Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej...

Har lite funderingar kring uppspelning av låtar, tror att det passar bra här.

D e såhär att jag gör låtar på Cubase som vi sedan sjunger och spelar till på våra spelningar. Hade en bärbar dator som jag tog med mig och spelade upp från diretk på scenen, men eftersom jag har sålt den och endast har en stationär dator nu så vet jag inte hur jag ska lösa detta problem.

Har fått höra massor av olika alternativ, såsom MP3 spelare, vanliga cdskivor och en cd spelare, men jag själv tror på portan för att det skulle se väldigt "amatöriskt" ut om jag kom med en cd-spelare, då skulle alla tro att precis allt det som hör är förinsplat. Men vi har ju alltid trummis, percussion, 2 keyboards och sång med oss live.

Vad tycker ni? viktigt med kvalitén, att det inte krånglar och sist men inte minst, ska kunna ha åtminstone 20 låtar med mig.

Ge mig lite åsikter....Tack

Robin 🙂

Annons
Postat

Jag försöker lösa ungefär samma problem. Ca 70% förinspelat material, 30% live, 3 personer på scen. Jag har tillgång till en portabel MD-spelare. Fördelarna med den är att den lätt går att redigera playlist på och att den är mer skak-tålig än en cd-spelare.

Nackdelar: Den har en kombinerad hörlurs-/linjeutgång. Skulle varit bättre med en dedikerad linjeutgång. MD-formatet är ganska hårt komprimerat, hörbart om man jämför med okomprimerat material. Men kan funka ändå. Hmmm....

Har kollat lite på mp3-spelare också.

Fördelar: Små och smidiga. Flera modeller har stöd för höga bitrates (vilket ger bättre ljudkvalitet). Kan rymma mer än en CD- eller MD-skiva.

Nackdelar: Har sällan linjeutgång. Pillriga knappar. Kan vara omständigt att redigera playlists.

Postat
Har kollat lite på mp3-spelare också.

Fördelar: Små och smidiga. Flera modeller har stöd för höga bitrates (vilket ger bättre ljudkvalitet). Kan rymma mer än en CD- eller MD-skiva.

Nackdelar: Har sällan linjeutgång. Pillriga knappar. Kan vara omständigt att redigera playlists.

Eller t.o.m. vanliga AIFF- eller WAV-filer.

På en 20 eller 40 GB iPod går det in många okomprimerade ljudfiler. Men nackdelarna är som du säger: ministereotele ut och pillig hantering.

Postat

Tack för svaren.

Men vad tror ni om en porta? har kollat lite på Zoom PS-02 eller 04. Nackdelen är helt klart minnet. 128mb minne går på ca 450 kr.

Roin...

Postat

Tja...

Tror att jag har hittat en bra lösning nu...

Vad tycker ni?

Creative JukeBox 3 (Sida 2/7)

Specifikationer

Creative Jukebox 3

Storlek

123 x 130 x 35 mm

Vikt 300 g

Färg Silver/Blå

Gränssnitt

IR, USB, SB1394 (Firewire) och CreativeLink

LCD-display 132 x 64 pixlar, EL-backlight (blå/grön)

Minne

16 MB DRAM

20 GB Hårddisk (333 timmar 128Kbps MP3)

SNR Linjeutgång: 98 dB

Hörlurar: 96 dB

Frequency response

20 Hz - 20 kHz

THD

< 0,1%

Max output 100 mW

Batteri 1 LiON uppladdningsbart, upp till 11 timmars uppspelning levereras med enheten. Plats för ett extra batteri.

Inspelning och uppspelning

Inspelning: MP3 och WAV.

Uppspelning: MPEG Audio Layer 3 (MP3), Windows Media (VMA) och Wave (WAV).

Funktioner EAX

Smart Volume Management

Environment Effects

Advanced EQ

Headphone Spatialization

Multi Channel Effects

Time Scaling

Anslutningar 1 st. linjeingång / optisk linjeingång

2 st. linjeutgångar

1 st. USB-anslutning

1 st. Firewireanslutning

1 st. utgång för hörlurar

1 st. ingång för nätadapter

Robin.... 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.