Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har jobbat som musikproducent i vad som känns som en evighet. Under dessa år har jag köpt på mig en stor samling pluggar och effekter. Nu driver jag sedan ett par år också en podcast på nätet. Den spelas in via Skype och jag spelar in allt lokalt. Jag tycker dock ljudet låter lite trist, och funderar på att sätta upp en kedja plugins som fixar ljudet.

Podcasten spelas in och sänds live, och ljudripparen (Audio Hijack Pro) har stöd för VST och AU, så jag kan hänga på vilken eller vilka pluggar jag vill. Men medan jag är bekväm i musiksammanhang så är jag desto mindre bekväm när det kommer till radio och talad röst.

Finns det några generella tips på vad jag bör lägga på? Jag äger hela Waves-paketet och NI Komplete 8 Ultimate. Det bör väl vara en tillräcklig källa för att styra upp det en aning.

EQ, spikar och inkonsekvent volym är huvudområdena jag behöver kika på.

Alla tips mottages tacksamt.

Här kan ni lyssna på ett avsnitt, och höra vad vi har att jobba med:

Redigerat av Jezper
Annons
Postat (redigerat)

Nu är jag ingen expert på podcast. Men kan tänka mig att en av det viktigaste sakerna är vilket format ni valt att streama i och upplösning. ogg/mp3/acc etc.. Här gäller ju generellt samma saker som då man ska koda en MP3. Ha en bra codec och ha så pass hög upplösning som möjligt. Sen är det ju samma sak som när man producerar och mixar i övrigt.

För ca 10 år sen satte jag upp ett system för att sända TV streamat och i den codecen (Windows Media Server) kunde man välja multiple streams så att den redan var kodad för olika kapacitet från början. 1024 Kb/S, 512 Kb/s 128 Kb/s samt 64 Kb/S. På så viss visste man att lyssnaren hade optimal kvalitet i förhållande till den uppkoppling lyssnaren hade utan onödig buffring. går inte det i er streamer?

Trevligt program för övrigt! 🙂

EDIT: Lyssnat lite nu. Spontant måste ni fixa akustiken i rummet också kommer mycket elaka reflektioner från själva rummet också. I värsta fall kan ni prova med micscreen bakom mickarna typ en sån här http://images.thoman...prod/209023.jpg Sen låter det mono?

Ljudet är rätt platt vid musik också.

Ni kan kanske prova denna effektkjedja. Highpassfilter som skär brant vid 40 HZ (ca 24 dB) sen en exciter som lägger på lite fina övertoner och briljans (för att få bort lite av det dova matta soundet). Sen ett lowpassfilter som skär vid ca 15 Khz ca 12 dB. sist i kjedjan en bra limiter t.ex LA2 om du har den som plugg.

Redigerat av hegobald
Postat

Tack för förslagen!

Jag har en micscreen, men då vi sänder podcasten även med video, så är det inte så tacksamt med något "i vägen". På bekostnad av ljudet tyvärr. Jag skall börja med att testa din idé på kedja.

Postat

Hej Jezper!

Bra munläder ni har!

Jag har jobbat med radio sedan mitten av nittiotalet, dock ej direkt mot podcast. Har ni bara tal i era program? förutom signaturen i början då. Tycker ni ska jobba lite med mikteknik för att få bort alla puffljud, samt skära med ett HP-filter, prova er fram från ca 60-100 Hz. Jag brukar använda Waves RComp för att tygla dynamiken på röster, snabb attack 2-4 ms, ganska snabb release 50-100 ms, och mellan 3-6 dB gainreduction på topparna. Prova att lägga på en limiter oxå, ni har ju inget FM-band att jobba mot så utstyrning kan väl göras hur starkt som helst i podcast??? Waves L3-16 har många möjligheter att jobba som en AGC och även lite som en exciter.

Säg till om du behöver mer konkreta tips så hjälper jag gärna till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.