Jump to content
Annons

Mastera i Cubase?


mindedmusic

Recommended Posts

Hej! Jag håller på att spela in en liten demoskiva nu och jag har precis blivit klar med mixningen och nu återstår masteringen. Jag behöver hjälp med att hitta rätt verktyg (plug-ins,effekter etc..) plus att jag vill veta hur jag ska använda dem för att masteringen ska bli bra. Skulle vara guld om ni svarade 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till att börja med så så bör du inte "mastra" dina projekt själv, av många anledningar. Annars är det en limiter du är ute efter, för att få upp volymen, om det är viktigt för dig.

Är du intresserad av att få hjälp kan du kika på min hemsida: http://jon.rinneby.se

/Jon

Kan hålla med. Om du undrar över så pass grundläggande saker såsom Cubase som värd för mastring och vilka pluggar som finns så kanske du behöver jobba litte mer med din DAW och bli bekant med vilka verktyg som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iozone 5 vore något för dig. bra för nybörjare.

Tycker Izotope funkar riktigt bra för hemmabruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du får gärna översätta det där till svenska ^^

Jag menar helt enkelt att det råder delade meningar om hurvida ozone är bra för nybörjare eller inte. Enligt min uppfattaning så blir ett "hemmamastrat" projekt (med tex ozone) i 9 fall av 10 sämare än orginalet. Mitt tips är helt enkelt att lägga fokus på att göra en så bra mix och låt du kan och strunta i termer som mastring.

Ska du sedan göra ett mer eller mindre "proffesionellt" släpp kan det vara värt att skicka iväg låten eller låtarna till en ordentlig mastringsstudio. Inte att förglömma är att mastring också innebär att ett "nytt objektivt öra" tillkommer i en ny lyssningsmiljö.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag menar helt enkelt att det råder delade meningar om hurvida ozone är bra för nybörjare eller inte. Enligt min uppfattaning så blir ett "hemmamastrat" projekt (med tex ozone) i 9 fall av 10 sämare än orginalet. Mitt tips är helt enkelt att lägga fokus på att göra en så bra mix och låt du kan och strunta i termer som mastring.

Ska du sedan göra ett mer eller mindre "proffesionellt" släpp kan det vara värt att skicka iväg låten eller låtarna till en ordentlig mastringsstudio. Inte att förglömma är att mastring också innebär att ett "nytt objektivt öra" tillkommer i en ny lyssningsmiljö.

mvh Jon

Ja men de beror ju helt på vad du gör. Slänger du på en preset som heter "metal - boost EQ and blablabla" bara för att den heter det och du spelar metal, ja då kan de gå fel. men om du analyserar låten med diverse pluggar och sedan anpassar Ozone efter det, så kan de bli snuskigt bra. jag håller på att få kläm på det. Och när jag säger "få kläm" på de, så menar jag på en nybörjarnivå. Jag som har lite halvkass lyssning i min hemmastudio kan inte göra mer än det bästa jag kan.

men iaf, Ozone har lyft mina projekt ordentligt om man jämnför med orginalet. Visst, det är inte perfekt, men de är iaf bra mkt bättre än innan jag lägger på det. Därav använder jag det... kan ju ligga något i att jag är för snål av mig för att skicka iväg material för proffsmastering också haha

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för alla svar! 🙂

Men jag är fortfarande kluven om vad och hur jag ska göra, det låter ju nästan som att jag inte ska mastra alls om jag nu inte vill lägga massa pengar på att skicka iväg de till en riktig mastringstudio... Det känns som att jag kan göra något iaf så det blir bättre, typ limiter? Finns det bra sådanna i cubase 5 eller måste jag ladda ner (host, köpa menar jag..) någon? Vad tycker ni att jag ska göra? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...