Jump to content
Annons

Råd och tips (audio-fil)

Recommended Posts

MickeBerg (oregistrerad)
Postat

Tja. Är helt ny på det här med mixning, då jag tidigare bara spelat in för att höra om stämmor etc passar ihop. Ni har vi i mitt band spelat in hemma hos mig av just den anledningen, men tänkte att jag ger mig på att börja öva på att mixa och skulle gärna höra synpunkter. Då detta är i princip första försöket för mig någonsin, så låter det ju därefter, det vet jag. Men varför? Gitarrerna har för mycket reverb antagligen, dom ligger för långt bort. Det var i ett försök att får det att låta "doomigt". Kom gärna råd och kritik.

• 2 veckor senare...
Annons
MickeBerg (oregistrerad)
Postat

inga råd till en nybörjare?

Postat

nu sitter jag med laptop-högtalare men, tycker gitarrerna låter lagom doomigt, mitt tips om du vill ha kvar doomigheten men ändå klarhet, lägg gitarr-reverbet via send, så du får kvar det torra tydliga men doomigheten genom send-reverbet.

nu kan jag inte ge dig nårra audio-fil tips med laptopen som ljudkälla men när det gäller gitarrerna så är dom bra när DU tycker dom låter bra 😄

Postat

nu lyssnar jag inte särskilt mycket på doom men jag tycker att om du ska ändra något så är det trummorna. tycker inte riktigt det känns som att de hör hemma i ljudbilden. för mycket klick i kaggen och för lite paaoow i virveln. virveln är också alldeles för låg gentemot kaggen.

MickeBerg (oregistrerad)
Postat

Tack för svar. Ska testa det där med send, har inte alls använt det så det ska bli intressant att prova. Ska över trummorna också. Med "Paaoow" tolkar jag det som att det behövs mer rymd och att ljudet itne vara för tajt?

Postat

jo, typ. Lite efterklang på anslaget, sen måste virveln få mer plats i mixen nu också. högre volym och lite lägre kompressor kanske.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.