Jump to content
Annons

Är trött på Silikonproppar


Ekstasis

Recommended Posts

Jag har tröttnat på silikonproppar, och söker nu något bättre alterntiv att ha på jobbet (jobbar som diskare).

Har ingen vidare lust att slita på mina öron i onödan, och mina öron känns ganska trötta trots att jag använder öronproppar/DT1350, det är stor skillnad ändå om man t.e.x skulle varit hemma en dag. I kök är det mycket

skadliga ljud med mycket transienter...hela tiden, och buller från kompressorer och annat.

Nackdelar med Silikonproppar är...

Mycket svåra att få dom att sitta "rätt"

Mycket känsklig för hur dom ligger i örat och att man format dom rätt.

Silikonproppar förlorar lätt fästet/greppet vilket resulterar i att vakuumet i örat

försvinner, vilket gör att mycket ljud kommer igenom.

Jag har försökt alla tänkbara olika tekniker, men det är ytterst sällan jag lyckas få

silikonproppar att isolera nästan allt ljud.

Just nu har jag både silikonproppar plus mina slutna lurar DT1350.

Jag är även öppen för att hitta ett par kanske lita dyrare öronproppar som mer permanent lösning.

Att köpa Silikonproppar blir ganska dyrt i längden...då man behöver byta då och då..

Viktigaste är som sagt att dom är lätta och få in i örat, utan man behöver stå och joxxa i en 5 minuter varje gång man ska få dom att passa "rätt"

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker vanliga skumgummiproppar är oslagbart bäst. Rulla ihop dem ordentligt och sätt så långt in som de faktiskt ska sitta.

Då har du SNR 35 db dämpning ungefär och alla jobbiga ljud från glas och tallrikar blir dova istället.

Typ bellman och symfon är för "bra" för ditt ändamål - tycker/tror jag.

Sidofråga: Hur länge har du jobbat som diskare? har du märkt några permanenta problem med din hörsel till följd av detta?

Vilka silikonproppar är det du använt? de som simmare kör med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...