Gmumumbuh Postat 28 februari 2005 Dela Postat 28 februari 2005 Hej jag har ett ALTO S-8 mixerbord och ett Terratec ljudkort (DMX 6 Fire 2496) som jag vill koppla ihop. Dt är i o f s inget problem, jag har fått det att fungera men nu vill jag spala in två kanaler samtidigt (en för sång via mic och en för en linead gitarr). ÄR de tmöjligt och hur kopplar jat i så fall? ag antar att jag skall koppla micen till mic in (mono) men sen då? Skall jag koppla gitarren till mixern ( och i så fall vart; line in 1?) eller direkt till ljudkortet (line in /tape) Och om jag nu kopplar gitarren på mixern vartifrån skall jag skicka signalerna från ljudkällorna till ljudkortet (från tape ut?) Har mixern/kabeln/kjudkortet/cubase i så fall ordning på vilken kanal som gör vad Många frågor från en nybörjare... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arete Postat 28 februari 2005 Dela Postat 28 februari 2005 Hur många ingångar har ljudkortet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gmumumbuh Postat 28 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 28 februari 2005 Line in (left/right), Phono (left/right) Line Out (left/right) Mic in Headphones Digital (in/out) Midi (in/out) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Haunted-Mansion Postat 28 februari 2005 Dela Postat 28 februari 2005 Jag tror att det enklaste är att göra som du skrev 1 mick till mic in 2 gitarr till kanal 1 Sen kan du ju ändra volymen för kanalerna inviduellt med kanal volymkontrollen, samt att du kan ändra total volymen i main volume. Ps koppla inte gitarren direkt in i mixern, såvida du inte har nån slags pre-amp el liknande på mixern. Koppla guran först till en förstärkare eller en di-box eller nån slags effekt pryl typ v-amp el nåt. Är väl det enklaste som jag ser, men kan tilläga att jag också är nybörjare och har precis kopplat klart allting i min lilla Haunted-Mansion-Studio 😄 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gmumumbuh Postat 1 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 1 mars 2005 Den egentliga anledningen till att jag köpte ett ljudkort var att jag behöver fantommatningen till micen så därav måste jag välnyttja mixern (dessutom är det nu helt olika kopplingar, men det finns kanske konverterare) Borde jag inte vilja ha in alla källor till mixern och låta den kopplas själv till ljudkortet? Finns det någon som känner till bra siter där uppsättningen instrument/mic - mixer - ljudkort - pgmvara beskrivs i halvenkla termer för oss rookisar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Haunted-Mansion Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 Den egentliga anledningen till att jag köpte ett ljudkort var att jag behöver fantommatningen till micen så därav måste jag välnyttja mixern (dessutom är det nu helt olika kopplingar, men det finns kanske konverterare) Borde jag inte vilja ha in alla källor till mixern och låta den kopplas själv till ljudkortet? Finns det någon som känner till bra siter där uppsättningen instrument/mic - mixer - ljudkort - pgmvara beskrivs i halvenkla termer för oss rookisar? När jag skrev "Ps koppla inte gitarren direkt in i mixern, såvida du inte har nån slags pre-amp el liknande på mixern. Koppla guran först till en förstärkare eller en di-box eller nån slags effekt pryl typ v-amp el nåt." så menade jag att du skulle koppla den till mixern efteråt. Har själv letat efter bra siter med kopplingar mm men inte hittat nån riktigt bra ännu 😳 Här kan du kolla lite iaf http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=491411#491487 http://johnlsayers.com/phpBB2/index.php http://www.rane.com/note110.html Peace 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 har du en mixer, gör så här: koppla in micken i en kanal på mixern (mic) koppla in gitarren i en annan kanal i lämplig nivåingång (line förmodligen) panorera den ena vänster, den andra höger. spela in i datorn. beroende på vilket program du använder kan du spela in på ett stereotrack som du sen splittar, eller på två monotrack (att föredra) som du hämtar ingång från vänster resp höger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.