Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad gör man när inspelningsvolymen på virveln går över 0 dB även när man har på ljudkortets absolut lägsta gain ?

Aardvark Direct Pro Q10

breakout box med inbyggda preamps för 8 kanaler.

Annons
Postat
Vad gör man när inspelningsvolymen på virveln går över 0 dB även när man har på ljudkortets absolut lägsta gain ?

Aardvark Direct Pro Q10

breakout box med inbyggda preamps för 8 kanaler.

Har du ingen pad-funktion på kortet, alternativt i mjukvaran? En sådan plockar dämpar insignalen ett antal dB

Postat

Kan man inte löda dit ett par motstånd/lysdioder (då lyser det så trevligt 😄 ) på sladden, som en motsatt preamp...

Nej, jag är ingen elektriker. 😲

Annars är det väl bara att flytta på micken, eller du får inte rätt ljud då?

Postat

Du kan skaffa dig en linedriver/micpreamp liknande Behringer Ultragain Pro MIC220. Med en sådan kan du justera gain samt öka eller minska output signalen.

En annan rolig lek är att sätta dit en hårdvarukompressor innan din micpreamp. Komprimera om du vill det och sänk eventuellt output signalen på kompressorn.

Postat (redigerat)

Jag har upptäckt att vissa mixers - och antagligen ljudkort - har en klantig konstruktion, där Gain märkligt nog inte påverkar det första steget i preampen. Detta har till följd att man exempelvis kan få stora problem om man t ex spelar in elbas med en Neumann TLM103, som har en "hysteriskt hög ljudnivå", som en god vän uttryckte det... 😄

Det blir helt enkelt så, att det distar även om man har skruvat ner Gain helt och man har ingen chans att göra något åt det. Alternativen är att använda PAD om det finns (om PAD:en räcker, vilket den inte gjorde i mitt exempel)- kanske både på micen och på preampen, byta mic till en med lägre output - eller bygga om ingångssteget (kanske inget alternativ i många lägen... 😲 ). En nödlösning är annars att skaffa en dämpsats som kopplas på kabeln.

Kompressor före preampen är nog ganska omöjligt, eftersom kompressorn kräven line-nivå för att fungera. Micsignalerna är alldeles för svaga...

Redigerat av Claes
Postat
Kompressor före preampen är nog ganska omöjligt, eftersom kompressorn kräven line-nivå för att fungera. Micsignalerna är alldeles för svaga...

Omöjligt eller inte...men för mig har det funkat bra.

Postat
Kompressor före preampen är nog ganska omöjligt, eftersom kompressorn kräven line-nivå för att fungera. Micsignalerna är alldeles för svaga...

Omöjligt eller inte...men för mig har det funkat bra.

Det måste vara väldigt ovanligt... Vad har du för någon kompressor? Kan vara bra att veta vad det finns för några modeller som fungerar direkt på micsignal. 😲

Postat (redigerat)
Det måste vara väldigt ovanligt... Vad har du för någon kompressor? Kan vara bra att veta vad det finns för några modeller som fungerar direkt på micsignal. 😲

Alesis 3630.

Fast det går förstås bara att stoppa in obalanserad tele i den burken. Så har man en mick som behöver phantomen från extern källa så går det ju ej.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Postat

"Alternativen är att använda PAD om det finns"

Vad är PAD?

grejen är att man lever typ på kneckebröd och vatten när det gäller musikprylar. måste försöka hitta en budgetlösning, dvs inte köpa en hårdvarukompressor.

mikee (oregistrerad)
Postat

Pad är en nivåsänkningsfunktion i micpreampen, om signalen från micken är för hög för mickförstarkaren (som tex vid truminspelning) att hantera så måste men sänka insignalen, har man inte PAD på mixern/mickstärkaren så kan man köpa en XLR-XLR adapter från tex ELFA med olika nivåsänkningssatster.

Shure har också en som kallas inline-pad

/mike

Postat (redigerat)

Har inge PAD på nån av utrustningarna här. Elfa lösningen verkar perfekt. tackar för all hjälp!

Redigerat av unbornichen
Postat
Det måste vara väldigt ovanligt... Vad har du för någon kompressor? Kan vara bra att veta vad det finns för några modeller som fungerar direkt på micsignal. 😛

Alesis 3630.

Fast det går förstås bara att stoppa in obalanserad tele i den burken. Så har man en mick som behöver phatomen från extern källa så går det ju ej.

Vad är det för mic?

gzede (oregistrerad)
Postat

som kommentar till det här med att köra miken rätt in i kompressorn, så kan jag också intyga att det har god chans att fungera aldeles utmärkt. Körde vid en nödsituation(..) en SHURE BETA58 genom en dbx 266XL då mixerbordet saknade insert (detta var 'live'). Tänk på att en miksignal är lägre än linenivå, men inte SÅ mycket lägre! det är 'bara' typ 20dB i skillnad. Därför blev det så att en treshold på -20 var ungefär samma som 0 om jag kört som vanligt (dvs via insert).

Däremot kan det ju diskuteras hur bra ljud det är i en sån lösning, men funkar gör det iaf på den kompressorn.

Det var först långt efter den händelsen (var många år sen) som jag fick klart för mig att det kanske egentligen inte borde ha gått.. 😛

Postat
Det måste vara väldigt ovanligt... Vad har du för någon kompressor? Kan vara bra att veta vad det finns för några modeller som fungerar direkt på micsignal. 🙂

Alesis 3630.

Fast det går förstås bara att stoppa in obalanserad tele i den burken. Så har man en mick som behöver phatomen från extern källa så går det ju ej.

Vad är det för mic?

Här kört både trummor och sång med Shure Sm58, samt sång med AKG C1000S direkt in i Alesis 3630. Alesis 3630 har en användbar -10dB/+4dB omkopplare per kanal på baksidan. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.