Jump to content
Annons

OS X uppdateringar verkar slöa ner?

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Jag köpte och installerade Snö Leoparden 10.6.0 (eller kanske det var 10.6.1 minns inte riktigt) och har uppdaterat den hela vägen till 10.6.8. Av nån anledning så fick jag för mig att klona disken från en Imac som vi köpte med 10.6.8 installerat och testa den på min.

Det blir en ganska stor skillnad faktiskt för min liksom vaknar till liv får nån slags på nytt födelse 😄 vilket är lite coolt iofs. Men man kan ju inte låta bli att undra varför det blir så där lite segt när man uppdaterar.

Annons
Postat

För att en uppdatering inte tar bort allt från tidigare installationer. En fräsch install är ju precis som det låter helt fräsch!

Postat (redigerat)

När det gäller en uppdatering av operativets programkod så ersätter den och tar bort äldre systemfiler (+ lägger eventuellt också till), det är det som uppdateringen gör. Då som i mitt fall som har samma program på båda så ska det ju inte göra nån skillnad tycker man. Det skulle vara intressant att jämföra en klonad 10.6.8 med en fräsch 10.6 som man sen omedelbart gör combo updaten upp till 10.6.8 på men det tar för lång tid.

Det som jag kan tänka eventuellt skulle göra nån skillnad det är hur snabba hårddiskarna är men i övrigt så ska det ju givetvis inte vara så att man får så här markant skillnad.

När jag tänker efter så kan jag nog inte påminna mig att jag upplevt någon direkt förbättring med någon uppdatering överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Det är säkerhetsluckor som täpps till och andra anpassningar som görs i dom här uppdateringarna (tex mot internet applikationer etc).

Att dom innebär någon förbättring för oss bakom ratten när det tex gäller musik eller video det tror jag inte man ska förvänta sig, förr då kanske som sagt tvärt om.

Redigerat av BurninSven
Postat

DVS. enligt mig om du använder din dator lite mera seriöst och om det är möjligt så skit i att uppdatera OSet så slipper du förmodligen en del strul.

Postat

Men det gäller ju inte bara OS X, det gäller ju alla operativsystem! 🙂

Postat

Yup men det tråkiga med osx det är att uppdateringarna stått som spön i backen sista tiden, normalt så tror man ju givetvis att dom syftar till att rätta till fel men framför allt att dom är till för att fintrimma grejorna.

På win sidan så har man i all fall tagit ett ganska stort steg med win 8 som avviker ganska mycket från föregångarna. Men det hjälpte inte mycket det heller för det är fortfarande win och väldigt känsligt för vad du stoppar in i det 😄 . Det var jäkla häftigt när det bootade upp första gången och innan det började bli som det brukar så funkade det riktigt najs.

Postat (redigerat)

Eller?

Redigerat av BurninSven
Postat

Eller?

Jag kör Win7 och känner inte igen det ni pratar om att det blir segt när man uppdaterar.

Vad har du installerat för program på Win8 datorn?

Postat

Mixbus, Skype, ooVoo och HD Wave broadcaster och så har jag testat ett par browsers som tex opera och chome

Postat

Mixbus, Skype, ooVoo och HD Wave broadcaster och så har jag testat ett par browsers som tex opera och chome

HD Wave broadcaster kan jag tänka mig tar mycket kraft, streama Hd material.

Chrome, ooVoo och Skype kan jag tänka mig har program som autostartar och ligger och pratar med servrar, men hur mycket kraft det tar vet jag ej, har inte provat dom.

Postat

Ja det där HD Wave suger nog en del med det funkar faktiskt bäst av alla för full widescreen brodcasting som jag har provat. Dessvärre så verkar det bara funka på tikilive (det är deras program) samt att gratisversionen bara verkar kunna streama skrivbordet så man får köra sina filmer eller cams från skrivbordet.

Skype och ooVoo tror jag att jag ställde in så att det inte auto startar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.