Jump to content
Annons

Göra ett eget album med helt egenskrivna låtar


golden hair

Recommended Posts

Hej svejs! Jag är en kille i 17-årsåldern som älskar att spela musik, främst gitarr men även de flesta andra instrumenten, tycker även det är skitkul att sjunga!

Jag köpte för några veckor sen en Portastudio, Zoom R8, och jag har spelat in ett par covers. Nu är det så att jag har varit på semester en vecka nu och lite då och då har jag skrivit ca 8 låtar, eller snarare låtideer. Jag tänkte att det kunde vara kul att utveckla mig själv och spela in ett soloalbum med enbart eget material. Jag spelar typ 80-talsrock med lite variationer.

Ni som är proffs på inspelning och liknande, är det ett bra sätt att satsa på musiken? Vad behöver jag veta innan och vad ska jag tänka på för att inte göra vanliga nybörjarmisstag? Jättetacksam för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns de som spelar in superhits på kasettband och det finns de som spelar in skit i miljonstudior. Det är bara du själv som sätter gränserna. (Dock kan jag väl personligen tycka att en dator är att föredra framför en porta, av många anledningar)

Skriv bra låtar, spela in, sprid med vinden och håll tummarna. Ska jag ge dig ett tips, så är det att sätta upp tydliga mål för dig själv över tid, väldigt enkelt. Så att du själv kan känna framgång, men samtidigt har krav på dig att bli klar.

Lycka till.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Förvänta dig inte att dina inspelningar ska låta världsklass från början.

Inspelning, produktion, mixning och mastring är en konst och kunskap som kräver flera års träning för att ens bli "okej". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förleds heller inte att tro att det första du spelar in är väldigt bra 😛

Tro mig, det är det sällan, hur duktig du än är; men det är väldigt lätt att bli imponerad av sig själv när det börjar låta på riktigt.

Därmed inte sagt att det inte går att göra något bra, för ligger man bara i blir man snabbt bättre.

Själv känns det alltid bra att lyssna på det tills jag börjar tröttna på det; först då börjar det gå att bedöma "objektivt". Men det kanske bara är jag. Konst får lov att vara subjektivt.

Försök också gärna få kritik på dina verk, men det kan vara svårt att få tag i konstruktiv sådan.

Grundpelaren är väl helt enkelt att öva på och försöka lära sig av sina egna misstag. Det är sällan någon annan kan eller vill peka ut dem åt dig 🙂

Redigerat av Barris
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det här är ett bra sätt att "satsa på musiken" på, det känns svårt att yttra sig om när man inte riktigt förstår vad "satsa på musiken" är tänkt att det ska mynna ut till i framtiden.

Men att ha en porta, sina instrument, 8 bra låt-idéer och ett sjujävla sug att göra nåt av det, finns ju absolut inget fel med det - om man inte råkar ha typ sin D-uppsats, en allvarlig rättegång eller sitt egna bröllop inom de närmsta två veckorna med.

Punkten du befinner dig på är ju ofta den skönaste delen av ett projekt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ugh gyllene håret!

Din idé låter kanon, förutsatt att låtarna "hänger ihop" på något sätt.

Annars kan det vara en bra idé att utvecklas låt för låt, och använda forumet för att få tips..

Lycka till!

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du mest spelar gitarr.... Börja med att öva som f-n på att spela tigth och o-slarvigt. Öva till trummaskinskomp eller till klick. Det är först när man spelar till klick man brukar inse att "shit vad svårt det är". Att bara spela låtarna räcker nog inte, man måste öva nåt kopiöst så att man kan hålla takten utan att anstränga sig. Räkna mekaniskt inne i skallen först, samtidigt som du spelar, låter jobbigt o drygt, men nöt på det där ett tag, sen har du en egen inbyggd metronom i huvet som tickar och går resten av livet, utan att du behöver tänka på den. Många lär sig aldrig det där, de fattar inte ens att de inte kan hålla takten, men du kan göra det med lite slit o nöt.

Man kan öva upp sin inbyggda metronom genom att bara snabbt hitta "tap-takten" till en låt på radion med långfingret mot bordet, eller benet. Lyssna noga på alla takter och försök tänk dig hur du skulle spela gitarr till dem. Låt ditt "huvudklick" spela med i alla låtar du hör, på så sätt övar du rytmkänslan även om du inte har en gitarr till hands, och utan att störa nån vid tex matbordet. Det här med takten o att vara tajt snackas det för lite om, det är mest ljudkort, distpedaler, mickar o preampar...

Kan du få till inspelningar av enbart gitarr o sång på dina låtar har du kommit långt, då kan du intressera fler musiker att hjälpa dig. Om låtarna är bra...

Lycka till!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för alla trevliga svar! 🙂

nikko: Ja, det har jag märkt, jag har ändå blivit ganska nöjd med några låtar, men när man har lyssnat på dem några gånger så hör man att trummorna är för höga eller att något är helt fel. Det är ett ständigt arbete att mixa sina låtar för mig just nu... 😉

Barris: Det kanske är bra att lägga upp sina låtar här då? Och få en lite mer varierad kritik, för man tycker ju alltid själv sin låt är bra (om man är nöjd med den då)

Signia: Nej men jag känner på mig att ska man komma nån vart i musiken så måste man nog göra eget förr eller senare, man kan inte bara skriva covers hela livet. Sen är det väldigt utvecklande och kul att göra egna låtar! 🙂

®offe: Tackar, jag funderar faktiskt på en sak, nu snackar jag textmässigt, att liksom komma på en berättelse eller historia och skriva texter som handlar om händelseförloppet. Jag är så himla dålig på att skriva personliga texter nämligen.. Sen vill man ju försöka få ett liknande sound på låtarna så att man hör att de är från samma album, men ändå ha lite variation.

Jetblack: Kul att du tycker det! 🙂

Guitar Nilsson: Jadu, jag har aldrig riktigt övat nåt på gitarr, men har nu ändå ett riktigt bra gehör, och kan spela det mesta ganska bra. Jag har aldrig testat nåt sånt med klick. Men en sak jag märker är att det blir mycket mer otight om jag spelar med enbart metronom jämfört med om jag spelar till låtens trumkomp. Jag tror jag får den rätta känslan i mig då. Men du har rätt att det kan vara nåt att öva på.

Angående att få fler musiker så spelar jag in allt själv just nu, tycker det är himla kul och än så länge kommer det nog bli så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

* Hyr in nån oberoende snubbe som tar en producentroll, nån som har ett par plattor i bagaget, se till att det e en kritisk jävel som kramar ut allt du har att ge!

* Leja bort mix och mastring till proffsen!

* Ta tag i de sociala medierna som finns för PR, Facebook, Twitter, Blogg... osv. För att överhuvudtaget nån ska höra det grymma resultatet.

* Lägg upp tidiga mixar här för kritik och ta åt dig av kritiken.

* Försök att få ihop ett gött gäng till band, det hörs när personkemin stämmer.

* Spela absolut inte in din egna sång, du hör inte vad som är bra/dåligt själv!

* Lägg ner själen i texterna.

* Gör Pre-produktion på låtarna, låt dom ligga nån månad, lyssna på dom igen och förbättra det som behövs.

Det jag kom på på rak arm!

peace/Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men jag känner på mig att ska man komma nån vart i musiken så måste man nog göra eget förr eller senare, man kan inte bara skriva covers hela livet.

Fördelen med covers är ju att man slipper skriva dom 😉

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...