Jump to content
Annons

Egengjorda akustiska diffusorer - behöver lite hjälp..


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Hade tänkt bygga egna diffusorer till studion, men behöver lite moraliskt stöd. hi hi 😉 Kan det här fungera?

- 131 st 2x2-tum "träblock" skurna till varierande storlekar.

- 1 st plywoodskiva i storleken 2x2 meter.

- Något bra trälim.

Blocken ska vara i fyra olika längder;

38 st i 1 7/8-tum

38 st i 3 3/4-tum

40 st i 5 5/8-tum

15 st i 1 1/2-tum

Leker med tanken att jag har plywoodskivan och alla "block" - är det då bara att limma fast dem på skivan slumpmässigt?

Är det något jag bör tänka på? Är inte så matematisk just nu..

Tacksam för svar!

Bobby Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Njaaa , Helst ska det ju vara uträknad hur du ska placera dom olika längderna för maximal effekt.

Finns ett kalkylerat exempel som BBC gjort som många verkar ha byggt med bra resultat.

Sök på BBC Skyline Diffuser.

Annars kan du säkert kalkylera fram exakta placeringar på denna sida : http://www.mh-audio.nl/DiffusorCalculator3.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

vet ju inte var du ska placera diffusoren men 2x2 meter tror jag inte bu behöver.

om det är bakre väggen i ett mix rum så behöver inte diffusoren va bredare än det är berett mellan bögtalarna. och placerad i höjdled så att höjd på diskant högtalare hanar mitt på diffusoren.

för att veta vilken så diffusoren ska ha så tar man. Längd från lyssningsposition till difusorens placering(inte alltid direkt på väggen) delat på 3.

omvandla denna längd till HZ, det blir diffusorens lägsta frekens och högsta brukar va ca 4khz.

ladda ner acustic calculator(till pc), så kan du omvanla länd till hz, räkna room modes, diffusorer, helmhotz resonator mm http://www.mh-audio.nl/user/acoustic%20calculator.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du inser vad den där tingesten kommer väga...

Ja - den kommer att bli våldsamt tung. Har en god vän som byggde en sådan på runt 1*3m eller något när han byggde studio på allvar - och den vägde hur mycket som helst och lite till... Dela upp den på flera delar - för både ryggens och väggens skull...

Angående placering, så brukar man räkna med att diffusorer gör bäst nytta om de är utanför Haas-zonen (ca 20ms för reflexen att komma tillbaks - alltså ca 3.5m avstånd från högtalaren till väggen där första reflektionen kommer att studsa).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla svaren!

Gör jag rätt om jag...

1. Mäter längden från lyssningsposition - till väggen där jag ska ha diffusorerna (samtidigt se till att det är utanför "Haas-zoonen" som Claes nämner) - och dela den längden med 3..

2. Omvandla den längden till Hz med något program..

3. Som resultat får jag lägsta frekvens (men hur får jag reda på högsta frekvens?)

4. Använder ett program där jag fyller i högsta och lägsta frekvens för att få reda på "utformningen" av diffusern.

5. Delar upp diffusern i 4 kvadrater, eller fler mindre delar. EDIT: Om jag delar upp den i, låt säga 6 delar.. Hur vet jag hur de ska placeras på väggen?

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänk på vad gäller diffusorer att man skall sitta minst ungefär två till fyra (det lägre värdet för 2D och högre för 1D) gånger lägsta effektiva våglängden ifrån dessa. Diffuserorna skickar ut en rad olika reflektioner och det tar nämligen det avståndet för ljudet att falla samman igen innan det når örat. Annars får man inte den spatiala känsla man sannolikt försöker uppnå utan helt sonika en hoper reflektioner i olika våglängder sig serverat i sweet spot och har då gjort situation värre, snarare än bättre.

Rent praktiskt så innebär det att om du ämnar använda en diffusor som är verksam ner till 500 Hz (något man väl allra minst bör använda för förstareflexer, gärna lägre) så blir våglängden 340/500 = 0,68 meter. Tar man då denna våglängd gånger 3 (medelvärde av ovanstående avstånd) så blir minsta avståndet från diffusorn till sweet spot cirka två meter.

Diffusorer är således något som mestadels används i större utrymmen.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...