Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har länge hållit på och improviserat på piano med den vanliga durskalan. Men har mycket länge också undrat hur jag på ett enkelt sätt ska ta detta vidare. Plus att jag ska ha några som spelar in en Country låt hos mig snart.

Så det jag undrar över är tex detta:

Om jag spelar en vanlig Bluestolva i C. (ccccffccgfcg). Om jag nu ska använda bluesskalan, vilka toner ska jag använda? C bE F bG G bB eller A C D bE E G?

Och om vi skulle spela en blues i Cmoll, vilka toner ska jag då använda?

Och så kommer jag till Country. Vilka toner är bäst att improvisera med om vi ska använda en countryskala? Om vi tex spelar en visa i C dur?

Eller är det så att man oftast bara går efter vilket ackord man spelar och anpassar improvisationsskalan till just det specifika ackordet?

Hoppas ni förstår mitt problem och kan komma med lite förklaring.

Annons
Postat

Du kan använda antingen den skala som passar grundackordet för tonarten, eller modulera och använda just den skala som passar över varje enskilt ackord. Men sen är det inte alltid det som passar enligt boken låter lika coolt/musikaliskt spännande som en helt annan skala (någon sm är "fel"). Att följa skalor slaviskt är heller inte lika mycket värt enligt min högst personliga erfarenhet, som att lära sig vilka toner i en viss skala som över ett visst ackord ger en viss tension. Det är en förbannad konst det där.

Mitt tips är att i lugn och ro testa sig fram över myket enkla ackord, exempelvis kvinter. Spela in dig själv när du spelar långa sustainade C5, och lek med C-durskalan över det. Sen kan u byta, och prova att växla mellan C-dur och c-mixolydisk skala över ditt C5. Det handlar om att få en känsla för hur de olika skalorna låter över ackord. Du kommer att märka att du börjar föredra vissa fraseringar framför andra, och hur vissa toner i C-durskalan har en starkare "gravitation" än vad de andra har. Lägg sedan till ett ackord till, till exempel G5, och märk hur en hel värld av möjlighete öppnar sig.

När jag improviserar brukar jag använda den skala/skalor som jag vet ger ett sound jag gillar över de ackord som ingår i progressionen. Det handlar också om vilka som kommer före och efter varandra. På så vis kan man göra övergången från olika modaliteter snyggare. Men för mig är det ett ständigt lärande. Jag upptäcker nya världar varje gång jag tar mig en rejäl session 🙂

Postat

Tusen tack.

Jajaja, jag vet att det inte finns några quick fix. Men nu skulle det hjälpa mitt liv en hel del ändå om någon skulle kunna komma med ett litet snabbfix.

Det är en Countrylåt som går i C dur, inga konstigheter. Vilka toner ska jag trycka på för att kunna få ihop ett litet solo som låter lite som Country?

Postat

Country är väl mycket pre-bends också. Och har du en gura med svajj kan du fakea slide genom att glida in i toner/ackord på greppbrädan och ha svajet lätt nedtryckt på vägen dit, och svajja mjukt när du landar rätt på greppbrädan. Svårt att förklara i text, busenkelt att visa... 🙁

Postat (redigerat)

Kul-jag älskar improvisationer...

Du gör en steganalys av ackordsföljden, progressionen, för att se vilken skala/skalor den harmoniserad ifrån. Går enklare om du lärt dig kadenser och dominanta 7 ackord funktioner samt tonstegen i skalorna så du vet vad du skall hålla utkik efter.

Googla på ovanstående.

Vidare - en blues skala har 5 modus så det beror litet på ackordens kvalitet vad som passar - du har inte satt ut den så jag antar att alla ackord är dur och då stämmer inte någon blues- skala in.

mvh

Redigerat av pxm
Postat

aha sorry - den går i moll har du skrivit.

C bE F bG G bB som du skrivit fungerar fint...

mvh

Postat

aha sorry - den går i moll har du skrivit.

C bE F bG G bB som du skrivit fungerar fint...

mvh

C dur går den i. C F Dm G F.

Postat

Dur Blues skalan går fint fast tonen F inte är med p g a att F:s perfekta 5:a är med i skalan.

Dur Blues är Blues skalans andra modus och innehåller tonerna (med den blå tonen)

C D Eb E G och A.

Testa och lattja litet med den till de ackorden, mrpimmy och du kan med fördel spela G som ett dominant 7 ackord också så får du litet mer färg på ackorden.

Det kan bli fina improvisationer av detta...

Spännande !!!

mvh

Postat

såg nu att jag glömt skriva dur-BLUES-pentan. brukar inte se blues skalor som "egna". ser dom som pentorna med extra noter. men menade dur-pentan med blues noterna.

Postat

Country - durpentan.

C, D, E, G, A.

Du kan använda tonen Eb som "övergångston" mellan D och E för att få det lite extra smakfullt.

Lycka till!

• 2 veckor senare...
Postat

Såja. Jag fuskade och lät dem hojta lite istället, så något riktigt pianosolo blev det inte riktigt.

Men hoppas jag kan få Godkänt i alla fall?

Postat

Låter imponerande bra !!!!!!

Är det du som lirar pianot alltså ???

mvh

Postat

Låter imponerande bra !!!!!!

Är det du som lirar pianot alltså ???

mvh

Ja, det är jag som (med inte så mycket skaparvilja, för jag tycker det är en skitlåt egentligen) har lagt alla instrument.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.