Jump to content
Annons

Nackdelar med en hög buffer size när latency ändå kan kompenseras bort?

Malassila

Recommended Posts

Hej! Jag har tänkt att spela in elgitarr genom en effektpedal direkt in till ljudkortet. Om jag förstått det rätt så ger en högre buffer size i inspelningsprogrammet (reaper i mitt fall) mindre cpu användning, men till priset av en större latency.

Men eftersom ljudkortet kan skicka input signalen direkt ut i mina hörlurar så stör inte en större latency i inspelningsprocessen. Med latency compensation i reaper så ser jag ingen anledning att inte välja en den högsta möjliga buffer size på 2048 samples eftersom den 47ms latency som blir ändå kompenseras av reaper.

Finns det någon baksida jag missat med detta? För jag har nämligen bara hittat trådar om att sänka sin latency så mycket som möjligt vid inspelning, och kan inte tänka mig att direct monitoring och latency compensation är något ovanligt i ljudkort respektive inspelningsprogram.

Dela på andra sajter

Annons

du har helt rätt. Sålänge du inte behöver mjukvarumedlyssning utan får din signal direkt från input, så behöver du inte ha låg latency o belasta processorn i onödan. Helt rätt tänkt. Finns ingen baksida sålänge du inte behöver ha låg latency. Använder du t.ex mjukvarusyntar och spelar på en midikeyboard för att styra dessa kommer du dock upptäcka att det inte är så kul att ha hög latency, men sålänge du bara spelar in elgitarren så gör det ingen skillnad.

Dela på andra sajter

Jag känner till en nackdel: Ju längre bufferminne du använder, desto sämre kan synkningen bli. Jag tror att kontakten mellan ljudrutinen och processningen sker med glesare mellanrum då, och synkningen kan bli lidande.

Men jag misstänker att det kan variera extremt mycket beroende på vilket ljudkort man har. I mitt fall (RME) så gillar inte Cubase alls om jag ställer ner Latencyn till mer än 19-20 ms.

Men i övrigt ser jag inte heller några stora tydliga nackdelar. En nackdel hade varit om du inte hade haft direkt monitoring i ljudkortets interna mixer, för Reaper är konstig med sin variant av musiker-monitoring. Delay kompensationen i lyssningen funkar inte direkt bra under inspelning där.

Dela på andra sajter

Vid lägre buffertminne skickar ju den mindre segment åt gången oftare. Med min mac har jag inte haft några

som helst problem ens nere vid 64 sampl.

och delay compensation lägger ju till en fördröjning på dom kanalerna som inte har någon latency. Så det hjälper

ju inte dig i det fallet.

Gamla hederliga regeln funkar väl, låg buffer size vid inspelning, hög buffer size vid mix, inget måste, men funkar ofta bra.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.