Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! För alla er (förmodligen många) som har ett luddigt begrepp om vad tape verkligen gör med musiken. Här är en video som jag blev lite upplyst av 🙂

10 min in är det. Om ni inte pallar se tills dess.

Mvh

Annons
Postat (redigerat)

Intressant klipp, Casperfren! Visst kan mjag ana en viss skillnad när han skiftar mellan bandaren och den digitala uppspelningen (spontant så hör jag hur basen blir lite mer...hm..mellow).

I vilket fall som helst så har jag en ny Tub-kanal att plugga in 🙂

Vänligen,

CHAE

Edith: oops 😊

Redigerat av CHAE
Postat
  On 2012-03-08 at 20:31 sa CHAE:

Intressant klipp, JohnRick! Visst kan mjag ana en viss skillnad när han skiftar mellan bandaren och den digitala uppspelningen (spontant så hör jag hur basen blir lite mer...hm..mellow).

I vilket fall som helst så har jag en ny Tub-kanal att plugga in 🙂

Vänligen,

CHAE

Det är Casper-f du ska tacka 😑 ...jag bara kommenterade accenten...

Postat

Den som är något sånär bekant med en kompressor kan enkelt hoppa över allt som är före ganska exakt 10 minuter in, för det är mest grundläggande om kompressorer fram till dess.

Postat (redigerat)
  On 2012-03-08 at 20:37 sa JohnRick:

Det är Casper-f du ska tacka 😑 ...jag bara kommenterade accenten...

Visa dolt innehåll

Jepp, såg det nu 😊

My bad. Sorry, Casperfren 😑

Redigerat av CHAE
Postat (redigerat)

Kollade på den där för några dar sen. Får jag till en blues-cd får jag låna en REVOX B77 i nyskick att köra mastern igenom. Om jag vill. Jag har testat det där, det komprimerar en hel del utan att pappa sönder tex virveln. Men den B77 jag fick tag på var sliten, den hade dålig diskant, och höll inte farten heller, så jag skickade iväg den.

Men för att det ska bli bra med en rullbandare i slutet måste man väl göra lite annorlunda i mixen? Mindre kompression på varje spår? Annars blir det väl bara ett annat sätt att platta ut musiken för mycket?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Tänk bandet som en omslutande hinna som drar ihop allt innehåll några mm och ger det en hinna av organiskt låtande kompression. Så använd det bara på en mix som är färdig att "packas in"

Redigerat av Martin
Postat

Ingen stor skillnad han visade bara en enkel före och efter inspelning , det gäller ju att man spelar in så bandet blir mättat vilket inte han gör då han ligger på max -3 på nålarna. Mättnaden är olika beroende på vilket band och fabrikat man använder ,dock är över plus det händer saker på en studer.

Att bara fisa genom en bandare utan att mätta bandet ger samma effekt som att spela det genom en hockey puck.

• 3 veckor senare...
Postat
  On 2012-03-08 at 22:36 sa Guitar Nilsson:

Men för att det ska bli bra med en rullbandare i slutet måste man väl göra lite annorlunda i mixen? Mindre kompression på varje spår? Annars blir det väl bara ett annat sätt att platta ut musiken för mycket?

Kan man inte ha musiken gående genom rullbandaren så fort man ställt ljudnivåerna (eller innan) och mixa i realtid med bandet? så kan man ju låta det soundet påverka ens mixning. Jag brukar sätta en kompressor på mastern efter att jag har ställt ljudnivåerna så det limmar bättre (kanske 3db kompression) och sedan låta det påverka min mixning, med trevligt resultat! Tipset fick jag från recording revolution som jag hittade på youtube.

Mvh

On 2012-03-08 at 20:52 sa CHAE:
  Visa dolt innehåll

Jepp, såg det nu 😊

My bad. Sorry, Casperfren 😑

Lugnt! 🙂

Postat

Hmm.. Tyckte nog att tejpen lät mer smakfullt musikaliskt! 🙂

Postat
  On 2012-03-24 at 21:17 sa Casperfren:

Kan man inte ha musiken gående genom rullbandaren så fort man ställt ljudnivåerna (eller innan) och mixa i realtid med bandet? så kan man ju låta det soundet påverka ens mixning. Jag brukar sätta en kompressor på mastern efter att jag har ställt ljudnivåerna så det limmar bättre (kanske 3db kompression) och sedan låta det påverka min mixning, med trevligt resultat! Tipset fick jag från recording revolution som jag hittade på youtube.

Mvh

Lugnt! 🙂

Så skulle jag gjort. Då kan man ju testa att tex minska kompressionen på virvel o sång. Då kan man nog få mer bett i virveln utan jobbiga peakar på mastern.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.