Jump to content
Annons

Vad vill ni som ska bli inspelade se för utrustning i studion?


Recommended Posts

Nu är det här kanske fel forum, men jag testar ändå.

Jag har en fråga till er som ska spela in; vad vill ni ska finnas i en studio? Är det viktigt för er vad det är för märken på inspelningsutrustning/mikrofoner/etc, eller är det viktigare vad det finns för instrument/förstärkare ni kan låna? Är det viktigt att studion har nån särskild musikstil dom helst jobbar med? Berätta gärna hur ni tänker när ni är på gång att boka en inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstärkare och gitarr tar jag gärna med själv, men en sak som jag tycker är kul är ett gäng olika mikrofoner - gärna sådana man generellt inte har hemma. Måste inte vara de mest exotiska fabrikaten, men ett relativt brett urval är alltid kul. Annars bryr jag mig inte så mycket om just fabrikaten.

Bra lyssning är otroligt viktigt också. Det kan vara en dealbreaker. Det måste dock inte heller handla om de dyraste monitorerna som går att köpa för pengar, men ett välbehandlat rum där lyssningen verkligen låter bra är jag personligen beredd att betala extra för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Bra frågor du ställer. Jag skulle nog vilja säga att det sista du nämner är viktigast. Att studion har nån särskild musikstil dom helst jobbar med.

Ser också att man har läst på om de referensramar man angivit vid bokningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett antal De Geer mikrofoner skulle ju vara skönt. 😄

Skämt åsido, det Anthony var inne på är nog bra; lite andra "ovanliga" mikrofoner kanske.

Märke och prylar är egentligen helt ovidkommande för min del, bara slutresultatet blir bra.

Referenser på jobb/lyssna på utförda jobb i studio med befintlig hårdvara.

Nord Electro keyboard är väl kanske aldrig fel heller. 😉

Edit: Format

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut viktigaste (förutom akustiken då), är att man vet att det är en ljudtekniker som behärskar prylarna som finns i studion - men vissa blir säkert tveksamma om det inte finns några Neumann-mickar och diverse andra prylar av välkända fabrikat, eftersom de har hört eller läst att det ska vara fina prylar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska sova nu men lite snabbt!

Ludwig Set

Orangestärkare (andra sköna stärkare)

Moog

Sennheiser 421:or

Sm 57:or

Gibson Es335

Ernie Ball-bas

Rickenbackerbas

Black Beauty-virvel

Mellotron

Vinylspelare eller en CD-spelare i nödfall

Hammondorgel

Kaffe (ölkyl)

Grymma kondensatormickar

En flygel!

Vaktmästare

pool med bastu

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, bra trådämne. Vad vill man se … oj …

Kanske är lite olika hur ens inställning är till vad man gör, men jag känner att om man vill lägga ut minst tusing i timmen på studio, då har man bestämt sig, och då är det lite allvar och effektivitet som gäller. Då vill man ha resurser, fullt utrustad arbetsmiljö. Man vill ha betryggande lösningar på eventualiteter och tänkbara orosmoment, inga riskfyllda kompromissmiljöer där man kan stöta på oväntade flaskhalsar, så att inhyrda musiker eller medarbetare/sakkunniga får sitta i timmar och vänta och bli irriterade, eller ledsnar och ställer in och åker hem. Man vill slippa ansvaret för- eller oroa sig för små detaljer, möjliga problem, att resurserna knappt räcker till osv. Annars kan man lika gärna köra den helt digitala vägen, eller sätta ihop ett privat projekt.

Så tänker jag, och då blir listan på grejor rätt lång, och dyr, och tar upp stor plats i en tråd. Men viktigast av allt - som nämnts - är ju rattvridaren.

Äh, skriver ändå ... 😛

Själva miljön är faktiskt ännu viktigare än tekniken. T.ex. har man ingen bra ventilattion .. syrefattig varm miljö, då dör all kapacitet, folk kan inte tänka, blir slöa, passiva, lätt-irriterade, vill hem. Ventilation och perfekt temperatur för minst 15 pers kontinuerligt, är verkligen A och O i en studio. Sen är det smågrejor som en nätkopplad telefon i kontrollrummet som alla kan vidarekoppla sina mobiler till, så man inte har 6-7 mobiler påslagna i kontrollrummet som sabbar signalerna. Men ja, nu gällde frågan tekniken:

Har man bestämt sig, då har man ordnat med musiker/instrument/samplingar/tillbehör som behövs för varje stämma, så instrument i studion är inte viktigt. Särskilt fånigt är att hitta ett 3500 kr trumset av nybörjartyp med kastrullock-cymbaler. Undantaget är dom otympligaste instrumenten, orgel/leslie, piano/flygel och det stora orkesterslagverket (timpani, marimba/vibrafon, tam, bastrumma osv), men då ska det vara fräscha grejor som låter riktigt bra med. Plus i kanten kan det bli om det finns en slit&släng gitarr och liten keyboard i ett hörn i kontrollrummet, som man visa hur man menar med en viss grej eller demonstrera ett förslag osv. En stor låda med percussion instrument som tamburiner, gurkor, maracas, shakers osv är alltid användbar; fräscha användbara grejor som låter bra, inga som luktar bibliotek typ.

Mickar, i princip alla mikrofoner som kan kallas standard för så många tillämpningar som möjligt, och tillräckligt många av dom med. Får räkna med minimum 50st eller mer innan man börjar känna att ”här behöver jag inte oroa mig”. Riktigt många och riktigt bra mickstativ, av alla de slag för många tillämpningar. Nypor, svan-nackar, bomstativ, korta, långa, skruvfästen .. rubbet. Även bra DI-boxar, stämapparater och alltid finnas fräscha batterier nära till hands.

En Roland JV/XV/Fantom i racket är en betryggande känsla, för dom funkar som arbetshäst på nästan allt. Ska man mixa är några bra effektburkar, kanske ett prestige-reverb, en bra magkänsla. Själv gillar jag inte Lexicon-reverb, men det finns många som gör det. Hellre ett Lexicon än nåt Alesis Microverb i alla fall. Glöm inte att även kunna rutta MIDI-signaler genom racket, inte bara audio.

Full storleks monitorer, och flera alternativa lyssningar. NS-10 gillar inte jag, men andra verkar tycka dom ska finnas. Ett gäng K240 lurar, minst 6-8 st typ. En mixer behövs åtminstone för inspelningssituationen, att rutta signaler kors och tvärs och anpassa musiker-lyssningen. Vill se digital datorbaserad inspelning, med ett av de 5 stora DAW-programmen. Rejält bra AD/DA konverterare är A och O, prestige-modeller. 16 kanalers simultan inspelning är .. det är flaskhalsvarning på det. Minst 24.

Det är också trist om man hamnar i en studio där husteknikern köper in enbart rör-preamps, eller preamps som färgar tydligt – som Neve Portico, Manley, API m.fl. Överlag funkar många enklare preamps eller rentav mixer-preamps faktiskt ganska bra.

vill även se många portabla skärmar, mattor och filtar, draperier kanske m.m. som kan användas för att dämpa upp rätt för varje instrument.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns en hel del parametrar att beakta här, alla musiker är olika men en sak har de gemensamt och det är att de vill ha flyt, känna sig proffsiga och få inspiration och få rida sitt ego och det kräver sin man eller kvinna bakom spakarna, allt måste flyta, givetvis är det för en sångare/sångerska viktigt med en snygg och proffsig mikrofon framför sig likaväl som stämning, matta under fötterna etc etc alla är olika som sagt!

Lyssning givetvis asviktigt, miljön, snubben som skall ta hand om dom måste kunna ta folk utan att vara kaxig etc eller fel s.a.s. det vibbar fel direkt och jag har hört många skräckexempel på detta fr. musiker som passerat min studio genom åren och vad dom berättat om hur vissa stollar behandlat dom.

Att man behärskar situationen i ödmjukhet och kan lösa problem snabbt är långt viktigare än att det står Neumann etc på grejorna...ölkyl passar bra för vissa medans gott thé är grejen för andra, man måste vibba!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det absolut viktigaste utöver att jag själv och eventuella medmusikanter är väl förberdda inför inspelning. Så är det absolut viktigast med en tekniker/producent som kan dom grejjer som finns i studion. För jag har lärt mig med tiden att hur bra grejjer(läs:dyra) grejjer det än finns i studion så kommer det inte bli så bra om det inte finns någon som behärskar grejjorna.

Men om det finns så ser jag gärna ett stort urval av mickrofoner att välja på märken är inte jätte viktiga bara det finns mycke att välja på så kan man testa sig fram till vad som låter bäst i just den studion och till den musiken man hade tänkt spela in.

Bra tråd för den delen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Niklas J Blixt, detta är sådant vi seriösa studioinnehavare alltid talar om och påpekar vikten av för eventuella klienter i förväg, många band blir chockade av hur de egentligen låter när allt sätts på pränt och kommer till facit i en bra mix, jag har sett en del splittringar som resultat av detta, men det är liksom åt andra hållet, herr frekvens... efterfrågade väl mer feelingen + ev. utr. man förväntar sig i en studio man är beredd att betala för!

Link to comment
Dela på andra sajter

Niklas J Blixt, detta är sådant vi seriösa studioinnehavare alltid talar om och påpekar vikten av för eventuella klienter i förväg, många band blir chockade av hur de egentligen låter när allt sätts på pränt och kommer till facit i en bra mix, jag har sett en del splittringar som resultat av detta, men det är liksom åt andra hållet, herr frekvens... efterfrågade väl mer feelingen + ev. utr. man förväntar sig i en studio man är beredd att betala för!

Jag förstår vad du menar, och det jag känner att jag vill betala för är just kunskapen om tekniken i studion som jag tänker spela in i. Det är liksom lite samma som när någon anlitar mig, det är juh för min kunskap folk betalar för inte att jag äger ett svindyrt trummset. Utan för att jag kan applicera den kunskap jag har på mitt instrument. Och det förväntar jag mig av någon som jag anlitar i en studio att den männsikan ska kunna applicera hela sin kunskap på utrusningen i studion. För mig är det viktiga hur det låter i slutändan. Och jag menar inte att jag har mer rätt än någon annan utan jag utgår bara från vad jag vill se i en studio. Ett stort urval mickar och en kunnig människa bakom rattarna som vet hur man får ut det bästa ur just den utrustningen.

Som sagt jag påstår inte att min åsikt är en komplett sanning utan bara en åsikt, så i mitt fall går kompetens före teknik.

EDIT. Jag glömde säga en sak som är ganska viktig för mig. För att jag ska komma i bästa stämmning och får önska mig något när jag ska välja studio så vill jag har stämmingsfullbelysning. Men det är juh inte alltid man får välja men om jag får önska mig något utöver det vanliga så är det de.

Redigerat av Niklas J Blixt
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT. Jag glömde säga en sak som är ganska viktig för mig. För att jag ska komma i bästa stämmning och får önska mig något när jag ska välja studio så vill jag har stämmingsfullbelysning. Men det är juh inte alltid man får välja men om jag får önska mig något utöver det vanliga så är det de.

Yes detta är jätteviktigt liksom allt det andra som ja tror de flesta är överrens om härvidlag, stämningen och atmosfären/miljön är A & O, en snubbe jag hade ville resolut ha tända ljus och inget annat, en annan ville ha full spotlight on fr alla håll, det är så olika och man måste som studiosnubbe kunna erbjuda rubbet! :-)

PS vad är du för sorts trummis om man får fråga och var finns du??? DS

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Flipperspel, biljardbord och liknande är inte att förakta heller så att väntetiderna blir uthärdliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill att teknikern ska vara så pass icke korkad att han fattar att saker går att göra på olika vis. Vill jag ha lika starka trummor som Zeppelin hade i en del låtar ska det bli så. Jag har varit med om motsatsen där teknikern vägrat gasa på trummorna och kommit med nedlåtande kommentarer typ att han hållit på så länge i studiosammanhang att han vet allt. Tex att trummorna knappt ska höras alls....

Link to comment
Dela på andra sajter

PS vad är du för sorts trummis om man får fråga och var finns du??? DS

Varför skulle du inte få fråga??? Jag jobbar som frilanstrummis och studerar musik och ljudproduktion på halvtid. Jag spelar mestadels Pop,Rock,Funk,Hip-hop och jazz men är inte främmande för att testa nya stilar det enda jag egentligen inte spelar är dubblepedal men det finns det juh andra som gör 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill att teknikern ska vara så pass icke korkad att han fattar att saker går att göra på olika vis. Vill jag ha lika starka trummor som Zeppelin hade i en del låtar ska det bli så. Jag har varit med om motsatsen där teknikern vägrat gasa på trummorna och kommit med nedlåtande kommentarer typ att han hållit på så länge i studiosammanhang att han vet allt. Tex att trummorna knappt ska höras alls....

Absolut, om han inte vet hur hans ska göra för att nå slutresultatet så ska han åt minstonde inte vara främmande för att i alla fall försöka. Sånt uppskattar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig personal och gärna en bild på al "scarface" pacino när han badar i kokain. Och en annan sak som är bra är om personalen har bra kontakter med dom lokala langarna ifall man får ett återfall.

Edit: dom flesta studios har det som krävs för att göra bra musik.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

En gång skulle vi (jag) betala för att en lirare skulle vara med och prodda i studion vi hyrt... Det tog inte lång stund innan karljäveln började mecka hash och dra i sig så det blev dimma och luktade helevete i studion. Sen började han skriva en helt ny text till en av mina bästa låtar, en så här sopig text kan vi inte ha.

Jag bad honom fara åt helvete. Fyllon och knarkare i närheten av musikskapande är det värsta jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste för mig är att man hört tidigare mixar och gillar dem av den studion man vill boka. Prylarna kommer i andra hand men eftersom jag är prylnörd vill man ändå se någon form av "bra" nivå på studio utrustniingen.

Har studion producerat 5-15 bra mixar på raken då borde det vara ett ganska säkert kort 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste för mig är att man hört tidigare mixar och gillar dem av den studion man vill boka. Prylarna kommer i andra hand men eftersom jag är prylnörd vill man ändå se någon form av "bra" nivå på studio utrustniingen.

Har studion producerat 5-15 bra mixar på raken då borde det vara ett ganska säkert kort 🙂

SANT!

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång skulle vi (jag) betala för att en lirare skulle vara med och prodda i studion vi hyrt... Det tog inte lång stund innan karljäveln började mecka hash och dra i sig så det blev dimma och luktade helevete i studion. Sen började han skriva en helt ny text till en av mina bästa låtar, en så här sopig text kan vi inte ha.

Jag bad honom fara åt helvete. Fyllon och knarkare i närheten av musikskapande är det värsta jag vet.

Haha 🙂 det bästa är väll att inspelningspersonal håller sig någorlunda nyktra.

Det hade säkert varit skit roligt att få vara med rolling stones när dom spelade in exile on mainstreet på 70 talet, på den franska Rivieran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd och bra kommentarer. Själv är jag en sån som uppskattar dagsljusinsläpp i kontrollrummet.

Såg ni Tv-serien "Tre man i en båt"? De härmade en hundra år gammal rolig bok och rodde längs med Themsen i England. En dag stannade vid en svingammal men i toppskick hållen husbåt. En av de tre roddarna var bekant med ägaren David Gilmour, han hade byggt en studio i den. På frågan varför, sa Gilmour att han tillbringat nästan hela livet nere i fönsterlösa källarstudiosar, så nu hade han fixat den där studiobåten. Han bodde nog i nån form slott bredvid floden, Suverän TV-serie. En av komikerna som var de tre frågade Gilmour, när han spelade upp en låt han spelat in; "Who is the woman that is singing"? Gilmour tog inte illa upp av skämtet.

Även boken kan rekomenderas å det grövsta, även om de männen aldrig får träffa David Gilmour.

Jag tycker nog det är coolt med fönsterlösa studiosar. Fin lysrörsfri belysning med många små spottar vore fint. Det finns faktiskt superfina LED-spottar nu, med lika varmt ljus som i gamla glödlampor. Annars är det ju ett problem att halogenspottar inte lyser så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha 🙂 det bästa är väll att inspelningspersonal håller sig någorlunda nyktra.

Det hade säkert varit skit roligt att få vara med rolling stones när dom spelade in exile on mainstreet på 70 talet, på den franska Rivieran.

Läste om det i Keiths bok nyligt. Ville man ha tag på Charlie fick man följa mickkablarna från mixern genom korridorerna till man kom till ett rum där både trummorna och Charlie var. På den skivan hade de väl stenväggar och noll akustikbehandling, lik förbannat är den ju bland det bästa med Stones.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville man ha tag på Charlie fick man följa mickkablarna från mixern genom korridorerna till man kom till ett rum där både trummorna och Charlie var.

Alldeles för stenade för att förstå att använda vanlig snack-mikrofon i trumrummet, duh! 😛

I alla fall tur att Charlie och trummorna var i samma rum ... med den mängden droger vet man aldrig säkert ...

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, fett bra svar! Keep 'em comin'!

Jag har ett sjukt fett projekt på gång, har växt ur Underjorden och peppar på nya lokaler. Ska ta allt ni har sagt i beaktande. Speciellt har jag funderat över loungedelen, det kan ibland bli lite mycket både för mig och stackaren inne i inspelningsrummet med ett gäng rastlösa musiker flamsandes bakom ryggen (nog för att jag förstår dom, men..) Kanske slänger in en xbox och nån surfdator, flipper vore coolt, men dom är väl dyngdyra!?

Så se fram emot en schysst byggtråd framöver, om inget går åt pipan på vägen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste för mig är att man hört tidigare mixar och gillar dem av den studion man vill boka. Prylarna kommer i andra hand /../ Har studion producerat 5-15 bra mixar på raken då borde det vara ett ganska säkert kort

Då torde du tänka att studion är privat, att det är samma kille - eller samma "team" av snubbar - som gjort nästan varje mix från studion som man hör (?) När jag tänker samma studio, så blir jag omedelbart nyfiken på vad som låter annorlunda i 'denna' mix jämfört med förra jag känner till från samma studio. 🙂

Speciellt har jag funderat över loungedelen,

Har ingen stor studio, men tycker du är rätt ute där. Jobbet handlar defintivt om att ta hand om människor och deras känslor. Huvudsaken är att få in folk till ens verksamhet, men när man väl får det så ... det är då agnarna skiljs från vetet. Folks uppfattning om vad som är bra är groteskt beroende av hur situationen upplevs och de involverade personerna; mycket mer än vad som faktiskt är bra tekniskt eller skiljemässigt. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...