Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag kör Duet (version 1) via FW till min MacBook Pro från 2010 (4 Gb ram). Inga problem att köra Logic Pro 9, det enda som händer är att hårddisken ibland inte hinner med om jag kör för många tunga samlingar.

Nu har jag laddat ner trialversionen av Cubase 6, och eftersom jag är gammal Cubaseräv sen -93 tänkte jag köpa och köra på Cubase. Men det funkar inte smärtfritt: vid lite tyngre uppspelningar börjar det kracka och poppa (utan att performance-mätaren ligger över 50%) och tillslut kan hela utljudet lägga av, så att Cubase visar att ljud går ut, men Duet inte tar emot något. Om jag byter ASIO-driver till inbyggd audio, och sen tillbaks till duet så är problemet borta, för ett tag, men sen kommer det tillbaks. Det är som att duet inte "orkar" spela upp för mycket för länge från Cubase, utan måste rebootas genom att släppas och sen kopplas in igen.

Någon som har liknande erfarenhet eller förslag på lösning?

Mvh

Erik

Annons
Postat (redigerat)

Detr låter som en mismatch mellan hårdvara, operativ och drivrutiner, dock så vet jag att MAC'en är 10 gånger bättre på att få grejer att funka än på PC. Vad kör du för ljuddrivrutin i Logic?

Jag vet att jag varit med om det här på PC någon gång med någon utrustning men kan inte påminna mig om upplösningen på problemet.

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Hej,

Jag kör Duet (version 1) via FW till min MacBook Pro från 2010 (4 Gb ram). Inga problem att köra Logic Pro 9, det enda som händer är att hårddisken ibland inte hinner med om jag kör för många tunga samlingar.

Nu har jag laddat ner trialversionen av Cubase 6, och eftersom jag är gammal Cubaseräv sen -93 tänkte jag köpa och köra på Cubase. Men det funkar inte smärtfritt: vid lite tyngre uppspelningar börjar det kracka och poppa (utan att performance-mätaren ligger över 50%) och tillslut kan hela utljudet lägga av, så att Cubase visar att ljud går ut, men Duet inte tar emot något. Om jag byter ASIO-driver till inbyggd audio, och sen tillbaks till duet så är problemet borta, för ett tag, men sen kommer det tillbaks. Det är som att duet inte "orkar" spela upp för mycket för länge från Cubase, utan måste rebootas genom att släppas och sen kopplas in igen.

Någon som har liknande erfarenhet eller förslag på lösning?

Mvh

Erik

Har du kollat vilken latency du ligger på? Testa att justera upp latencyn och se om problemet försvinner. Det kan vara så att Cubase är lite kinkigare med latencyn och helt enkelt kräver att du flyttar upp den ett pinnhål.

Redigerat av desvaenger
Postat

Tack för svaren. Har insett att det ÄR kopplat till VST performance, för även om mätaren inte passerar 50% så blinkar led-en när det klipper, så Cubase fattar iaf att det är tungt.

Att fixa med latency hjälper en del, men logic klara mycket lägre latency utan att gnälla.

Jag kör Apogee Maestro 2 (som f.ö. är en rätt dassig drivrutin till Duet 1 och funkar nog mycket bättre till Duet 2) i både Cubase och Logic.

Postat

Tack för svaren. Har insett att det ÄR kopplat till VST performance, för även om mätaren inte passerar 50% så blinkar led-en när det klipper, så Cubase fattar iaf att det är tungt.

Att fixa med latency hjälper en del, men logic klara mycket lägre latency utan att gnälla.

Jag kör Apogee Maestro 2 (som f.ö. är en rätt dassig drivrutin till Duet 1 och funkar nog mycket bättre till Duet 2) i både Cubase och Logic.

Jag menade mer om du kör ASIO i logic oxå, MAC har väl en annan typ av ljuddrivrutin också som egentligen är bättre? Hmm kanske blandar ihop dem.. kör inte så vansinnigt mycket tunga applikationer på min Macbook Air att jag behövt använda annat än den inbyggda.

Hoppas du löser problemet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.