Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har spelat in sång en stund och nu har jag fått för mig att jag sjunger starkare och bättre när jag sitter ner,väldigt rak i ryggen iåförsig. Är detta möjligt? Jag sjunger ju i bilen när jag kör till jobbet varje dag, kan jag ha tränat upp mig på något sätt så att jag faktiskt sjunger bättre sittande?

Har ju läst överallt att man ska stå när man sjunger och att det är jätteviktigt.

Annons
Postat

"Så länge du har magstödet med dig så ska man kunna sjunga kalas oberoende på om du sitter eller står".

Så beskrev min sånglärare det för mig för länge sedan på Folkis. På kör-repen så satt vi ju alltid på exakt samma sätt som du beskrev; (löjligt) raka i ryggen och med båda fötterna stadigt i golvet.

Vänligen,

CHAE

Postat

Spela in på båda sätten och lyssna vad som låter bäst.

Och vill du ha en second opinion så lägg olika tagningar här och låt folk tycka till. Men gör en blindtest av det!

Postat

[...]

Och vill du ha en second opinion så lägg olika tagningar här och låt folk tycka till. Men gör en blindtest av det!

En alldeles utomordentlig idé! 🙂

Postat (redigerat)

Jag sitter om jag sjunger långsmma sorgliga låtar. Rockare, då står jag.

Har en "garagepall" från Biltema, skit bra bill - igt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag sitter om jag sjunger långsmma sorgliga låtar. Rockare, då står jag.

Samma här, lättare att få rätt känsla då.

Postat

det handlar om hur du har tränat.. har du tränat upp en bra sångteknik när du sitter så är det inte sämre för rösten än att stå upp. Så det är bara att fortsätta sitta ner om du tycker att du låter bättre då! 🙂

Postat (redigerat)

Jag har styrketränat i många år och tränar magen ganska ofta med motvikter( extremsportar vid sidan om och just magen tar mycket stryk utan den träningen ) har svårt att känna greppet i magstödet när jag står och precis som du säger så känner jag hur stödet greppar bättre i bilen, förmodligen för att magen inte automatiskt försöker hålla samma balans mot ryggmusklerna

För egen del så funkar det ypperligt sittande, men jag sjunger nog starkare med bättre och jämnare kvalitet när jag står..

Jag tror att det var min sångpedagog jag gick hos som sa att man inte skulle träna så mycket mage av just den anledningen att magen blir så stark att den hindrar "finliret" i andningen / stödet.. men jag är skeptisk till den tesen, möjligtvis att det är negativt innan man känner var stödet finns / hur det ska kännas...

Redigerat av Lundin
Ordförlängning

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.