen är det snubbar på forum som inte låter en uttrycka sig utan saklighet som bromsar och står i och tror att dom är häftiga och vet nåt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Grymt, då hör du direkt var klippen ligger i den tråd jag länkat till iminlägget ovan mao.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

https://www.studio.se/index.php/topic/76517-hur-mycket-faergar-din-mixer-och-ljudkort-ditt-ljud/

eller varför inte lyssna på den här filen.

http://db.tt/nozDzqy9

14 kanaler ITB summerat vs 14 ADDA summerat.

Hör du var de olika klippen ligger här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag litar på mina öron, jag hör inte fel. Däremot är jag trött, och man kan göra misstag. Precis som med allt i livet.

Men att ljudkortstillverkning inte är en direkt allmännyttig bransch är ju bara för sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...