Jump to content
Annons

Vad vill ni som ska bli inspelade se för utrustning i studion?


Recommended Posts

Jag kanske ska lägga till vad jag vill ha (som musiker)! Viktigaste för mig är att det står en ampeg svt topp, en 8x10a och en fet fenderbas nånstans. Då känner jag mig trygg och kan utgå från att det kommer bli jävla bra. Kan det sen kompletteras av en Marshall JMP 50w och en 4x12a modell högre (bottendelen i gamla stackar) så är det ett plus, och finns det sen ett välstämt DW set så är jag i himlen. Får man dessutom röka i loungen och finns det bra take away i närheten så är jag fan extatisk.

Sen är man ju ett fan av Electro Voice och Sennheiser så det är ju strössel. Annars är ju faktiskt atmosfären minst lika viktig som prylarna. Trivs man så levererar man.

Har man sen turen att få en tekniker som arbetar iallafall 70% och bara drar anekdoter i 30 istället för tvärtom så kommer man dessutom tillbaka för en platta till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Melitta kaffebryggare inget latte crap och ett bra bemötande när man kommer. Sen om det har blivit nåt missförstånd och man inte har med sig prylar som man trivs med så har man nog nåt gått fel nånstans. Eventuellt kan man kanske då ringa och be nån polare köra dit grejorna.

Alltså sånt bör vara klart och avtalat innan man dyker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill kunna se hur det blinkar på preamp o ev kompressor när jag gör sångpålägg, det gör det lättare att hålla exakta avstånd till micken. Så preampen kanske kan sitta på sidoväggen så att både teknikern och den sjungande på andra sidan glasrutan kan se den. Gör man avbrott i pålägget för att gå och skita eller nåt annat trevligt är det lättare att hitta tillbaka till samma in-levels om man kan se dessa små söta lysdioder. Eller ännu bättre, om man kan se den magnifika blaffiga VU-metern på en Joemeek.

Tror en sån grej kan förenkla för teknikern också, snart gjort att påvisa för den som sjunger att det ev blinkar för mycket eller för lite. Med min stötiga röst tycker jag det är hemskt att inte se hur det rör sig i dioderna. Jag gör lika live oxå, står och kollar att det blinkar lagom på sång o gitarkompressorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...står man och koncenterar på hur det blinkar har man ju fokus någon annanstans, det kan väl inte vara bra?

Det måste väl ändå vara upp till teknikern att hantera en sådan sak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man sen turen att få en tekniker som arbetar iallafall 70% och bara drar anekdoter i 30 istället för tvärtom så kommer man dessutom tillbaka för en platta till.

Finns det såna tekniker? 😮

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...står man och koncenterar på hur det blinkar har man ju fokus någon annanstans, det kan väl inte vara bra?

Det måste väl ändå vara upp till teknikern att hantera en sådan sak?

Det är ett samspel mellan tekniker o sångpåläggare. Svårt att få samma sound sen i mixen om man sjungit onödig olika i micken. Det räcker att jag ser det där i ögonvrån, går jag på för mycket tänds det en varningslampa, inte svårt alls.

Den som sjunger måste ju inte heller bry sig, men om de vill och möjligheten finns så är det väl bra... Har man koll kan man komprimera mindre efteråt och få ett mer naturligt sound. Åker nivåerna upp och ner måste man fixa det med onödigt mycket kompressor efteråt, det funkar de å, men det låter inte lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att få samma sound sen i mixen om man sjungit onödig olika i micken.

Håller med till 100%.

Tänkte mest bara på ifall sångaren skulle försöka hålla koll på hur mycket det blinkar för att inspelningen skall bli "bra", så är det nog lätt hänt att sånginsatsen påverkas.

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla fall för mig är det så att en del ljud från käften ger en j-a stark signal på preampen, fast jag inte tycker det låter så mycket. Andra ord som jag tycker är starka kan tvärtom inte ge så mycket ljud. Därför vill jag ha koll på det där. När man sjungit en fras två ggr vet man på vilka ord man ska vrida bort käften, och när man ska gå nära. Då behöver man inte titta heller. Och tar om gör man väl några ggr för det mesta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste lägga till en sak som flera nämnt, som jag själv jobbar på i studion hemma - atmosfären. Hög mysfaktor är viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste lägga till en sak som flera nämnt, som jag själv jobbar på i studion hemma - atmosfären. Hög mysfaktor är viktigt.

Faktiskt så kan jag tycka att stämmningen/atmosfären i studion är bland det viktigaste och att man känner sig bekväm i studion och det kan även en kunnig tekniker bidra med, genom att man känner sig bekväm med att han gör sitt bästa och där igenom gör man sitt bästa. Belysning bidrar väldigt mycket till atmosfären har jag märkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man sen turen att få en tekniker som arbetar iallafall 70% och bara drar anekdoter i 30 istället för tvärtom så kommer man dessutom tillbaka för en platta till.

Jag har varit med om att det kan blir för mycket "effektivitet" istället.

Jag har spelat in kanske .. max 10 band, och jag håller fullständigt käft, vill inte påverka musikerna eller musiken utan bara vara en transparent förlängning av utrustningen. Lite småprat, visst, detaljer sure, men sen gäller det att inte ta upp plats själv, inte ställa sig i vägen för folk och deras ambition.

Men i ett antal fall har man fått höra i efterhand att man känts lite torr och tråkig då istället. "Bättre man tar in Roger, fan va sjuk han é vettu .. blir alltid fest i studion då!"

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med om att det kan blir för mycket "effektivitet" istället.

Jag har spelat in kanske .. max 10 band, och jag håller fullständigt käft, vill inte påverka musikerna eller musiken utan bara vara en transparent förlängning av utrustningen. Lite småprat, visst, när det är rätt läge för det, men sen gäller det att inte ta upp plats själv, inte ställa sig i vägen för folk och deras ambition.

Men i ett antal fall har man fått höra i efterhand att man känts lite torr och tråkig då istället.

Man måste ju börja med att visa att man spelar i samma lag som bandet. Uppfattar dom en som en underlig kuf som bara stirrar in i skärmen kan det vara svårt att få nåt annat på tape än rutinmässigt nötande, och det är knappast så man sätter ihop en bra platta. Man ska arbeta samtidigt som det ska kännas att man aldrig mer kommer behöva arbeta... Det är en svår balansgång. Jag har spelat in hos folk som knappt har slutat snacka och som man har fått påminna hela tiden om att anekdoterna kostar pengar (men inspelningarna blev sjukt bra, med exakt rätt feeling, han visste nog vad han sysslade med), men det är jobbigare hos en stonefaced tekniker som är korrekt men tråkig. En lirare jag har spelat in hos är nog tamejfan brorsa till Breivik 😳 Det blev minst sagt en stiff inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med om att det kan blir för mycket "effektivitet" istället.

Jag har spelat in kanske .. max 10 band, och jag håller fullständigt käft, vill inte påverka musikerna eller musiken utan bara vara en transparent förlängning av utrustningen. Lite småprat, visst, detaljer sure, men sen gäller det att inte ta upp plats själv, inte ställa sig i vägen för folk och deras ambition.

Men i ett antal fall har man fått höra i efterhand att man känts lite torr och tråkig då istället. "Bättre man tar in Roger, fan va sjuk han é vettu .. blir alltid fest i studion då!"

Jag tror det är viktigt att man känns som en i bandet. Då blir musikerna bekväma och kan släppa loss mer. Det blir väll en hel del anekdoter här i min studio haha. Men jag jobbar ju stenhårt också givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en svår balansgång.

Mycket.Är man inställsam så konner ju folk av sånt med

Man ska arbeta samtidigt som det ska kännas att man aldrig mer kommer behöva arbeta...

Shit va välformulerat. Ny tumregel, nytt talesätt. 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är viktigt att man känns som en i bandet. Då blir musikerna bekväma och kan släppa loss mer. Det blir väll en hel del anekdoter här i min studio haha. Men jag jobbar ju stenhårt också givetvis.

Mm. Förut såg jag framför mig en gitarrist som är taggad som satan inför sitt (förhoppningsvis) livs bästa solo. Men rätt vad det är så börjar teknikern typ "Jaao, jag minns vintern -44, i Leningrad ... det var kallt ... " 🤪. Sån skulle jag aldrig bli liksom. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Mm. Förut såg jag framför mig en gitarrist som är taggad som satan, inför sitt (förhoppningsvis) livs bästa solo. Men rätt vad det är så börjar teknikern typ "Jaa, jag minns vintern -44, i Leningrad, det var kallt ... " 🤪

Vårt jobb är ju att avdramatisera det där med "sitt livs performance". Det ultimata är ju att få band att glömma bort att det är en viktig inspelning (till en viss gräns...) och bara slappna av och ha jävligt roligt. Visar det sig sen att "Jävlar, det är det fetaste solot jag gjort" så är det ju en grym bonus. Går man in med inställningen "nu jävlar ska vi göra vår Dark Side of the Moon", då kan man vara säker på att misslyckas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vårt jobb är ju att avdramatisera det där med "sitt livs performance". // Går man in med inställningen "nu jävlar ska vi göra vår Dark Side of the Moon", då kan man vara säker på att misslyckas.

Ja absolut, för Dark side of the moon är sååå deprimerande - textmässigt alltså

😛 Nä men .. sånt här kan bli långa samtal. När du skriver såhär, så känner jag att ... tänk om musikerna i bandet har liksom målat upp bilden för sig själva att .. "nu jävlar" liksom .. och så får man en ölmagad, långhårig, kedjerökande och kedje-anekdotberättande tekniker ...

Man har ju oftast bättre förutsättningar att "få till det" genom att slappna av lite, som du säger. Men om bandet inte själva förstår det, hur upplever dom då situationen? Det kan slå bakut liksom. Då ser ju bandet bara en slapp loj situation där saker inte tas på allvar, där ingen nedre ribba finns och saker kan tillåtas låta hur skit som helst bara man har lite kul, liksom. Lite som i psykvården; att patienter brukar inte bli friska om dom själva inte tror att hjälpen dom får är relevant - oavsett den är det eller inte.

Det är en snårig värld ... inte minst med Breivikbrorsor bakom mixern.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vårt jobb är ju att avdramatisera det där med "sitt livs performance". Det ultimata är ju att få band att glömma bort att det är en viktig inspelning (till en viss gräns...) och bara slappna av och ha jävligt roligt. Visar det sig sen att "Jävlar, det är det fetaste solot jag gjort" så är det ju en grym bonus. Går man in med inställningen "nu jävlar ska vi göra vår Dark Side of the Moon", då kan man vara säker på att misslyckas.

Det låter på dig som om det bara är ren tur om någon åstadkommer något, och mest tack vare en tekniker som avdramatiserar hela situationen. Har du aldrig spelat in någon som verkligen kan sina saker och inte är på vippen att bryta ihop bara för att de kommer in i en studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter på dig som om det bara är ren tur om någon åstadkommer något, och mest tack vare en tekniker som avdramatiserar hela situationen. Har du aldrig spelat in någon som verkligen kan sina saker och inte är på vippen att bryta ihop bara för att de kommer in i en studio?

Folk som verkligen kan sina saker har oftast rutin och då flyter inspelningen på naturligt redan från början. Språket finns där, den tekniska jargongen finns där och man vet vad som är möjligt och vad som är jävulskt svårt. Det är när folk är obekväma/färska i sina roller (antingen som musiker eller som tekniker) som man ens behöver fundera och kanske göra nåt åt situationen.

Är man sen inte lyhörd som tekniker så kan man lika gärna packa ihop och lägga ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk som verkligen kan sina saker har oftast rutin och då flyter inspelningen på naturligt redan från början. Språket finns där, den tekniska jargongen finns där och man vet vad som är möjligt och vad som är jävulskt svårt. Det är när folk är obekväma/färska i sina roller (antingen som musiker eller som tekniker) som man ens behöver fundera och kanske göra nåt åt situationen.

Är man sen inte lyhörd som tekniker så kan man lika gärna packa ihop och lägga ner.

Word!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag (alltför sällan) besöker en studio i egenskap av musiker brukar jag uppskatta ett vänligt bemötande (som ni redan avhandlat) och en smidig lyssningsmatris som ger musikern möjlighet att själv ställa sin mix.

Dessutom bra belysning (det vill säga inte för lysrörsaktig men inte heller för jazzklubbig) och bra ventilation.

Edit: Och inga konstiga jordningsförhållanden som gör att jag inte kan använda min favoritutrustning på grund av jordbrum.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...