Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon som har några bra tips på metoder och/eller pluggar till Cubase 5 för mac, skulle behöva få bort eller åtminstånde minska bruset på ett annars perfekt gitarrspår. Alla tips mottages med öppen famn.

• 8 månader senare...
Annons
Postat (redigerat)

Är det någon som har några bra tips på metoder och/eller pluggar till Cubase 5 för mac, skulle behöva få bort eller åtminstånde minska bruset på ett annars perfekt gitarrspår. Alla tips mottages med öppen famn.

Detta undrar jag också, men jag kör pc...

Redigerat av mrpimmy
Postat

Detta undrar jag också, men jag kör pc...

Jo, det finns ju iZotope RX som ska funka. Dock vet jag inte om det är bra eller inte.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Waves gör givetvis bra grejer med sina X-noise och Z-noise. Sedan finns det ju prylar från Sonnox och Wavearts också (samt många fler).

Måste dock fortfarande tillstå att iZotope RX är gjutet vad gäller brusreducering. Oavsett vitt, rosa eller brunt. Framför allt att man kan behandla alla

filer kirurgiskt och spektralredigera. Dock bara en bråkdel av vad den sviten kan åstadkomma. I ditt/ert fall hade ju en noise gate varit bra, men det kanske blir bakvänt

efter själva tagningen. Bredbandsreducering är väl bästa sättet. Alternativt se hur mycket av bruset som försvinner med ett lågpassfilter.

Niklas - måste också komplimera dig till ditt val av övningsplatta. HQ använder jag ofta, ofta. Just nu ihop med stick control som jag nu kör igenom för tredje gången.

Redigerat av JohnRick
Postat

Waves gör givetvis bra grejer med sina X-noise och Z-noise. Sedan finns det ju prylar från Sonnox och Wavearts också (samt många fler).

Måste dock fortfarande tillstå att iZotope RX är gjutet vad gäller brusreducering. Oavsett vitt, rosa eller brunt. Framför allt att man kan behandla alla

filer kirurgiskt och spektralredigera. Dock bara en bråkdel av vad den sviten kan åstadkomma. I ditt/ert fall hade ju en noise gate varit bra, men det kanske blir bakvänt

efter själva tagningen. Bredbandsreducering är väl bästa sättet. Alternativt se hur mycket av bruset som försvinner med ett lågpassfilter.

Niklas - måste också komplimera dig till ditt val av övningsplatta. HQ använder jag ofta, ofta. Just nu ihop med stick control som jag nu kör igenom för tredje gången.

Tack för tipsen JohnRick, har i och för sig bytt gått över helt till Pro Tools nu. Men jag ska definitivt kolla in pluggarna dom flesta lär väl finnas till PT också.

Angående övningsplattan så har jag nog aldrig haft en bättre någonsin. Det enda jag saknar är att kunna öva vispspel på den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.