Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, den effekten känner känner ju alla igen. Som i denna tex:

http://www.youtube.com/watch?v=lKOQ0BzEZ6k

Nu har jag för första gången försökt mig på effekten själv, men blir inte nöjd med resultatet. Klippte ur varje stavelse ur ett sångspår, applicerade reverb och körde det baklänges. Det blir väldigt hackigt och svårt att få det tajt när man ska peta tillbaka det. Och tror knappast att det var så man gjorde på 70-talet, känns ju som en mycket tidskrävande grej att göra när man jobbar med rullband.

Så, hur gör man detta smidigast?

/Halkbi

Annons
Postat

Jag kanske var lite otydlig i min formulering. Försöker igen.

I mina öron låter det som att det kommer en baklängesreverbsvans. Alltså faktiskt uppspelning baklänges - inte det att efterklangen kommer före direktljudet.

Har fått ett halv(o)lyckat resultat genom att duplicera sångspåret, klippa ut varje stavelse, dränka i reverb, göra reverse och sedan lägga varje klipp lite före att stavelsen kommer i det riktiga sångspåret. Men detta blir hackigt (vilket förvisso kan lösas med ännu ett reverb på reversespåret men det känns bara konstigt att behöva ta till det) och blir svårt att få tajt. Och har som sagt svårt att tro att det var så man jobbade med sådana här effekter med rullband på 70-talet.

Men kanske är det så att det bara är efterklangen som kommer innan? Kan någon med bra öron avgöra det?

Postat

Nu har jag inte lyssnat på ditt låtexempel, men varför klippa ur varje stavelse? Är tämligen säker på att man inte gjorde så på "den analoga tiden". Då vände man nog helt enkelt bara bandet upp- och ned, så att det gick baklänges och spelade in så. Det är extremt tidsödande att klippa i band, så jag har svårt att tänka mig att de gjorde så.

Postat

Stämmer! Vi vände på tapen och körde reverb på den då baklängeslåtande sången.. Så enkelt var det! 🙂

Postat

1. Kopiera sångspåret 2. Reverse-a kopian 3. Släng på reverb med lång svans 4, Bounce in place 5. Reverse-a igen (så att sången är rättvänd igen)

Då har du ett spår med det där ständiga uppsuget till orden eller hur man ska kalla det! Du kan ju leka med 100% wet på reverbet så att det är en ren effektkanal som du blendar in, och också vilken reverblängd. Pröva också synkat delay som någon sa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.