Jump to content
Annons

Lämna Pro tools för Logic


evilrocker

Recommended Posts

Finns videos om Logic 9 som man kan titta på. Då brukar man snabbt komma in i "tänket" i den nya DAWen, och liksom kunna översätta hur man gör saker och ting. Kolla efter Logic 9 material från Lynda.com, Macprovideo.com, Groove3, VTC och ASK video.

Har hört från flera som bytt att det är oftast ingen bra dé att ta med sig sitt gamla arbetssätt och tangentbordskarta från förra DAWen över till den nya.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den stora skillnaden mellan Logic och Pro Tools är utgångspunkten från vilken man har byggt programmet och därmed gränssnittet. Logic (precis som Cubase) var från början program i vilka man spelade in MIDI. En sequenser helt enkelt. Sen lade man till möjligheten att spela in Audio och hantera detta på samma sätt som MIDI.

Pro Tools däremot byggdes för att ersätta rullbandaren i studion så det var inte lika bra om man jobbade med MIDI-synthar och sånt. Nu är jag inte supervass på Pro Tools men förstår att den funktionen byggts till.

Så infallsvinkeln är olika. Du kan säkert göra samma grejer i de flesta fall, men det är ju bara upp till dig att avgöra vilket tänk du trivs med.

Själv har jag alltid tyckt Cubase och Logic har varit enklare än Pro Tools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, midifunktionerna i PT är riktigt bra nu tycker jag, använder dock bara midi när jag proddar nya

låtar. Men som sagt, jag stannar nog kvar i PT! Jag kände helt inte enkelt för att lägga ner den tiden på att lära mig ett nytt program

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...