Jump to content
Annons

Behöver hjälp!


dppett

Recommended Posts

Hej!

Har så oerhört svårt att få till ett ljud jag gillar. Hur gör ni när ni försöker få fram ett ljud? Har skruvat och vridit mig igenom alla syntar i Logic men hittar ej något.

Hur lärde ni er vart man ska skruva och dra för att få det att låta på ett visst sätt. Ta bort/lägga till ljud i synten? Hur vet man vilka effekter som skall läggas på med mera.

Behöver jag köpa andra syntar, för att kunna få till "housesoundet". Saknar tillexempel ett klassiskt housepiano med mera. Är logics egna syntar inte kapabla för detta housesound kanske?

Är det någon som har ett tips på hur jag ska börja bygga upp en låt? Börjar ni med melodierna? Ett break? Trummor? När jag väl kommer igång får jag liksom låten att låta i princip lika genom hela mixen. Får det liksom inte att smälla till i refrängen, trots massvis med timmar att sitta och lyssna på andras låtar..hur dem är uppbyggda. Det liksom, blir bara inte....

Trots dessa misslyckande ser jag detta som väldigt roligt och har funnit ett intresse. Är det någon som kan ge en nybörjare några väl motiverade och upplyftande ord. Gärna inte "nöta nöta" för det vet jag! Mer något som kan hjälpa mig i mitt nötande :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det gäller att skruva syntljud, så hjälpte det mig oerhört när jag hade en klar bild i huvet av vad jag behövde, och sen inte lät mig distraheras bort ifrån det. Det är extremt lätt att man efter 5 minuter har glömt vad man skulle ha, eller låtit sig slukas upp i nån helt annorlunda men häftig preset man inte kände till innan, eller fastnar i nån meny osv.

Skruva syntar är svårt, det tar år av ständig användning och skruvande för att få till det naturliga tänket; dvs när man hör ett ljud i huvet och förstår nästan direkt hur man ska ställa in synten för att få till det. Ofta behöver bra ljud flera delklanger som kombineras. Så det är en hög tröskel innan man kommer dit. Men det går fortare om man lär sig teorin bakom syntar och deras olika synteser. Finns hundratals syntar, men bara ett fåtal funktionssätt - s.k. synteser.

Logics syntar är säkert kapabla till det mesta. Många nybörjare som är inne på electronica brukar även dras till typ preset-syntar, som ReFX Nexus. Men dom som skaffar såna resurser brukar inte bry sig i att lära sig programmera; dom söker hellre presets nätterna i ända.

Låtar .. försök att skapa en bra melodisnutt, ett riff, ett groove, en komplett slinga, nåt som går runt runt och liksom inte vill sluta, nånsin. Där har du ofta en bra kärna till en låt, till den intensivaste delen liksom, den feta refrängen. När du har det, då kan du använda den som mall för att skapa breakdowns före eller efter den sektionen, skapa intron, variationer, upp- och nergångar som leder till- eller från den sektionen osv. I elektronisk dansmusik gör man ju ofta sektioner genom att loopa den centrala delen av låten medan man mutar olika instrumentdetaljer i taget.

Have fun

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Grymt bra svar, det uppskattas.

Som du säger så får man ibland ett ljud i huvudet. Eftersom jag är precis i början av min karriär så att säga så försöker jag leta efter ljud som påminner om de ljud som finns i de låtar jag tycker om för tillfället.

Jag antar att man inte kan skruva till ett visst ljud från vilket preset som helst(?) Utan det måste finnas en snarlik grund i den synten man ska få fram det till tänkta ljudet ifrån (hoppas du förstod det där)

Så är ditt konkreta tips att bara sitta och skruva och skruva tills man vet vad varenda jäklans knapp är. Det är kanske det enda sättet.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Grymt bra svar, det uppskattas.

Som du säger så får man ibland ett ljud i huvudet. Eftersom jag är precis i början av min karriär så att säga så försöker jag leta efter ljud som påminner om de ljud som finns i de låtar jag tycker om för tillfället.

Jag antar att man inte kan skruva till ett visst ljud från vilket preset som helst(?) Utan det måste finnas en snarlik grund i den synten man ska få fram det till tänkta ljudet ifrån (hoppas du förstod det där)

Så är ditt konkreta tips att bara sitta och skruva och skruva tills man vet vad varenda jäklans knapp är. Det är kanske det enda sättet.

Tack!

sök runt på internet. Om du tex gillar Skrillex, så sök på youtube "How to skrillex logic pro" så lovar jag att de kommer upp videos på folk som skruvar till liknande ljud, titta, lyssna och analysera. Lär dig av hur andra skurvar sina synthar. Till slut kommer du få grepp på vad ala olika funktioner gör. Och som någon tidigare skrev, de är bara nöta. Ge dig inte förän du hittar de ljudet du är ute efter. Vad är de värsta som kan hända? Att de låter stjärt? Då är det ju bara att börja om från början. Good luck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...