zockey Postat 22 mars 2012 Dela Postat 22 mars 2012 Sedan jag för ett par Är sedan blev mer intresserad av musik för symfoniorkestrar sÄ har jag funderat pÄ hur det gÄr till nÀr man skriver musik nÀr det Àr mycket som hÀnder och mycket som spelar pÄ samma gÄng osv. Jag kommer inte frÄn den vÀrlden sÄ jag har lite svÄrt att förstÄ hur man kan med sÄ mÄnga detaljer kan skapa en helhet som ÀndÄ lÄter sÄ sammanhÀngande och bra. Jag undrar hur ni som hÄller pÄ med sÄnt hÀr brukar dela upp arbetet. Brukar ni exempelvis dela upp det efter de olika instrument grupperna och först skriva överskÄdligt för blÀckblÄs och sedan överskÄdligt för blÀckblÄs och sÄ vidare eller hur delar man upp det frÄn början? Skulle vara intressant att fÄ höra! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Signia Postat 23 mars 2012 Dela Postat 23 mars 2012 (redigerat) Man jobbar oftast strukturellt först. Man jobbar i melodier, ackord, texturer och kronologiska strukturer först, klanglöst, piano/gitarr el. dyl. bara. och sen efterĂ„t delar man upp dessa i rikare finfördelningar genom att t.ex. skicka ut olika toner eller insatser till olika instrument eller grupperingar av instrument i kombination med andra. Finns en oĂ€ndlig variationsrikedom dĂ€r. Det Ă€r som om man ⊠ritar ett trĂ€d. Man börjar med stammen, sen fördelas stammen ut i grenar, grenarna fördelas ut i kvistar och till slut delas kvistarna ut i löv. Det Ă€r Ă„tminstone dĂ€r man börjar, i traditionell musik, om man inte kan alls. Sen anvĂ€nder man olika strukturerade sĂ€tt att tĂ€nka om hur de olika resurserna i orkestern anvĂ€nds. En orkester mĂ„ bestĂ„ av 100 musiker vars antal och komplexitet kan verka blĂ€ndande pĂ„ den som Ă€r ovan. Men blĂ€ndningen bestĂ„r oftast bara av att man inte förstĂ„r tankesĂ€ttet som symfoni-orkestern Ă€r en förlĂ€ngning av (bl.a. dĂ€rför det Ă€r sĂ„ viktigt att studera musikhistoria). Orkestern bestĂ„r t.ex. bara av ca 15 instrument, medan ögat bara tycker sig se âett havâ av instrument. Ăr man helt ny, Ă€r det bra att kliva in i den hĂ€r vĂ€rlden genom den dörr som mĂ„nga (som kan) har utgĂ„tt ifrĂ„n nĂ€r man först börjar; kallas flerstĂ€mmig satslĂ€ra â oftast fyrstĂ€mmig sats. FyrstĂ€mmig, fyra stĂ€mmor alltsĂ„, det anvĂ€nds som platĂ„ eftersom det i grunden krĂ€vs 4 toner för att forma ett fullstĂ€ndigt ackord (prim, ters, kvint, oktav) **. Ăven dom huvudsakliga indelningarna av musikinstruments (och röster) storlekar/stĂ€mmor Ă€r 4: bas, tenor, alt, sopran. Bas Ă€r den fysiskt största varianten av ett instrument med lĂ€gst tonregister, och sopran den minsta varianten av ett instrument med högst tonregister. T.ex. bas-saxofon, tenorsaxofon, altsaxofon, sopransaxofon. Fyra instrumentsektioner, Ă€r Ă€ven vad den traditionella wienska symfoniorkestern bestĂ„r av: slagverk, mĂ€ssingblĂ„s, trĂ€blĂ„s och strĂ„k. Var och en av dessa fyra grupperingar bestĂ„r i sin tur av 4 olika instrumentstĂ€mmor: Bas, tenor, alt och sopran. TrĂ€blĂ„ssektionen bestĂ„r t.ex. av följande instrument: Fagott (bas), klarinett (tenor), oboe eller engelskt horn (alt) och tvĂ€rflöjt (sopran). Genom att fördela ut bastonen i ett fullstĂ€ndigt (fyrstĂ€mmigt) ackord till basinstrumentet i varje instrumentgrupp â tuban i mĂ€ssingblĂ„set, fagotten i trĂ€blĂ„set och basfiolen i strĂ„ket â samt ters-tonen till tenorinstrumentet i varje instrumentgrupp (trombon, klarinett, cello), kvint-tonen till altinstrumentet i varje instrumentgrupp (valthorn, oboe, viola) och oktaven till sopraninstrumentet i varje instrumentgrupp (trumpet, flöjt, violin) sĂ„ förstĂ„r man snabbt hur ackord och toner kan tillĂ€mpas över orkestern i en struktur som Ă€r lĂ€tt att förstĂ„ och anvĂ€nda sig av. Slagverket utelĂ€mnas i viss mĂ„n frĂ„n denna struktur och anvĂ€nder delvis sin egna struktur. Men bastrumma och tenortrumma finns ju, plus "liten trumma" (alt), och malletinstrumenten Ă€r uppdelade i basmarimba, marimba (tenor), xylofon (alt) och klockspel (sopran) plus kusinen vibrafon (tenor). Genom att anvĂ€nda sĂ„na hĂ€r olika strukturella sĂ€tt att tĂ€nka pĂ„ sĂ„vĂ€l rytmik, dynamik, klangfĂ€rg, stĂ€mföring, olika skolor i sĂ„vĂ€l arrangering som orkestrering m.m. sĂ„ blir det enklare och effektivt att jobba med mĂ„nga instrument; man anvĂ€nder sig av de tankesĂ€tt som symfoniorkestern en gĂ„ng vĂ€xte fram ur. FyrstĂ€mmig (eller flerstĂ€mmig) sats Ă€r ett utmĂ€rkt sĂ€tt att lĂ€ra sig bemĂ€stra hur Ă„tminstone toners rörelser kan anvĂ€ndas i orkestersammanhang (i alla musikaliska sammanhang faktiskt). Man förfinar och fördelar upp sĂ„na principer i mĂ€ngder av olika mönster. Men nĂ€r man lĂ€rt sig- och senare bemĂ€strat allt detta sĂ„ mĂ„ste man Ă€ven börja frigöra sig frĂ„n det sĂ€ttet att tĂ€nka, för att musiken ska kunna fĂ„ liv, lĂ„ta som ett uttryck och en kĂ€nsla, istĂ€llet för en teoretisk konstruktion. De som Ă€r duktiga att komponera för orkester anvĂ€nder sig inte alltid av ovanstĂ„ende tankesĂ€tt, men dom kĂ€nner vĂ€l till det, för dom har gĂ„tt igenom det och sen frigjort sig frĂ„n det. ** Ett ackord Ă€r egentligen bara tre toner, medan den fjĂ€rde tonen Ă€r en dubblering av grundtonen. Men den gamla europeiska traditionen sĂ€ger att den ton som för tillfĂ€llet Ă€r viktigast (t.ex. melodi-tonen) ska fördubblas, alltsĂ„ spelas av tvĂ„ stĂ€mmor samtidigt. I ett ackord som bara ⊠typ stĂ„r stilla, Ă€r ju grundtonen den viktigaste tonen, och dĂ€rför dubblerar man grundtonen genom att spela oktaven som fjĂ€rde ton, och dĂ€rför behövs 4 stĂ€mmor. Redigerat 23 mars 2012 av Signia Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Kokanin Postat 23 mars 2012 Dela Postat 23 mars 2012 Text Bra skrivet. Det var enkelt att förstÄ och gav inspiration. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Signia Postat 23 mars 2012 Dela Postat 23 mars 2012 đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 23 mars 2012 Dela Postat 23 mars 2012 http://www.northernsounds.com/forum/showthread.php/45335-Lesson-1-GENERAL-REVIEW-Strings-amp-Woodwinds Ăr en mycket bra sida med hela PRINCIPLES OF ORCHESTRATION av Nikolay Rimsky-Korsakov. Lektionerna har ljud exempel. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
zockey Postat 23 mars 2012 TrÄdstartare Dela Postat 23 mars 2012 JÀttebra inlÀgg Signia! Tack sÄ mycket! Ska fortsÀtta studera detta. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.