Jump to content
Annons

Problem med kvantisering.


celsius-musik

Recommended Posts

Jobbar med Cubase 5 och har problem med kvantiseringen. Svårt att beskriva vad som händer, men enkelt uttryckt

kan man säga att börjar man att kvantisera så blir det sämre än det var från början. Det verkar som programmet

inte kvantiserar på slaget utan det blir förskjutet på något underligt sätt. Är det möjligen någon som skulle kunna tipsa mig

vad det skulle kunna vara för fel?

Celsius-musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kör jag iof Cubase 6 men jag antar att det inte är allt för stor skillnad mot 5:an...

Se till så "catch range" är 0%, "randomize" samt "swing" ska också stå på noll. Nu vet jag inte om detta löser problemet men när jag är i drumeditorn brukar jag jag leka lite med dessa värden för att noterna INTE ska ligga exakt på slaget

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla även att notvärdet är ställt på ett vettigt tal.. tex ska du kvantisera trummor som inte spelar snabbare än 8delar så är det onödigt att ha notvärdet.. som cubase kvantiserar efter.. inställt på tex 64 delar. var också noga med att du slicar tagningen precis vid transientens start eftersom Cubase kvantiserar efter vart eventet börjar och inte efter vart ljudet börjar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...