Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har gjort ett litet test lite på kul. Jag har haft två för mig nya Shure SM137LC småmembrans kondensatormickar, jag gillar dem enormt på gitarren.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sid=00177217f5d03f85455a3a557ee1f46c&xsid=00177217f5d03f85455a3a557ee1f46c&sw=sm137&x=0&y=0&gk=&bn=

De har en 15 db pad oxå, för att kunna användas på OH, virvel o gitarrstärkare. Jag sjöng även lite fult i den ena under testet.När man kollar på och känner på micken får man känslan av att det är en väldigt bra kvalitet o tyngd i dem. De Avantone småmembranare jag hade hemma för ett tag sen kändes enormt mkt smäckigare, som Treotuber med lite skräp i. Det här är nånting helt annat.

Första korta delen av testet använde jag en Audient Mico stereopreamp, för att höra om det var några stora skillnader i frekvensomfong o brus mm.

http://www.thomann.de/se/audient_mico.htm

Vid 2:20 kopplar jag in Alesisen (finns ej hos Thomann, de har bara monovarianten) Obs att fronten på denna bild inte stämmer. förstärkningen är 65 db, räcker väldigt långt till en ak gitarr med tunt ljud.

http://www.alesis.com/mictubeduo

Jag har lite kompressor på det mesta, och lite reverb, men ingen eq nånstans.

Spelar in ak gitarr, nyckelharpa, sång (sången på slutet är en TLM102) gitarrförstärkare samt lajnar bas... Mixen av det hela gjorde jag i ett enda försök bara, så ni får ta det för vad det är.

Jag surrar om vad jag hittar på under testets gång, haha!

Mycket nöje, berätta vad ni tyckte, jag tycker mickarna verkar vara jävligt bra, lika preampen som kostar bara en tusenlapp

http://soundcloud.com/user7908154/01-test-alesis-tube-duo-shure

Annons
Postat

Stort tack för hjälpen. Verkligen snällt!

Jag är rätt grön när det gäller preamps, så det vore till hjälp om andra vill kommentera också.

Kan inte höra mycket brus från Alesisen, vilket verkar bra. Den första tagningen med Audient Mico verkar ha litet mer och klarare bas. Tror du att det är en effekt av preampen eller mick-placering eller liknande?

Håller med om att mickarna låter bra.

Postat (redigerat)

Stort tack för hjälpen. Verkligen snällt!

Jag är rätt grön när det gäller preamps, så det vore till hjälp om andra vill kommentera också.

Kan inte höra mycket brus från Alesisen, vilket verkar bra. Den första tagningen med Audient Mico verkar ha litet mer och klarare bas. Tror du att det är en effekt av preampen eller mick-placering eller liknande?

Håller med om att mickarna låter bra.

Jag fick oxå lite feelingen att basen från ak gitarren var lite tunnare med Alesisen, men det kan bero på att jag gick lite närmare med mickarna första svängen. Gitarren i sig själv är så tunn o basfattig fast det är en Jumbo-Epiphone (tycker den låter tunnare o tunnare med åren) så att få vettigt ljud ur den utan att micka ganska nära, ca knappt 15 cm A/B på var sida om ljudhålet går inte. Och är man så nära ändras ljudet mkt på en cm hit eller dit.

Den lajnade P-basen fick enormt med fet botten genom Alesisen....

Jag ska spela in mer mer ak gitarr idag med Alesisen och jämföra. Rimligtvis kan den nog inte matcha Micon, men det kan bli snyggt att ha en gitarr av varje ljud så att säga. Jag håller på att dutta med gamla visor, då vill jag ha två ak kompgitarrer som bägge ligger i stereo, i bägge kanalerna i stället för att panorera dem åt varsitt håll. Hoppas få ett lite större ljud då med två olika preampar....

De två bitarna med nyckelharpan på inspelningen gjorde kanske att det hela verkade lite väl oseriöst... Men märkligt brusfri är Alesisen i alla fall. Och ska man spela in ganska få instrument till en mix kan det ge mkt om man kan spela in i stereo.

http://soundcloud.co...-tube-duo-shure

Edit: Soundcloud förvränger ljudet ganska rejält... Mer än bästa MP3, filen blev alldeles för stor för att få plats i forumets server, även som näst bästa MP3 kvaliten.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

SItter lite illa till och kan egentligen inte uttala mig om testet, inte på ett kliniskt sätt i alla fall. Bra initiativ, dock!

Ps. Nyckelharpa är vackert! Ds.

Postat

Jäkla fin version av Elvis! Snygga gitarrer.

Apropå bra initiativ: jag satt själv med en mix körd genom analog eq och kompressor ena gången, och andra gången med samma inställningar på eq och komp, fast då genom plug-ins istället.

Frågan är om det är lönt att lägga upp på Soundcloud, då konverteringen där bryter sönder ljudkvaliten.

Postat

Stort tack Håkan! Alltid lika spännande med tester. Jag gillar ljudet, skön topp, mina KM184 låter vasst i jämförelse...

Postat

Stort tack Håkan! Alltid lika spännande med tester. Jag gillar ljudet, skön topp, mina KM184 låter vasst i jämförelse...

KM184 Neumann?!!! Då har jag gjort ett kap. Skulle vara fint att få spela in en verkligt välljudande gitarr som en Taylor, Gibson eller Martin.

Postat

Har spelat in mer akustik gitarr med samma mickar SM137 och bägge preamparna. Det är helt klart att Audient Micon låter bättre och renare. Alesisen är tunnare i botten och lite rivigt oren i hi mid. Men med en stereogitarr genom Audienten plus en till stereogitarr genom rörpreampen får jag ett mkt intressantare ljud än med två likadana tagningar och sound genom Audienten....

Slutsats: Ska man bara ha en preamp till att börja med, köp nåt annat än Alesisen. Den kan nog vara kul som nr två, ev köra munspel genom den, eller lajna bas... Jag tänker då behålla min. 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.