aROCKER Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 Men om man lägger tummen över mobilens "högtalare" istället för att lägga mobilen i innerfickan på jackan en bit framför oss, vad upplever man då? Jadu om vi gör det och frågar "personen" låt säga dottern i rummet bredvid, vems utav våra två mobiler ligger närmast...så tror jag att hon svarar din verkar ligga uppe i köket inte bredvid min iallafall eller så kör du bara nåt Valle-trick, hehehe!
aROCKER Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 Ja? På vilket sätt är din fråga (eller svaret du förväntar dig) relevant för tråden? Vill du poängtera att ju lägre volym (ljudnivå) desto längre bort? (Beklagar att du tycker att jag trollar/ordbajsar. Det är inte riktigt min avsikt.) Nu tappar du ju bort dig....anhängare av Zakyath tycker att avståndet=volym+ den faktor att ljudets register beskärs pga avstånd uppfattas som djup och för att förtydliga det jag skämtade bort i ditt inlägg angående det så tror jag att en kvinna har sitt register och skulle jag uppleva henne som dovare än en man eller hur menar du? Och jag tror att skulle en person låta dovare (det vi kallar nasalare) så skulle den få ofta höra att prata högre etc. Eller som min döva svärmor som bara tydligen har svårt att höra mig (hm, svärmor, inget bra exempel!?) men det förstår jag för jag har en hesare lite "dödare" röst än bra många. Så nog får jag en upplevd förskjutning av beskuren EQ alltid.
Valle Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 nej, "aldrig skulle kunna" och "alltid är långt bort" spelgar din förmåga att se nyanser i detta. roligt att höra att du åtminstone ibland låter din tumme vila över mobiltelefoners högtalare. övrig tid kan jag bara spekulera kring, men väljer nog att avstå. Förstod inget av ditt lustigkurrande där på slutet faktiskt. Antar att det var viktigt för dig. Återigen, i tråden talar vi om musikproduktion, om t.ex. The Beatles, Elvis Costello och Tom Waits – inte fysikalisk råfakta; ej heller om en (1) källa, utan många fler som spelas upp i synk. Jag tar fasta på vad du svarade här ovan, angående "nyanser", samt det tidigare svaret från #54 som löd: "det intressanta i det fallet blir ju inte vad du upplever, eftersom du håller telefonen i din hand och kan känna att den är där. för för mig som inte vet att du håller den, men hör den ringa, skulle det upplevas som att den inte är i närheten av mitt öra." Jag kan ju säga så här då: Eftersom musikkonsumenter uppenbarligen upplever olika skulle jag som ljudtekniker knappast föredra EQ som verktyget för att placera en ljudkälla i "rummet" för att skapa djup. Då dubbar jag hellre och därmed skapar naturlig [oundviklig] tidsförskjutning att laborera med. Säkrare resultat, typ. Men det är jag.
Valle Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 Jadu om vi gör det och frågar "personen" låt säga dottern i rummet bredvid, vems utav våra två mobiler ligger närmast...så tror jag att hon svarar din verkar ligga uppe i köket inte bredvid min iallafall eller så kör du bara nåt Valle-trick, hehehe! Nej då, inga "trick". Min poäng var bara att istället för att tvunget (som många menar) uppleva mobilen som "lång bort", så kan det ju faktiskt upplevas som att den ligger upp och ner, eller att någon idiot sitter och håller tummen över högtalaren. Många hänger säkert upp sig på mitt "svart eller vitt"-resonemang. Men det handlar ju faktiskt om musikproduktion, och övertygelse. Jag övertygar hellre en lyssnare med självklara medel, än att inbilla mig själv att jag är något universalgeni som kan trixa fram rum och avstånd med volym+pan+eq. Men som sagt ovan: det är jag.
aROCKER Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 Jag övertygar hellre en lyssnare med självklara medel, än att inbilla mig själv att jag är något universalgeni som kan trixa fram rum och avstånd med volym+pan+eq. Ja men självklart...vet inte om jag missat nåt av det trådskaparen efterfrågade, fast det är ju bidragande den EQ-grejen vi pratar om.Får jag välja så gör jag väl som Jeff Lynne, inte helt obekant för dig Valle, han jobbar ju ofta med att EQ:a plus reverb/delay för att förskjuta ljud, framförallt röster. Starten på "Telephone line" till ex. vill man ju inte ha rösten för hög...utan lite tystare vekare som om det kommer från andra sidan...så där tycker jag att volym är en jättestor faktor.
Itzhak Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 Förstod inget av ditt lustigkurrande där på slutet faktiskt. Antar att det var viktigt för dig. Återigen, i tråden talar vi om musikproduktion, om t.ex. The Beatles, Elvis Costello och Tom Waits – inte fysikalisk råfakta; ej heller om en (1) källa, utan många fler som spelas upp i synk. intressant påpekande ifrån dig, jag fick nämligen ett tag för mig att du ville prata om din tumme. Jag tar fasta på vad du svarade här ovan, angående "nyanser", samt det tidigare svaret från #54 som löd: "det intressanta i det fallet blir ju inte vad du upplever, eftersom du håller telefonen i din hand och kan känna att den är där. för för mig som inte vet att du håller den, men hör den ringa, skulle det upplevas som att den inte är i närheten av mitt öra." Jag kan ju säga så här då: Eftersom musikkonsumenter uppenbarligen upplever olika skulle jag som ljudtekniker knappast föredra EQ som verktyget för att placera en ljudkälla i "rummet" för att skapa djup. Då dubbar jag hellre och därmed skapar naturlig [oundviklig] tidsförskjutning att laborera med. Säkrare resultat, typ. Men det är jag. jag tror att det har framkommit relativt tydligt vilka tekniker du väljer och vilka du ratar. jag har inga synpunkter på det, utan svarar och ger exempel till trådstartaren på hur intryck av avstånd kan påverkas. för egen del så har jag inga principiella problem med att använda reverb, så det använder jag oftare än det du kallar "naturliga tidsförskjutningar" genom att dubba. ditt resonemang kring att den faktiska omständigheten inte behöver vara på det sätt som en person får intryckav (jämför din tumme) tillför dock inte något, eftersom det är det som är hela tanken. man kan alltid hävda att ett ljud åtminstone teoretiskt faktiskt kan uppkomma på fler än ett sätt, och om det var det du ville ha sagt så är det ju inte något revolutionerande uttalande.
Valle Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 för egen del så har jag inga principiella problem med att använda reverb, så det använder jag oftare än det du kallar "naturliga tidsförskjutningar" genom att dubba. Samma här. Med sidonoteringarna att (1) reverb ju inte var något alternativ i sammanhanget, och att (2) jag använder delay för att skapa tidsförskjutningar. Men det är ju jag. Tack för ditt i övrigt förklarande inlägg. Jag är nöjd 🙂
Zakyath Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 var inte renfield han som åt flugor i dracula förresten? 1
cborg Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 (redigerat) Om nu Renfield är kvar ... Kan inte svara för artisterna du nämde och är inte heller nån mästerlig mixare men om jag skulle försöka mig på utan att använda reverb (och även med reverb) så skulle jag använda volym och eq. Men det måste alltid finnas med något att jämföra med dvs i förhållande till något annat bekant. T.ex. trummor (typ afrikanska eller marsch) där jag kanske placerar en eller två långt fram och några svarande längre bak. De längre fram skulle få högre styrka och mer innehåll i övre register medan de bakom har mindre styrka och mindre i övre register. Jag gör så med delaylines (bland annat), de minskar ju i styrka men även att de får ett lp-filter som skär vid varje "studs" för att de verka röra sig bortåt. Redigerat 12 april 2012 av cborg
Valle Postat 13 april 2012 Postat 13 april 2012 (redigerat) Edit: Äsch... skitsamma. Kasst inlägg. Redigerat 13 april 2012 av Valle
Florian le Sage Postat 13 april 2012 Postat 13 april 2012 @ trådskaparen, använd 2 mikrofoner, en nära och en på valfritt avstånd beroende på vilken yta du förfogar över och vilken effekt/djup du vill uppnå, enklare än så blir det inte, alt. dubba ett spår i datorn och dra det i tidslinjen men det är inte lika intressant trots att det är användbart! Dopplereffekten är kul på sitt sätt men har mer med andra saker än djup att göra, du upplever ambulansen/brandbilen som kommer emot dig med en högre ton som plötsligt sjunker då den susar förbi, samma sak med bommarna vid j-övergång då du sitter i tåget, dom plingar högre och sedan lägre när tåget passerat, sånt där man registrerade som barn och fick facit på i plugget på fysiken...
AnthonyS Postat 13 april 2012 Postat 13 april 2012 Möjligt. Men det var ju å andra sidan faktiskt inte du som "kastade in" dopplereffekten. Jag riktade mina kommentarer mot Zakyath och hennes teorier. Ah. Då ska jag sluta överskatta min roll i det stora hela 😑
DaCriLL Postat 13 april 2012 Postat 13 april 2012 asså, inte för o va dum men, är inte detta ett fruktansvärt onödigt dilemma? ex1, kör 1 bra torr inspelning och ställ reverb till egen smak. tid på reverbjakt: 15-30 min ex2 kör 213 st tagningar i letandet efter "rätt" placering i rummet. tid på reverbjakt: MÅNGA timmar. kan man återskapa samma reverb digitalt, snabbare, bekvämare, så ser jag ingen anledning att jaga samma ljud på analog väg. ALLT va inte bättre förr.
Frekvensspektrumanalysator Postat 13 april 2012 Postat 13 april 2012 Gå till en aktivitetsfylld gymnastikhall. Lyssna, anteckna och implementera dina intryck i mixen.
SadamJR Postat 13 april 2012 Postat 13 april 2012 Gå till en aktivitetsfylld gymnastikhall. Lyssna, anteckna och implementera dina intryck i mixen. Varför inte helt enkelt spela in där?
Frekvensspektrumanalysator Postat 13 april 2012 Postat 13 april 2012 Varför inte helt enkelt spela in där? Word!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.