Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2012 Dela Postat 31 oktober 2012 Det blir bäst ljud om man laddar upp i wma på soundcloud. wma? Vad är det? Nåt som är bättre än WAV? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 31 oktober 2012 Dela Postat 31 oktober 2012 Det finns ingen filtyp som är bättre än WAV, AIFF eller SD2 när det kommer till ljudkvalitet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2012 Dela Postat 31 oktober 2012 Det finns ingen filtyp som är bättre än WAV, AIFF eller SD2 när det kommer till ljudkvalitet. Det låter enkelt o bra för mig. Jag håller mig till WAV o struntar i allt annat... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
johanfa Postat 31 oktober 2012 Dela Postat 31 oktober 2012 Håller med dig till fullo! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 november 2012 Dela Postat 3 november 2012 Det blir bäst ljud om man laddar upp i wma på soundcloud. Windows Media Audio är ett format som... är datakomprimerat ljud dvs. sämre kvalitet än okomprimerad WAV/AIFF spelas upp i Windows-miljö och inte används av några ljudtjänster på webben, varken Soundcloud eller YouTube av skälet ovan, leder till att filen måste kodas om till mp3 (vilket är Soundclouds slutformat) och dubbel datakomprimering ger ännu sämre ljud Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ironman Postat 3 november 2012 Dela Postat 3 november 2012 Windows Media Audio är ett format som... är datakomprimerat ljud dvs. sämre kvalitet än okomprimerad WAV/AIFF spelas upp i Windows-miljö och inte används av några ljudtjänster på webben, varken Soundcloud eller YouTube av skälet ovan, leder till att filen måste kodas om till mp3 (vilket är Soundclouds slutformat) och dubbel datakomprimering ger ännu sämre ljud Ok tack så mycket för infon. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simonwellander Postat 11 november 2012 Dela Postat 11 november 2012 Windows Media Audio är ett format som... Så .wav är alltså fortfarande det bästa alternativet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DMM Postat 11 november 2012 Dela Postat 11 november 2012 (redigerat) Jag backar nu till de tidigare inläggen i tråden: Vad gäller ljud på radio jämfört med Soundcloud så borde det definitivt låta bättre på Soundcloud, men jag har själv ingen erfarenhet av att ladda upp ljud/musik till Soundcloud. Däremot förstörs mycket av ljudet via utövandet av dubbla sk. "Loudness Wars". Först sker det allt för ofta i mastering-studion, vilket resulterar i att radions nivå(volym)-system får jobba än hårdare då riktlinjer finns för utsignal, och därav utövas ett andra "Loudness war" på radiostationen i fråga. Äldre produktioner jämfört med nya produktioner som är "pressade" låter inte speciellt [edit] lägre på radion, däremot låter nya, pressade produktioner mycket sämre, detta eftersom radio/TV har riktlinjer som måste följas, och dessa kommer från Kaknestornet. Kaknestornets tekniska personal har full koll på utnivåer. [EDIT] Att välja bort dynamiska produktioner och istället skapa sönder-mastrade produktioner är vanligt idag, och dessutom finns den felaktiga tron om att det ska låta bättre och högre på radio med dessa mastrar, och många gånger är det precis det som ställer till det i radio. Jag undrar när folk ska lära sig att dynamiken har övertaget när det handlar om uppfattning av kvalité i en produktion. EBU R 128 är en bra start! Redigerat 12 november 2012 av DMM Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DMM Postat 11 november 2012 Dela Postat 11 november 2012 Oavsett var man tänker ladda upp en fil, eller hur man tänkt konvertera/komprimera, så ska högsta kvalité alltid eftersträvas innan detta sker (eller högsta tillåtna). En encoder ska matas med så mycket information/data som möjligt för att den ska få bästa möjligheten att skapa en komprimerad version med högsta möjliga kvalité. Detta är bland annat en av anledningarna till att iTunes/apple numer tillåter/önskar 24bit/96khz-filer, eller högre än 96khz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lundberg Postat 12 november 2012 Dela Postat 12 november 2012 Jag har nästan fyllt mitt gratisutrymme på Soundcloud... Skulle man få plats med fler minuter med bara MP3? Det mesta jag har där är WAV. Det står ju hur många minuter man har kvar, så det kanske inte spelar nån roll...? Mycket riktigt spelar det ingen roll, det är minuter, inte MB som räknas och en wav som är tre minuter är ju lika lång tidsmässigt som en mp3 på tre minuter. 🙂 Har själv fått uppgradera mitt SoundCloud två snäpp pga platsbrist. Nu har jag tolv timmar utrymme, 6 timmar kvar att vinka på. Får se hur länge det håller, hehe... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 12 november 2012 Dela Postat 12 november 2012 Mycket riktigt spelar det ingen roll, det är minuter, inte MB som räknas och en wav som är tre minuter är ju lika lång tidsmässigt som en mp3 på tre minuter. 🙂 Har själv fått uppgradera mitt SoundCloud två snäpp pga platsbrist. Nu har jag tolv timmar utrymme, 6 timmar kvar att vinka på. Får se hur länge det håller, hehe... Jag raderar eftersom jag lägger upp nåt nytt. Man borde lägga över det till Youtube med en stillbild, men orka? Sen det blev Mac hemma vet jag fan inte hur man gör ens den enklaste stillbildsvideo... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.