Jump to content
Annons

Misslyckad tryckutjämning! hjälp!


Kalifatidess

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vet att det börjar bli tjatigt i musikforumen med allt tinitusgnällande men jag tror jag har ett allvarligt problem här.

Det här e superviktigt, jobbar med musik på heltid, hoppas inte min hörsel är förstörd nu.

har varit förkyld ett tag och flög flygplan ett par veckor sen, efteråt blev jag förkyld, sen efter förkylningen fick jag lite skum hörsel men inget jag märkte riktigt mer än att jag tyckte det va konstigt att jag fick ha högre standardvolym i lurar och monitorer och be folk upprepa saker de säger tydligt för att jag inte hör, så insåg jag att min hörsel blivit reducerad markant sedan innan flygplan och förkylning, så jag gjorde tryckutjämning och jag hörde skitbra igen och höger med men den ploppade inte, man kände att det expanderades och gjorde ont som satan, så jag tänkte att det antagligen va vaxpropp eller nåt som blockerar, så jag köpte revaxör, mycket riktigt var det en vaxpropp där men efter den vaxpropps fixen/tryckutjämningen så fick jag en markant tinitus i höger öra.

Jag har lyssnat på en del musik i både hög och låg volym och kommit fram till att jag inte har min hörsel helt centrerad, undrar varför mixen ligger 10% åt vänster när jag ser i projektet att den ligger spikrakt i centern, så jag provar att prassla lite med fingrarna vid öronen och kommer fram till att mitt högra öra inte hör över 11khz ungefär, medans vänstra hör som vanligt nästan upp till 16khz, så jag kör revaxör igen, hör lite tydligare. nu efter några dar e det inte som en knöl i örat längre men fortf dovt så jag tänkte, låt oss prova tryckutjämningen igen UTAN proppen i örat, och nu gör det ont av bara helvete i örat och nu har jag garanterat en Highcut på 9-10khz på höger öra.

Jag har inte kontaktat öronläkare ännu, vet att ni kommer föreslå det också men kommer göra det imorn, men min fråga till er som vet, är min karriär över nu?????

Edit: Smärtan är borta nu men tinitusen är kvar och nu verkar jag höra "krispregistrena" där igen men nu låter det istället som om någon har lagt en low shelf upp till 100hz på -3dB, hjälp mig, jag fattar ingenting vad som försigår med min trumhinna just nu...

Redigerat av Kalifatidess
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta inte nåt i förskott. Det är säkert bara tillfälligt. Själv tog jag dykarcert förra sommaren och har jätteproblem med tryckutjämning men tvingade ner mig ändå vilket var helt korkat. Fick snevriden hörsel i typ en vecka men nu tycker jag faktiskt att hörseln blivit bättre än nånsin konstigt nog. Just det där med att folk behövde upprepa saker behöver jag inte be om lika ofta som innan dykningen. Kanske bara inbildning men vem vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att 100% går det över. Om inte så är det 99% vaxpropp

Betr din vänster och höger obalans.

Du kan på skoj jämföra med ögonen att de kan vara ganska olika tex när man är trött. Likadan med öronen. Normalt tänker man ju inte på detta - hjärnan kompenserar.

Men dock kan man notera obalansen det genom att täcka ena ögat. Samma fenomen kan uppstå med öronen.

Nu är det inte värre än att man får man kompensera fel med glas eller ställa in en snedvriden ljudbild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ha fått en skada i trumhinnan, man bör söka hjälp så fort som möjligt, vet inte vad du väntar på. Jag fick tinitus i mitt högra öra för några månader sen och brydde mig inte om att gå och träffa läkare. När det hade hållt på någon månad gick jag dit och då sa de att det hade tagit lite för lång tid för att de skulle kunna hjälpa mig.. Sök hjälp och skit i självfix!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tinnitus har inget med trumhinnan att göra. Förmodligen är det en tillfällighet att det började när du tryckutjämnade.

Har man varit förkyld kan örontrumpeten vara lite svullen och irriterad i flera veckor efteråt och det är förmodligen det som gör att du har svårt att tryckutjämna på ena sidan. Vaxproppar förändrar inte förmågan att tryckutjämna. Däremot påverkar de hörseln eftersom ljud får svårare att ta sig in till trumhinnan, höga frekvenser försvinner först.

Ta det lugnt och försök att inte överanalysera. Har det inte blivit bättre om någon vecka kan du gå till vårdcentralen.

Edit: Örontrumpeten är förbindelsen mellan svalget och mellanörat (delen bakom trumhinnan). Är den svullen får man svårt att tryckutjämna och ett för högt eller lågt tryck i mellanörat sänker trumhinnans förmåga att vibrera. Är trycket högt blir trumhinnan utspänd, är det lågt blir den indragen.

Låga frekvenser försvinner eftersom trumhinnan behöver röra sig mer för att fortleda dessa till innerörat, vilket inte går om den är utspänd/indragen.

Man får även en generell hörselnedsättning (alla frekvenser hörs lägre).

Förmodligen förklarar detta dina problem.

Redigerat av Prelude
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Låter som att du kan ha vätska bakom trumhinnan. Inget farligt i sig, men ett inte helt ovanligt resttillstånd efter förkylningar. Det hjälper inte att tryckutjämna. Ge det några dagar och ring vårdcentralen om det inte blir bättre, alternativt försämras. Din karriär behöver definitivt inte vara över. Men tryckutjämna med måtta. Det är liksom ingen mirakelmanöver som garanterar god öronhälsa.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Vätska bakom trumhinnan. Brukar försvinna av sig självt.

När du väl är frisk så se till att tryckutjämna då och då. Då rinner ev det skit som finns kvar ner i halsen. Bra sätt att hålla sig fri från inflammationer...

Har postat en del tidigare om detta: http://www.google.se/search?q=tryckutj%C3%A4mna+killwithskill+site%3Aforum.studio.se&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Link to comment
Dela på andra sajter

Rinner det vätska ur örat så pronto till vårdcentralen, troligen öroninflammation då. Råkade ut för det själv för några veckor sedan efter en förkylning. Hade inte ont men rejält nedsatt hörsel på höger öra och kändes som om jag fått en rejäl vaxpropp.

Skulle ha gått till öronläkare direkt om jag var i din sits bara för att vara säker på att det inte är något allvarligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för era svar, ni gav många intressanta vinklar men väldigt olika svar, så jag antar att et förekommit en del spekulation här? Inge probs men iom att jag vill va försiktig gör jag ingens ord till lag. svullnad och vatten i örat är det som låter mest troligt, jag har varit öronbarn när jag va liten, hade ofta öroninflammation och fick ha små plaströr i örat osv. jag lär köra öronläkare imorn, nån proffsig, sist jag va på vårdcentralen betedde de sig helt retarderat, så ingen risk att jag går dit med åkommor som jag e säker på att de kommer bagatellisera. Visst trumhinnan kanske inte e nån big deal, kanske bara e lite vatten bakom det, men det vill jag inte att en hobbyläkare ska säga till mig.

Nu e tinitusen liiite lägre men fortf "PIIIIIIIIP" då och då, ni som spelat skjutspel senaste tiden, när det smäller en handgranat bredvid er, sån typ av tinitus, fast svagare har kommit å gått lite hela dagen idag. och lowshelfen har minskat från -3dB 100hz till kanske -2dB 80hz

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

hejsan.

satt å googlade på samma problem. ett par år sen så skulle jag sätta mig in i bilen å stängde dörren å då small det till precis som någon hade klappat till mig över örat. fick lock för örat å det varade ca två veckor. testade allt som jag kunde komma på, sluta med att jag fick gå till vårdcentralen. efter det blev örat aldrig som det va.. piper i örat och ljud som vinterdäck när jag kör är ett problem. viss typ av musik är en mardröm men det kommer å går. träffade en öron spec i strömstad å hon trycktestade örat å sa att det var en skada på trumhinnan. hon sa bara att det inte är något att göra med.. hon va bra bitter och otrevlig. så funderar på att träffa någon annan.

men ett problem som har uppstått är att jag inte kan tryck utjämna längre.

Kalifatidess : hur har det gått för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har du vaxpropp bör du inte använda revaxör, då detta är onödigt bökigt och enligt vad jag hört snarare försämrar det hela. Själv går jag varje år och får vaxproppar borttagna hos öronläkaren, det är betydligt bättre då de har särskilda suginstrument för ändamålet och kan sin sak.

Redigerat av Helgon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...