wonderboy Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 Under ovanstånde rubrik skrivs det i GP bl a att: "Sista veckan i december såldes för första gången fler legalt nedladdade låtar än singlar i England." "-Utvecklingen är extremt stark. Vi har i princip fördubblat försäljningen varje månad sen starten, säger Robert Gustavsson, vd för svenska Inprodicon som inte räds jätten I-tunes intåg på den svenska markanaden." Under rubriken "Skivbranschen tar sats på nätet" (Usch, min anm) står bl a följande att läsa: "2 004 såldes strax över 200 miljoner låtar digitalt över internet i de tre dominerande länderna USA, Storbritannien och Tyskland. Det är 900 procent fler än året innan, och av allt att döma bara början." "Bakom lyftet för nätmusiken står till stora delar Apples succé Itunes, som i nuläget har en marknadsandel på förkrossande 90 - 95 procent." Här står också att Apple, lågt räknat, kommer att sälja mer än 450 miljoner låtar under innevarande år. VD:n för Inprodicon uppskatttar deras svenska marknadsandel till 90 procent och meddelar också att han inte räds konkurrensen från Itunes. Har någon av Er handlat låtvis ännu? Vad är Era erfarenheter? Om inte, varför inte? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrix Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att inhandla en låt eller skiva över internet, ska man köpa en skiva/låt vill man ha hela paketet med omslag och rubbet, inte betala för nån mp3a som "bara" slösar hårddiskutrymme 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 "Sista veckan i december såldes för första gången fler legalt nedladdade låtar än singlar i England." Men vilka är det som köper singlar? I mina ögon är det inte storkonsumenterna av skivor. Köper jag singlar så är det alltid så att jag redan har låten på skiva men vill komma åt b-sidor på singeln. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andynista Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 Det är framtiden, inget snack. Mp3'or är inget "som bara tar upp plats på hårddisken". Mp3'or är vad man har hårddisken till. En gigantiskt jukebox i varje hem! Bra att skivbolagen ser att det går att tjäna pengar även på nätet. Men de skjuter fortfarande sig själva i foten med 1) på tok för höga priser, 2) på tok för snåriga regler för vad man får göra med sin mp3'fil när man väl köpt den 3) alldeles för inskränkt i fråga om vilka format man tillhandahåller (wma? vem vill ha wma förutom Bill Gates?). Om filen kostade en spänn, gick att få i vilket format man än önskar och kunde kopieras och brännas fritt efter köpet så skulle försäljningen ta ordentlig fart. Det skulle inte längre vara intressant att kopiera av polarna eller leta runt på obskyra nedladdningsprogram om man visste att allt fanns smidigt och enkelt på en legal sajt. Jag har nämnt det tidigare och säger det igen, denna sajt finns faktiskt och är helt laglig: www.allofmp3.com . Låtarna kostar kring en spänn och du kan få dem i vilket format och bitrate du vill. Fantastisk sajt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arete Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 allofmp3 såg ju ut som en riktigt bra sida, det fanns ju t.o.om. vettig musik där :-) Och dom tog ju betalt/mb, det är nånting jag irriterat mig om på andra ställen. Mela.se tar ju t.ex. 6kr/låt oberoende av längd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andynista Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 Precis! Mycket viktigt! Betalt per mb! Inte så kul om man gillar hip-hop, vill köpa en hel platta och tvingas pröjsa lika mycket för skitsen som låtarna. 😛 Men allofmp3 fungerar grymt. Speciellt om man installerar explorern. Då blir det hur bra som helst. Fast man märker att pengarna försvinner rätt snabbt, fast det är billigt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arete Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 Riktigt gött att kunna få det som FLAC också om man vill, fast det blir ju att kosta nån krona mer då :-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.