MagnarTBL Postat 29 mars 2012 Postat 29 mars 2012 Hej Jag kör Cubase Studio 5 och har alltid haft ett problem vilket stör mig i mitt inspelningsmoment. När jag gör inspelning av midi till ett midi track, så hamnar det alltid i en block som startar ifrån starten av sången och hela vägen utåt (då med blankt innehåll) fram tills där jag börjar och sedan avslutar inspelningen längre ut i sången. Jag måste således använda saxen att klippa bort den tomma början av inspelningen varje gång. Hur kan man ändra i instälningarna så att blocken som spelas in börjar där man har inspelningspositionen ute i sången? Och således inte får en lång början med massa blankt innehåll? Mvh Magnar
Claes Holmerup Postat 29 mars 2012 Postat 29 mars 2012 Kolla efter left och right locator i manualen... 🙂
MagnarTBL Postat 29 mars 2012 Trådstartare Postat 29 mars 2012 Mjo, jag använder ju right+left locators för att jag har "looping" på sången, samt det markerar ju hela sången i och med att det omfattar det område som ska exporteras. Menar du att jag måste justera right+left locators varje gång jag ska göra en inspelning? Känns ju himla orimligt?
Lundin Postat 29 mars 2012 Postat 29 mars 2012 (redigerat) Hmmm.. har inte CB igång men det finns ju en funktion som heter retrospective recording ( tror jag) och den spelar ju in redan innan Left locator vill jag minnas, nu kanske den bara hanterade Audio och inte Midi Annars låter det som någon auto punch-in historia som alltid skapar en liten slatt i början.. kolla i preferences, jag kommer inte starta riggen förrän imorgon igen. EDIT: Har du satt Left locator 1 takt in i arrangefönstret eller sitter den "direkt på nollan"? Left och right locator dikterar hur stora dina parter blir.. sitter de i början och slutet av låten blir ju parten så lång. Redigerat 29 mars 2012 av Lundin
MagnarTBL Postat 29 mars 2012 Trådstartare Postat 29 mars 2012 Jo, precis. Det är så att jag använder right direkt på "nollan", och sedan left helt på slutet av låten. Det är för att jag ska kunna göra "perfekt loop" på låten och lyssna av hur det fungerar. Samtidigt är jag van att alltid ha loop på hela låten när jag arbetar... Jag kanske gör fel, men gammal vana är svår att ändra på. 🙂 Jag har tittat omkring i preferences, och det finns inga option där vad jag kan hitta. Har även försökt leka med alla olika optioner på Transport bar'n (punch in/out, olika record typer etc) men samliga medför samma resultat: all inspelning börjar alltid ifrån right locator och slutar på left - vilket gör att jag måste klippa bort det. Jag har ifs beställt en uppgradering ifrån Cubase 5 studio till Cubase 6 (full version) ifrån 4sound vilket borde dumpa ner i brevlådan typ imorgon, så kanske det förbättrar sig av sig själv efter uppgraderingen. Man kan ju alltid hoppas 🙂
Claes Holmerup Postat 30 mars 2012 Postat 30 mars 2012 Om du gör på det sättet (fast du menar nog att left står på 0 och right på slutet - för annars innebär loop att området hoppas över...) så måste du nog finna dig i att behöva klippa parterna - eller byta arbetssätt... Det är ju meningen att det ska spelas in mellan left och right locators. Om du inte loopar så skapas inte parten inom hela området mellan locators, utan mellan där du startar och stoppar inspelningen, men med loop aktiverat blir det alltid en part hela vägen mellan locators - åtminstone såvitt jag vet...
HyvääSaxofonista (oregistrerad) Postat 30 mars 2012 Postat 30 mars 2012 Det här störde även mig när jag använde Cubase 6 och försökte förgäves hitta nåt om detta i manualen. Till slut fick jag detta tips från Cubase-supporten som löste "problemet": Gör följande: Gå först in i Prefefences>Record Midi > bocka ur: "Snap MIDI Parts to Bars" och spara inställningarna. Därefter i transportpanelen: välj i övre "Replace" välj i undre "Replace/Overwrite Detta gör att det inspelade området är inom de valda locators. Spara sen som template.....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.