Neontripp Postat 28 februari 2005 Dela Postat 28 februari 2005 (redigerat) Tjo! Frågan: Undrar om man på något vis kan sno t.ex pianoslingor och få in det i ett musikprogram. Nu menar jag då inte att sampla hela pianoslingan utan att självaste noterna som bygger upp slingan kommer upp i programet. Bakgrund: Anledningen till att jag frågar detta är att jag har en vän som likt mig gör musik. Han gör det både i ModPlug, Reason samt CuBase. Det märkliga med denna snubbe är att han endast gör covers på låtar. Senaste verket är en Techno-version på "Den blomstertid nu kommer". Så långt är väl allt väl om det inte vore för att killen är totalt tondöv i princip. Han lyckas ändå få div. pianoslingor, synthslingor etc precis på noten alltså. Visst kan man få det om man har ett hejdundrande gehör. Men det går ju knappast på Beethovens Fur Elise liksom. Med akord o allt. Han läser väl noter säg någon. Nopp, han kan inte noter. Har aldrig kunnat och som han själv säger har han ingen lust att lära sig heller. Han har väl ett bättre gehör och är inte så tondöv som jag tror säger kanske någon annan. Nopp, jag och en annan kompis gjorde ett litet "oförberett test" på "Blinka lilla stjärna där". Han klarade inte ens det. Självfallet säger han själv att han har gjort varenda not själv. Bullshit säger jag men... Åter till frågan: Så nu med detta i åtanke. Finns det möjlighet att man på något vis kan tanka hem noter som typ "paste:ar" sig själva i ett program likt ModPlug, Cubase eller Reason? Eller kanske rent av sampla slingan, köra in det i ett program som sedan tar ut noterna åt en? Faktum är att jag själv skulle vara intresserad av det med. Vore bra när man har slut på insperation och kunna dra iväg en cover på något härligt pianolir. Redigerat 28 februari 2005 av Neontripp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 28 februari 2005 Dela Postat 28 februari 2005 (redigerat) Busenkelt att hitta midi filer på många låtar därute. Kör in midi filen i din sequncer, fixa så nån synt eller piano spelar upp den och viola, felfritt och hur enkelt som helst. Edit: En midifil innehåller information om vilka noter som ska spelas up när. Och kan inehåller ibland även information för flera instrument, så du kan få komp, trummor och hela baletten. Redigerat 28 februari 2005 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neontripp Postat 28 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 28 februari 2005 Du skämtar inte alltså?? Vart hittar man sådana midi-filer? Kan du någon länk eller så? Måste ju prova själv.... se om det verkligen är så enkelt. Den jäkeln har lurat oss alla i flera år nu. Det ska han få för 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sisältää Postat 28 februari 2005 Dela Postat 28 februari 2005 Sök på google, det finns enorma mängder. Se till att ha brandväggen på bara, många sidor av den typen reklamar ner din dator direkt (om du har PC iallafall). 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 28 februari 2005 Dela Postat 28 februari 2005 Han lyckas ändå få div. pianoslingor, synthslingor etc precis på noten alltså. Visst kan man få det om man har ett hejdundrande gehör. Men det går ju knappast på Beethovens Fur Elise liksom. Med akord o allt. Ojo det går allt utan större problem. Öva upp ditt gehör bara så ska du få se att du kan ta ut en hel orkester från bastuba till piccoloflöjt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neontripp Postat 1 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 1 mars 2005 Ojo det går allt utan större problem. Öva upp ditt gehör bara så ska du få se att du kan ta ut en hel orkester från bastuba till piccoloflöjt. Ja, jag får väl berätta det för honom. nu tror jag iofs att han redan gör så gott han kan, men jag får väl säga att Herr Shadows sa att han skulle öva så kanske han gör det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Steven Hyde Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 ja visst är enklaste sättet att helt enkelt ladda ner en midifil och utgå från den. Ett annat sätt vore ju att knappa in noterna från ett notblad. Man behöver ju inte kunna noter bara kopiera det som står på bladet. Kul att killen hävdar att han gjort allt själv när han uppenbarligen inte kan någonting typ. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.