Jump to content
Annons

Trance/club/house vs. Rock/pop/Hårdrock


trancer

Recommended Posts

Om man jämför elektronisk musik såsom trance/techno/house/ osv med tex rock/hårdrock/pop ..

Dom flesta som är här på forumet som gör pop/rock/hårdrock tex... dom har ABSOLUT inte tillräckligt med prylar hemma för att det nånsin ska låta bra ?

För att använda LIVE instrument BÖR man nästan spela in allt i en riktig studio så man får ljuden helt rätt, akustiken blir rätt, ljudnivåer, brus . allting.

Jag sitter o lyssnar på mkt demoinspelningar av genren rock/pop/ballad som jag tycker låter för jävligt, pga det hörs redan efter 5 sekunder att låten är inspelad hemma eller i en hemmastudio.

TILL SAKEN: Man hör folk klagar på den elektroniska dansmusiken på forumet, men hitta nån musik med renare och klarare ljud? och utan brus på forumet som är av genren rock, hårdrock tex.

Detta säger jag inte för att jag enbart lyssnar på clubtrance/trance/house/ utan för att jag tycker det är skamligt att en del människor som tror dom själva är "duktiga" på att göra musik klagar så förbannat på att "det är bara att trycka på lite knappar så framställer du trancemusik" ..

Det ÄR inte så? Det är inte bara att trycka på lite knappar så framställer du trancemusik... Personligen tycker jag att det är skitbra musik... jag skulle aldrig producera trance om det inte fick foten att studsa i takt.

Däremot kan jag digga rock musik om det är inspelat på proffisgt sätt, annars kan det lungt vara för mig del.

Detta inlägg kommer från en annan tråd , men jag vill inte nämna några namn, jag ville bara lufta mig när jag ser folk som inte kan spela en not på piano klagar på att Trance musik , House musik, Club musik är så jävla lätt att producera, men det kan jag säga direkt med över 2000 låtar på nacken.. att det är det INTE.

Säger man samma sak om house? som enligt mig är med lätthet den svåraste musikstilen (enligt mig då).

Puss o kram !

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

känns som detta kommer att bli en kasta paj tråd...

men de du säger om att vissa människor påstår att man kan producera en trancelåt på 5 min gör mej riktigt förbannad... det har man fått höra allt för många ggr... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

ehh?

Jag vet många bra rocklåtar som har dålig ljudkvalitet (både här på forumet och annan musik). Det säger sig själv att det inte är ljudens kvalitet som avgör hur bra låten är utan det är ju materialet och med vilken känsla artisten kan förmedla låten.

All grym gammal blues är ju inspelad på ett sätt som håller mycket lägre standard än dagens demolåtar, ändå håller många av låtarna idag.

Fortsätt tryck på dina knappar bäst du vill 😏 . Jag gör den musik jag vill göra och om ljudkvaliteten inte är den bästa... So what? Jag har gjort en låt som JAG tycker är bra och det räcker för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

känns som detta kommer att bli en kasta paj tråd...

🙂

men de du säger om att vissa människor påstår att man kan producera en trancelåt på 5 min gör mej riktigt förbannad...

Vem blir inte förbannad av att höra det? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man ska vara ärlig är det ju inte alls lika bökigt att göra en datalåt som att rigga 18 mickar, stämma instrumenten, kolla fasfel, spela rätt, koka kaffe till alla, hålla sångaren glad, skriva noter, osv.

När man jobbar med dansmusik slipper man ta hänsyn till andra - det gör processen enklare, iallafall för mig. Lät det hemskt det där? 🙂

Idag, när jag slipper gå in och nolla mixern det första jag gör, koppla, ladda upp samplingar osv, så gör jag en låt färdig på en dag - från idé till master.

Ibland. Oftast tar det betydligt längre tid. 😏

Men så var det ju inte förr, och så har det aldrig varit när man jobbar med traditionella instrument.

Nog är det väl lite enklare att göra dansmusik än symfonirock?

Det är däremot inte lätt att göra en danslåt som är tillräckligt intressant, skulle jag vilja säga.

Att bara kombinera lite loopar ("trycka på knappar") brukar ge trist resultat, jag tror att det idag är viktigare än någonsin att ha något spännande att förmedla, alla kan ju låta standard idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig handlar det om att produktionen ska framföra låten på rätt sätt. T.ex; inom psytrance ska det gärna vara så cleant ljud som det bara går MEN det kan lika gärna vara något annat som väger upp det hela. Det måste vara rätt känsla/atmosfär för att jag ska fastna för det.

När det gäller metal så kan en överclean produktion snarare sabba låten. Där är materialet enligt min mening viktigare än själva produktionen. Självklart ska det finnas någon form av balans.

Psytrance ska vara FEDT a la lyfta från golvet medans metal & HC ska vara rått & avskalat a la spark i kronjuvelerna..

GLÖM INTE, smaken är som baken.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

känns som detta kommer att bli en kasta paj tråd...

men de du säger om att vissa människor påstår att man kan producera en trancelåt på 5 min gör mej riktigt förbannad... det har man fått höra allt för många ggr... 🙁

Kul att du svarade.

Jag såg just ett svingammalt forum med just DU som startade det, där nån kastade skit på en av dina låtar, att det lät som att du gjort den med bara fingrarna på ditt tangentbord...

Så den är en DEL av inspirationen till denna tråd, blir less på sånt där oxo

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du har rätt, mängden brus avgör hur bra en låt är. Ju renare och klarare ljudet är desto bättre. Det är det som kallas hifi.

Är du ironisk mot mig?

Det är väl inte för fan inte det som gör en låt BRA .

Det finns bara för mkt folk som klagar på att trancemusik är så lätt att göra .

Och då tog jag upp folk som gör musik med hemma studios, utan att ens tänka på tex BRUS nudå... och jag personligen tyckte att en del material låter för jävligt, jag kastar bara paj tillbaka på dom som klagar .

Ge mig en trancelåt som du hör brusigt ljud i, så ger jag mig direkt.

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt tryck på dina knappar bäst du vill 🙁 . Jag gör den musik jag vill göra och om ljudkvaliteten inte är den bästa... So what? Jag har gjort en låt som JAG tycker är bra och det räcker för mig.

Där kom det igen .

Skulle vilja höra nåt material med dig.

så jag kan uttrycka mig lite bättre.

Även om du gör hårdrock, så "trycker du inte på några knappar då"? i din sequencer?

Då skulle jag ännu mer gärna vilja höra nåt material från dig 😛

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man ska vara ärlig är det ju inte alls lika bökigt att göra en datalåt som att rigga 18 mickar, stämma instrumenten, kolla fasfel, spela rätt, koka kaffe till alla, hålla sångaren glad, skriva noter, osv.

När man jobbar med dansmusik slipper man ta hänsyn till andra - det gör processen enklare, iallafall för mig. Lät det hemskt det där? 😛

Idag, när jag slipper gå in och nolla mixern det första jag gör, koppla, ladda upp samplingar osv, så gör jag en låt färdig på en dag - från idé till master.

Ibland. Oftast tar det betydligt längre tid. 🙁

Men så var det ju inte förr, och så har det aldrig varit när man jobbar med traditionella instrument.

Nog är det väl lite enklare att göra dansmusik än symfonirock?

Det är däremot inte lätt att göra en danslåt som är tillräckligt intressant, skulle jag vilja säga.

Att bara kombinera lite loopar ("trycka på knappar") brukar ge trist resultat, jag tror att det idag är viktigare än någonsin att ha något spännande att förmedla, alla kan ju låta standard idag.

Skönt att en fattar vad jag menar .

Verkar som jag blir utpekad som att jag tycker all musik utom trance är skit, och bara trance som är skapad snabbt är helt underbart.

så är det ju inte .

Visst fan är det svårare och krångligare säkert att spela IN en rocklåt . men det är ju inte det jag vill pointera. utan att det FINNS folk som klagar och säger att det är så lätt att PRODUCERA en bra trancelåt, då blev jag så förbanand och denna tråd kom till.... Och jag skulle då vilja höra deras musik, så man kunde ge ris/ros till deras egna musik, men nån sån har dom väl inte såklart.

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
känns som detta kommer att bli en kasta paj tråd...

men de du säger om att vissa människor påstår att man kan producera en trancelåt på 5 min gör mej riktigt förbannad... det har man fått höra allt för många ggr... 😛

du kan få höra det en gång till. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall man smutskasta någons musik???

Alla gillar vi olika typer av musik vad är det för fel på det? det är ju det som är det härliga att det finns så många olika typer av musik som man kan få inspiration av.

Å mer jag lyssnar på rock/hårdrock m.m så kommer synth ljud in mer och mer och även där kan man höra extrema fall av kvantiserade toner.

sen måste man inte kunna spela ett instrument för att skapa en bra låt?

Sen skapar man elektronisk musik så gör man det på ett sett visst man kanske inte har 18 mikrofoner eller behöver stämma instrumenten osv.

Men om man inte är en preset människa så tar det betydligt längre tid att skapa en elektronisk låt. att sitta å ratta fram ett skönt ljud är inte alltid det lättaste.

sen det svåraste är nog att få en elektronisk låt att inte låta enformig sammtidigt som man måste få flera delar ihop så att det har ett sammanhang.

Vilket är det samma oavsätt musik stil.

Istället för att klanka ner på musikstilar om man kan spela ett instrument eller ej så ta inspiritation av varrandra å skapa något nytt.

Så länge musiken får en människa att villja stampa/hoppa/dansa så är det inget fel på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ge mig en trancelåt som du hör brusigt ljud i, så ger jag mig direkt.

Ge mig en trancelåt där intrumenten är uppmickade i en hemstudio, så ska jag ge dig en brusig trancelåt. 🙁

Alltså, jag fattar inte poängen med tråden.

Det ÄR lättare att pilla ihop en "datorlåt" (trance, techno, house, whatever)

Det ÄR svårare att spela instrument än att klistra loopar efter varann.

Det låter OFTAST bättre ljudkvalitetsmässigt på amatörnivå när nån klistrar loopar än när nån spelar in.

Men än sen?

På amatörnivå är ju materialet oftast jäkligt trist oavsett genre. O då hjälper inte brusfritt ljud. Det låter lika jäkla uttråkande ändå.

För att göra intressant musik krävs talang.

Det krävs också talang o erfarenhet att spela in något akustiskt/elektriskt.

Det krävs också talang o erfarenhet för att klistra loopar på ett sånt sätt att det blir intressant att lyssna på.

Det krävs inte mycket talang för att klistra lite loopar, använda lite vst-synthar etc, bara för att lyckas uppnå brusfritt.

Det krävs inte mycket talang för att spela in punk med en portabel kassetbandare.

Du blandar ihop två olika saker: förmågan att göra bra musik, med förmågan att spela in med bra ljud. Och du förväxlar respektive färdigheter som krävs för de två olika.

Redigerat av pmstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR svårare att spela instrument än att klistra loopar efter varann.

Jag håller med dig i sak, men vill ändå invända mot begreppet "klistra loopar".

Den som gör intressant dansmusik idag klistrar inga loopar, utan bygger egna ljud, sitt eget sound, sin egen kompressorinställning osv.

I vissa fall t o m sina egna Vstis och samplingsbibliotek.

De som i första hand använder sig av färdigtuggade loopar är bruksmusikproducenter (jingelmakare etc) och glada nybörjare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du har rätt, mängden brus avgör hur bra en låt är. Ju renare och klarare ljudet är desto bättre. Det är det som kallas hifi.

Är du ironisk mot mig?

Ja.

I övrigt tycker jag att pmstudio summerat det hela väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge mig en trancelåt som du hör brusigt ljud i, så ger jag mig direkt.

Ge mig en trancelåt där intrumenten är uppmickade i en hemstudio, så ska jag ge dig en brusig trancelåt. 😉

Alltså, jag fattar inte poängen med tråden.

Det ÄR lättare att pilla ihop en "datorlåt" (trance, techno, house, whatever)

Det ÄR svårare att spela instrument än att klistra loopar efter varann.

Man kan faktiskt göra EDM utan att använda färdiga loopar

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan har sammanfattat det bäst här i tråden.

Det är väl klart att det är mindre praktiskt och fysiskt mekande att göra en trance-dänga än att göra en rock-dänga med akustiska instrument. Och det är väl klart att sistnämnda blir mer brus än i en produktion där allt är digitalt från början till slut. Det är bara att tacka att tekniken kommit så långt att man kan göra en färdigmastrad hi-fi produktion i sin hemmastudio.

Men båda världarna kräver sin finess. På helt olika sätt. T.o.m vanliga dödliga kan ju tänka sig hur mycket arbete det krävs för att göra/framföra en låt "the old fashion way", det är bara att titta på alla pryttlarna med alla knapparna som är sammankopplade i ett spindelväv av kablar (i lekmanstermer). 🙂

Men vice versa är en helt annan sak. En rocker ser någon newbie klistra ihopa loopar i ett eJay program och tror att all elektronisk musik görs på det viset. Vad är det för finess med det? tänker rockern. Och så är ryktet igång. Redan på 80-talet trodde hårdrockarna på min gymnasieskola att man kunde trycka på start på min monofoniska analoga synth och <vips> så skulle den spela en låt av sig själv.

Men sanningen är ju ofta annorlunda där rykten flödar. Nu gör jag föga trance själv, men jag har gjort elektroniskt nog för att fatta vad som krävs för att få fram rätt ljud. Fråga dbd hur många timmar han lagt som mest på att få just en baskagge att låta som bäst. Hur många timmar har Dumb Dan lagt på att programmera rätt ljud till rätt låt? För att inte nämna pula med EQ och FX för att få det optmiala soundet och optimala ljudbilden? Och säkert en massa andra finesser och processer som jag inte ens vet om...

Förvisso MÅSTE man inte göra allt det där, man kan t.ex använda samplingar och presets rakt av, men då låter det oxå därefter och blir inte alls lika intressant för den gedigne lyssnaren. Gillar man inte genren kanske man inte lägger så stor vikt vid skillnaden, men den märks inte minst på dansgolvet. Tro mig.

Och jag skulle ALDRIG vilja välja bort det ena eller andra. Att svettas på dansgolvet till trance/house kan inte ersätta att sitta o pimpla bärs på ett rökigt blues-hak, eller att sjunga körsång på krogen till en schlagerdänga, och vice versa, vice versa, vice versa. 😉

Respekt mellan genrerna för fan! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

instämmer med både dumb dan och hackeman ... kanske skall sägas. :rolleyes:

dock vill jag bara påpeka en liten sak som jag inte kan minnas att nån nämnt.. något av det bästa med att skapa musiken i datorn är att man inte behöver vara tekniskt skicklig på de instrumen man vill "spela"; Jag tar trummor som ett exempel; det går att programmera både realistiska och orealistiska (om man nu vill det) trummor i datorn. utan att man egentligen nånsin suttit bakom ett set.. dock måste man ju lyssna in sig på hur det låter då en trummis spelar, och visst man måste vara medveten om att det blir olika anslag osv, men om man sysslat med musik ett tag, och prövat och lyssnat medvetet, då lär man sig detta. å vips har man kommit över en massa trösklar som musiker som sysslar med fysiska instrument måste klättra över. eller sluppit en massa kostnader för att låna in andra musiker som har de kunskaper man själv saknar. datorn frigör med andra ord kreativiteten! det är bara fantasin som sätter gränserna. tycker jag 😉

vad som är svårast och mest avancerat - det bryr jag mig inte om. låter det bra, ja då är det bra!! //smulerz

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge mig en trancelåt där intrumenten är uppmickade i en hemstudio, så ska jag ge dig en brusig trancelåt. 😉

Det ÄR svårare att spela instrument än att klistra loopar efter varann.

Det låter OFTAST bättre ljudkvalitetsmässigt på amatörnivå när nån klistrar loopar än när nån spelar in.

Men än sen?

Jag har heller inte skrivit att det är LÄTT att göra rock musik med uppriggat system.

Men jag tycker en del människor inte ska uttala sig om att det låter så "lätt" med trancemusik, för det är inte LÄTT ... däremot går det SNABBARE att göra musiken kanske.. men inte LÄTTARE än rock..

Och rigga upp saker o ting är säkert skitkul för dom som gör rock musik osv... Men när det väl är uppriggat trycker även NI på knappar, och lägger på effekter 🙂

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR inte så? Det är inte bara att trycka på lite knappar så framställer du trancemusik... Personligen tycker jag att det är skitbra musik... jag skulle aldrig producera trance om det inte fick foten att studsa i takt.

Dålig trance går väl att framställa precis så som du beskriver. Skaffa Reason släng ett par vantar på konsollen och vips har du en trancelåt. Jag har hört ganska många menlösa elektroniska låtar både här och annorstädes.

Samma som med amatörmässiga rocklåtar. Men det går att göra med midiinstrument också. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt vad folk tatt denna tråden fel.

Precis som att jag hoppat på alla som inte gör trancemusik, ABSOLUT inte .

Jag blev bara upprörd efter det finns som sagt personer här som lyssnar på GALLUPS och sen skriver "INget för mig, låter som vanligt med denna musikstil, bara tryckt på lite knappar, gjort lite loopar, alldeles för tamt", och denne personen har ingen ANING om nånting inom genren. Jag lyssnade på denna låten , för övrigt gjord av forumets bäste tranceartist CARL_B , och blev vansinnig, eftersom låten hade högklassigt CDSLÄPPSKVALITET.

Just därför. så FATTA.. jag hatar inte er som gör rock, tvärtom. Men uppenbart dom som klagade på CARL_B's underbara låt gjorde rockmusik.

så... Ge fan i att klaga när ni inte vet nånting.. (EN DEL AV ER)

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR inte så?  Det är inte bara att trycka på lite knappar så framställer du trancemusik... Personligen tycker jag att det är skitbra musik... jag skulle aldrig producera trance om det inte fick foten att studsa i takt.

Dålig trance går väl att framställa precis så som du beskriver. Skaffa Reason släng ett par vantar på konsollen och vips har du en trancelåt. Jag har hört ganska många menlösa elektroniska låtar både här och annorstädes.

Samma som med amatörmässiga rocklåtar. Men det går att göra med midiinstrument också. 🙂

Precis... Dock använder jag inte reason...

fattar inte ett skit av det 😉

Cubase powha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har haft den här diskussionen förut vill jag minnas.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=5656

Jag hade samma åsikt då som nu. Visst. Om man förväntar sig feedback som bara har med den speciella genre som man gör så får man väl specificera det i gallupönskemålen. Jag kommenterar nästan all musik för jag tycker det är roligt att lyssna på det mesta. Jag tror att det visst finns olika sorters musik som jag inte kan tillräckligt mycket om för att kunna kommentera, jag är inte tillräckligt insatt i vilken typ av specifika särdrag som är utmärkande för en viss typ av musik.

Jag har försökt att skärpa till mig och inte klaga på pumpande bastrummor o s v för jag tyckte kanske att nattvaktaren hade en poäng.

Samtidigt så finns det snart tretusen (?) olika musiker här nu. Vissa är proffs andra är amatörer, vissa gillar trance och andra hatar det. Vissa är hårdrockare o s v.

Det tycker jag är lite av charmen. Om folk inte begriper en genre men ändå tycker att det låter skit så får de väl tycka det. Om den som lagt upp sin tråd sedan bryr sig eller inte...? det är en helt annan fråga. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jämför elektronisk musik såsom trance/techno/house/ osv med tex rock/hårdrock/pop ..

Dom flesta som är här på forumet som gör pop/rock/hårdrock tex... dom har ABSOLUT inte tillräckligt med prylar hemma för att det nånsin ska låta bra ?

För att använda LIVE instrument BÖR man nästan spela in allt i en riktig studio så man får ljuden helt rätt, akustiken blir rätt, ljudnivåer, brus . allting.

Jag sitter o lyssnar på mkt demoinspelningar av genren rock/pop/ballad som jag tycker låter för jävligt, pga det hörs redan efter 5 sekunder att låten är inspelad hemma eller i en hemmastudio.

TILL SAKEN: Man hör folk klagar på den elektroniska dansmusiken på forumet, men hitta nån musik med renare och klarare ljud? och utan brus på forumet som är av genren rock, hårdrock tex.

Detta säger jag inte för att jag enbart lyssnar på clubtrance/trance/house/ utan för att jag tycker det är skamligt att en del människor som tror dom själva är "duktiga" på att göra musik klagar så förbannat på att "det är bara att trycka på lite knappar så framställer du trancemusik" ..

Det ÄR inte så? Det är inte bara att trycka på lite knappar så framställer du trancemusik... Personligen tycker jag att det är skitbra musik... jag skulle aldrig producera trance om det inte fick foten att studsa i takt.

Däremot kan jag digga rock musik om det är inspelat på proffisgt sätt, annars kan det lungt vara för mig del.

Detta inlägg kommer från en annan tråd , men jag vill inte nämna några namn, jag ville bara lufta mig när jag ser folk som inte kan spela en not på piano klagar på att Trance musik , House musik, Club musik är så jävla lätt att producera, men det kan jag säga direkt med över 2000 låtar på nacken.. att det är det INTE.

Säger man samma sak om house? som enligt mig är med lätthet den svåraste musikstilen (enligt mig då).

Puss o kram !

/Perrra

Inser du att dina inlägg är precis lika trångsynta och puckade som "trance är bara trycka på några knappar" inläggen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Dumb Dan och Hackeman. Ja, det är en del att hålla reda på och sätta iordning innan en liveinspelning med ett femmannaband i en studio kan ta sin början, det är alldeles sant. Men för en gammal silverrygg som mig känns det klart besvärligt att försöka förstå mig på hur datorer, i grunden, fungerar och hur jag skall sammanlänka olika mjukvaror, synthar etc via midi and so on......... Puuh! Ja, det blir svårt för rockers att nå upp i samma ljudkvalitet som tranceare men det krävs kanske lika mycket musikalitet och skicklighet vid datorn för att få det där halvsunkiga rockljudet som för att få det där hyfsade tranceljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inser du att dina inlägg är precis lika trångsynta och puckade som "trance är bara trycka på några knappar" inläggen?

Kan du berätta lite mer vad du snackar om ?

Förstår inte riktigt vad du menar .

Det är ju jag som skrivit inlägget från början?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...