Jump to content
Annons

What doesn't kill you (stronger)


Teme

Recommended Posts

Annons

Kan vara .. inte vilken synt som helst men ... ja .. du förstår vad som menas liksom. Skulle gissa mer på additiv syntes än subtraktiv och minst 3 oscillatorer. Så har du en hyfsad sån synt så kan man göra ljudet själv.

Låter som ett komposit-ljud; dels en sinuston och sen 1 eller 2 lager sågtand ovanpå det, uppdelat i varsin oktav. Kanske lite brus eller dist på dom med. Det är lite knepigt att höra uppåt 6-7khz för det är så smetigt i ljudbilden där. Låter även som botten i basen kan ha en del syntetisk dist.

Sen komprimerat och limiterat så att inga volymvariationer förekommer alls, trots oktaveringen. Monofonisk och portamentoeffekt, kanske 0,10-0,15s glidtid per oktav. Ingen hörbar kick-sidechaining på basen i mixen dock.

Bassynten ligger dessutom ruskigt ur fas i förhållande till alla andra klanger i mixen; mer än 135 grader bred. Det innebär bl.a. att på refrängerna låter det konstigt i majoriteten av alla högtalare, och att basens nivå i mixen skiftar rejält beroende på vilken lyssning man använder. Kan låta brutalt i viss lyssning, men väldigt klent i annan lyssning. Det gäller dock bara under refrängerna och sticket, inte under verserna/introt osv.

Vet inte hur mycket hjälp det här är, men kanske är det något. Enligt Wikipedia är det Greg Kurstin som programmerat, så är du väldigt angelägen skadar det inte att försöka maila och fråga. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, my bad 😊 hamnar i min egna värld ibland.

Det där syntljudet kräver ingen specifik synt eller speciellt syntljud i en specifik synt. Att den låter som den gör, beror på många små tekniska faktorer och vill du få till en liknande bas, så .. måste du nog börja gå in i de mer avancerade detaljerna (eller paya någon annan att göra det åt dig). Det går liksom inte att förmedla annars.

Det är en ganska enkel bas, och därför kan man göra ett liknande basljud i de flesta kapabla mjukvarusyntar faktiskt. Den är relativt ren i botten och mer aggressiv i diskanten, så den består nog av flera olika klanger som klingar parallellt. Det är bara att den är ljudtekniskt behandlad efteråt (alltså vid mixning, inte i synten), på ett sätt som får den att låta maxad, och får den att låta som den ligger "ovanpå" resten av instrumenten - även om det inte är så smart att göra så med basar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Thanks, nu fattar jag.

Du har möjligtvis inte tid att beskriva hur jag skulle kunna göra den "enkla basen" utan behandlingen. Som sagt så är jag nybörjare när det gäller Reason så jag har inte så höga krav på mina instrumment. Försöker bara lära mig så mycket som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det går, ärligt talat. Jag tror det blir för tekniskt, för svårt att förklara eller "visa" såhär på distans, å med bara text som kommunikationsväg. Men jag drog ihop en exempel-bas i alla fall, som låter tämligen likt den som finns på den här låten. Det är kanske lättare att göra något om du har något mer konkret att jobba efter, tänkte jag. Skickar länken i PM.

Början är svår i datormusikvärlden. Så, fortsätt söka och hitta på lösningar till dom problem du möter. Keep working, för det blir lättare. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Förut när jag var helt grön på reason så kom jag över den här serien videos på youtube ;

Även fast det inte var dubstep jag ville göra så lärde jag mig jättemycket om programmet och syntharna, så jag rekomenderar verkligen att kolla igenom dom så kommer du snart ha förutsättningarna för att klura ut liknande bas-ljud på egen hand 🙂

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thor är din vän.

Oscillator 1: Sinusvåg -1 oktav

Oscillator 2: Ett gäng snedstämda sågtandsvågor, nyttja fördelaktigt Multi Osc i Thor och mängden detune runt 30.

Oscillator 3: Ett gäng snedstämda sågtandsvågor här också, detune ganska nära men inte samma som i osc 2... låt oss säga 35.

Oscillator 1 kan gå igenom filter 1, det spelar ingen större roll och vidare till filter 3.

Använd matrisen för att leda ut oscillator 2 till (endast) vänstra ingången på filter 3 och oscillator 3 till höger ingång.

Sätt ett mjukare lågpassfilter (6 eller 12dB/oktav) i filter 3 för att dämpa de vassare frekvenserna från sågtänderna utan att filtrera bort helt.

Spela oktavbas, aktivera portamento och vrid upp tidslängden tills effekten hörs men inte tar överhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thor funkar definitivt, men det första jag tänkte på var Malström. Det går nog att använda vilken som helst av dem. Malström är kanske enklare att skruva på om du är nybörjare.

Den där "ur fas-effekten" i refrängen lät ärligt talat inte klok 😳 Det känns mest som att det är gjort "för att jag kan", för bra lät det då inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack 🤪

Hittade den, hade bara ett antal möjliga spetsiga kandidater på min. 🙂

I alla fall har jag äntligen börjat få ihop något som liknar (ur min synvinkel - alltså inte något som är ens i närheten) den på låten. Men jag får ändå inte riktigt det ljudet som jag vill ha. Det finns ingen som skulle kunna ladda upp en exempel synth - Thor. Jag hade velat ha något annat att jämföra med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tog upp mitt projekt med att återskapa synthen idag.

Av någon anledning så gick det mycket bättre nu när man lärt sig lite mer om Thor(Tack Elias för att du föreslog guiden).

Jag har typ fått det ljudet jag vill ha men har två problem:

1. Den känns lite för stark och mörk - om ni förstår vad jag menar.

2. När den spelar oktavbas så glider tonerna liksom ihop och förlorar kraft (det blir liksom aldrig något nytt anslag).

Någon som har några förslag på lösningar(kan påpeka vad jag gjort för nybörjarfel)? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Förstår inte riktigt vad du menar på punkt ett, men går det kanske att ratta till med en Eq?

Problemet på punkt två låter som att du har den inställt på polyfoniskt istället för monofoniskt? Och kanske är en glide/portamendo-funktion påvriden?

Annars kan det vara något på envelope-filtret 🙂

Hoppas du uppnår önskat ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...