Jump to content
Annons

Det hÀr med hur man arrangerar orkester


zockey

Recommended Posts

Sedan jag för ett par Är sedan blev mer intresserad av musik för symfoniorkestrar sÄ har jag funderat pÄ hur det gÄr till nÀr man skriver musik nÀr det Àr mycket som hÀnder och mycket som spelar pÄ samma gÄng osv. Jag kommer inte frÄn den vÀrlden sÄ jag har lite svÄrt att förstÄ hur man kan med sÄ mÄnga detaljer kan skapa en helhet som ÀndÄ lÄter sÄ sammanhÀngande och bra.

Jag undrar hur ni som hÄller pÄ med sÄnt hÀr brukar dela upp arbetet. Brukar ni exempelvis dela upp det efter de olika instrument grupperna och först skriva överskÄdligt för blÀckblÄs och sedan överskÄdligt för blÀckblÄs och sÄ vidare eller hur delar man upp det frÄn början?

Skulle vara intressant att fÄ höra!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Man jobbar oftast strukturellt först. Man jobbar i melodier, ackord, texturer och kronologiska strukturer först, klanglöst, piano/gitarr el. dyl. bara. och sen efterÄt delar man upp dessa i rikare finfördelningar genom att t.ex. skicka ut olika toner eller insatser till olika instrument eller grupperingar av instrument i kombination med andra. Finns en oÀndlig variationsrikedom dÀr.

Det Ă€r som om man 
 ritar ett trĂ€d. Man börjar med stammen, sen fördelas stammen ut i grenar, grenarna fördelas ut i kvistar och till slut delas kvistarna ut i löv. Det Ă€r Ă„tminstone dĂ€r man börjar, i traditionell musik, om man inte kan alls. Sen anvĂ€nder man olika strukturerade sĂ€tt att tĂ€nka om hur de olika resurserna i orkestern anvĂ€nds.

En orkester mĂ„ bestĂ„ av 100 musiker vars antal och komplexitet kan verka blĂ€ndande pĂ„ den som Ă€r ovan. Men blĂ€ndningen bestĂ„r oftast bara av att man inte förstĂ„r tankesĂ€ttet som symfoni-orkestern Ă€r en förlĂ€ngning av (bl.a. dĂ€rför det Ă€r sĂ„ viktigt att studera musikhistoria). Orkestern bestĂ„r t.ex. bara av ca 15 instrument, medan ögat bara tycker sig se ”ett hav” av instrument.

Är man helt ny, Ă€r det bra att kliva in i den hĂ€r vĂ€rlden genom den dörr som mĂ„nga (som kan) har utgĂ„tt ifrĂ„n nĂ€r man först börjar; kallas flerstĂ€mmig satslĂ€ra – oftast fyrstĂ€mmig sats.

FyrstĂ€mmig, fyra stĂ€mmor alltsĂ„, det anvĂ€nds som platĂ„ eftersom det i grunden krĂ€vs 4 toner för att forma ett fullstĂ€ndigt ackord (prim, ters, kvint, oktav) **. Även dom huvudsakliga indelningarna av musikinstruments (och röster) storlekar/stĂ€mmor Ă€r 4: bas, tenor, alt, sopran. Bas Ă€r den fysiskt största varianten av ett instrument med lĂ€gst tonregister, och sopran den minsta varianten av ett instrument med högst tonregister. T.ex. bas-saxofon, tenorsaxofon, altsaxofon, sopransaxofon.

Fyra instrumentsektioner, Àr Àven vad den traditionella wienska symfoniorkestern bestÄr av: slagverk, mÀssingblÄs, trÀblÄs och strÄk. Var och en av dessa fyra grupperingar bestÄr i sin tur av 4 olika instrumentstÀmmor: Bas, tenor, alt och sopran. TrÀblÄssektionen bestÄr t.ex. av följande instrument: Fagott (bas), klarinett (tenor), oboe eller engelskt horn (alt) och tvÀrflöjt (sopran).

Genom att fördela ut bastonen i ett fullstĂ€ndigt (fyrstĂ€mmigt) ackord till basinstrumentet i varje instrumentgrupp – tuban i mĂ€ssingblĂ„set, fagotten i trĂ€blĂ„set och basfiolen i strĂ„ket – samt ters-tonen till tenorinstrumentet i varje instrumentgrupp (trombon, klarinett, cello), kvint-tonen till altinstrumentet i varje instrumentgrupp (valthorn, oboe, viola) och oktaven till sopraninstrumentet i varje instrumentgrupp (trumpet, flöjt, violin) sĂ„ förstĂ„r man snabbt hur ackord och toner kan tillĂ€mpas över orkestern i en struktur som Ă€r lĂ€tt att förstĂ„ och anvĂ€nda sig av.

Slagverket utelÀmnas i viss mÄn frÄn denna struktur och anvÀnder delvis sin egna struktur. Men bastrumma och tenortrumma finns ju, plus "liten trumma" (alt), och malletinstrumenten Àr uppdelade i basmarimba, marimba (tenor), xylofon (alt) och klockspel (sopran) plus kusinen vibrafon (tenor).

Genom att anvÀnda sÄna hÀr olika strukturella sÀtt att tÀnka pÄ sÄvÀl rytmik, dynamik, klangfÀrg, stÀmföring, olika skolor i sÄvÀl arrangering som orkestrering m.m. sÄ blir det enklare och effektivt att jobba med mÄnga instrument; man anvÀnder sig av de tankesÀtt som symfoniorkestern en gÄng vÀxte fram ur. FyrstÀmmig (eller flerstÀmmig) sats Àr ett utmÀrkt sÀtt att lÀra sig bemÀstra hur Ätminstone toners rörelser kan anvÀndas i orkestersammanhang (i alla musikaliska sammanhang faktiskt). Man förfinar och fördelar upp sÄna principer i mÀngder av olika mönster. Men nÀr man lÀrt sig- och senare bemÀstrat allt detta sÄ mÄste man Àven börja frigöra sig frÄn det sÀttet att tÀnka, för att musiken ska kunna fÄ liv, lÄta som ett uttryck och en kÀnsla, istÀllet för en teoretisk konstruktion. De som Àr duktiga att komponera för orkester anvÀnder sig inte alltid av ovanstÄende tankesÀtt, men dom kÀnner vÀl till det, för dom har gÄtt igenom det och sen frigjort sig frÄn det.

** Ett ackord Ă€r egentligen bara tre toner, medan den fjĂ€rde tonen Ă€r en dubblering av grundtonen. Men den gamla europeiska traditionen sĂ€ger att den ton som för tillfĂ€llet Ă€r viktigast (t.ex. melodi-tonen) ska fördubblas, alltsĂ„ spelas av tvĂ„ stĂ€mmor samtidigt. I ett ackord som bara 
 typ stĂ„r stilla, Ă€r ju grundtonen den viktigaste tonen, och dĂ€rför dubblerar man grundtonen genom att spela oktaven som fjĂ€rde ton, och dĂ€rför behövs 4 stĂ€mmor.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...