Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

http://youtu.be/5PaiDuiLzas

Hittade den här videon & måste nog erkänna att jag blev lite exalterad över soundet, den låter grymt bra! Kom på mig själv med att fundera på om man kunde köpa en sån där men det vore väl lika med ekonomiskt självmord, antar jag. Men det finns ju en reissue;

http://www.thomann.d...tarrencombo.htm

Kan det vara något att ha? Det jag gillade med originalet är det där feta och överväldigande varma rena fenderljudet, som ändå spricker upp i en otroligt behaglig & snygg overdrive... finns det kanske någon som kan Fender som vet om det finns någon lite mindre variant som har ett liknande sound (mindre är här lika med billigare pga sin storlek för den som inte kan läsa mellan den snåles rader).

Annons
Postat

Den ser ju både ut och låter ungf som min Hot Rod. Att gitarren inte har överlindade pickuper och att den är nedstämd en heltonton, (tjockare strängar?) gör en stor del av ljudet. Mest sitter det nog i fingrarna och skallen på gitarristen.

Med en Hot Rod kommer man äntligen hem.

Postat

Hot Rodden låter snarlikt men är kanske inte riktigt där. Fast nu har jag ju bara jmf med ett par videos på YT... som denna t ex:

Men jag kanske skulle ta o kolla in en hot rod dårå? Inte för att jag ska köpa någon precis just nu men... det är alltid kul att kika lite... ska inte köpa... ska inte... ska...

Postat

Trevligt ljud! Att köpa en original är nog ohyggligt dyrt.

En variant kan vara att titta på nya versionen av '57 Champ. Den kan du dessutom koppla större kabinett till om du vill ha mer botten och kropp. Inte riktigt samma samma, men åt samma håll, och riktigt mysig.

Postat

Hot Rodden låter snarlikt men är kanske inte riktigt där. Fast nu har jag ju bara jmf med ett par videos på YT... som denna t ex:

Men jag kanske skulle ta o kolla in en hot rod dårå? Inte för att jag ska köpa någon precis just nu men... det är alltid kul att kika lite... ska inte köpa... ska inte... ska...

Låter inte speciellt likt det första klippet.

Bassmannnen låter mer som Twinnen no mid medans denna har mycket mid. Har en Blues Deville 4x10 inte Hot Rod vilket imo låter mycket bättre än Hot Rod.

Postat

Finns ju reissue av Bassman '59 också... fast i den här videon låter den inte lika nice som originalet, om än inte helt åt skogen heller!

Postat

Låter inte speciellt likt det första klippet.

Bassmannnen låter mer som Twinnen no mid medans denna har mycket mid. Har en Blues Deville 4x10 inte Hot Rod vilket imo låter mycket bättre än Hot Rod.

Stavfel? Hot Rodden låter ju bättre än alla andra förstärkare.

Postat

Finns ju reissue av Bassman '59 också... fast i den här videon låter den inte lika nice som originalet, om än inte helt åt skogen heller!

Jag har spelat på en reissue från tidigt 90-tal. Det första jag gjorde var att byta ut likriktaren mot ett rör (som på originalet). Det gjorde stor skillnad och fick stärkaren att låta bättre.

Postat

Hot Rodden låter ju bättre än alla andra förstärkare.

Nej. 🙂

• Gilla 1
Postat

Haha. Det blev dubbelnej...

Man kan proppa i en extra låda, tex en fyrtolv Marshall även i Hot Rodden..... Annars kan de låta lite tunt med bara en tolva om man kommer en bit ifrån dem. Men mickar man den nära i studio eller live så är det ingen skillna på en eller åtta tolvor.

Postat

Well om jag ska ha en Fender stärkare så skall jag en som Bassmannen som är fett ren men ändå spricker upp i lätt distortion. Kan jag inte få det ljudet så får det va. Kanske en Bassman Reissue '59 kan vara the grej.

Postat

Well om jag ska ha en Fender stärkare så skall jag en som Bassmannen som är fett ren men ändå spricker upp i lätt distortion. Kan jag inte få det ljudet så får det va. Kanske en Bassman Reissue '59 kan vara the grej.

Får man nyfikna sig vad du har för stärk nu? Marshall 50 watt utan mastervolym är fina de med.

Postat

Har en Marshall VintageModern 50w combo (2x10), och en PodXT som jag använder när jag spelar in för enkelhetens skull...

Postat

Insåg att det ingår en modellering av Fender Bassman i nya Poden (HD500) & jag har funderat rätt länge på att byta ut min XT mot en HD... och den låter rätt bra från vad jag hört av den!

Postat

denna brukar jag kolla ibland, kanske det är låten mer än stärkaren som gör att det låter så bra,

Postat

http://www.youtube.com/watch?v=J1XIjDBvH_Q&feature=relmfu

Det är mest PRO kärringinställningar de kör med, Full gain på skitigaste kanalen plus en overdrive på fullt samt en mxr fuzz, det är då det börjar bli krut i byxerna.

Postat

denna brukar jag kolla ibland, kanske det är låten mer än stärkaren som gör att det låter så bra,

http://www.youtube.com/watch?v=uACfzWYMMYQ

Den låter riktigt bra emellanåt får jag nog säga men den låter inte lika bra som en Fender Bassman, eller inte på samma sätt som en sån kanske man ska säga... Näe... jag är farligt sugen på en Pod HD500 nu.

Postat

Det vore konstigt om en blackheart stärkare för 1500:- (minns inte exakt vad de kostar) lät lika bra som en fender som kostar 4 ggr mer. Kom just ihåg egnater stärkarna som ska låta väldigt bra, de har både fender rör och marshall rör så du kan få rent, distat eller en blandning av ljuden.

Postat

6-7 gånger mer till och med... om man köper reissuen. Njä, som sagt jag tror det blir en ny Pod, jag har sneglat länge mot att byta upp mig o skall jag vara ärlig så har jag mer nytta av en Pod än en till förstärkare. Hur bra den än låter. Tyvärr! 🙂

Postat

Det blev en Pod HD Desktop! 🙂 Den kanske inte låter lika extremt snyggt som Bassmannen i videon men den låter jäkligt snyggt trots det. Och det blev nog en hel del billigare också!

Postat

Tackar Nilsson! Skall se om jag kanske kan lira in någon demo o lägga upp...

Postat

Bassman var populära till mycket, bl.a. orgelstärk fr Hammond etc så de är mkt versatila om man säger så, hitta en gammal till rätt pris så är du hemma, Fender Twin reverb hade ett helt annat ljud som passade asbra till Fender Rhodes eller jazzy guitarnotes med clunch-klipp inget annat!

Postat

Nilsson, nja... det finns nog de som har mer avancerad simulering men det finns ett par 12-akke-ljud. Men det finns inget inbyggd modellering av akustisk gitarr. Å andra sidan fanns det några ljudpatch till PodXT som försökte ge elgitarr karaktären av akustisk så det går kanske att fuska fram något.

Florian; kollade runt lite o det verkar inte som man kunde få tag för en sådan för under 10000 kr (å då är det en ny/reissue). Köpte ny stärkare i den prisklassen för inte så länge sedan så jag kan inte riktigt försvara en sån utgift just nu--- 2000 för en Pod HD kändes rätt i plånboken helt enkelt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.