Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är så j-a snyggt.

Jag gillar även virvelljudet. Hur bar de sig åt för att få detta ljud? På alla äldre bilder av dem har han alltid samma lilla Gretch set med endast en välljudande cymbal. Undrar om det går att googla fram vilken sorts cymbal det är? Har aldrig sett några bilder på dem när de är i studio tyvärr.

Cymballjudet här påminner om hur jag minns att dansbandens rajdar lät omickade om man stod uppe på läktaren i det Folkets Hus där vi har haft vårt eget Abbey Road nu. Men det var innan de akustikbehandlade taket. Kommer ihåg att jag älskade riden framför hihaten, det sitter i nu också.

Jag bara nö-älskar The Ventures. Det är livet att höra på dem...

post-8284-0-97345300-1330614323.jpg

Annons
Postat

Det är så j-a snyggt.

Jag gillar även virvelljudet. Hur bar de sig åt för att få detta ljud? På alla äldre bilder av dem har han alltid samma lilla Gretch set med endast en välljudande cymbal. Undrar om det går att googla fram vilken sorts cymbal det är? Har aldrig sett några bilder på dem när de är i studio tyvärr.

Cymballjudet här påminner om hur jag minns att dansbandens rajdar lät omickade om man stod uppe på läktaren i det Folkets Hus där vi har haft vårt eget Abbey Road nu. Men det var innan de akustikbehandlade taket. Kommer ihåg att jag älskade riden framför hihaten, det sitter i nu också.

Jag bara nö-älskar The Ventures. Det är livet att höra på dem...

post-8284-0-97345300-1330614323.jpg

Vet ej, men snyggt. Ett monoöverhäng och en mick på baskaggen kanske?

Postat

Jag tycker det låter som att det är lite panorerat, riden aningen åt ena hållet? Men det kan ju vara enbart en enda mick oxå. Mycket sitter det völ i att han slår som besatt på den.... Kanske tunnare stockar än vad som är modernt.

Hittade det här, det finns tydligen en speciell Mel Taylor virvel.

http://www.canopusdrums.com/en/otherproducts/ventures/meltaylor/index.html

Postat

Det väsiga ljudet i cymbalen kan komma från något de hänger på cymbalen... Jazz-trummisar hänger ju gärna ett pärlband på rajden, fast detta låter som nått annat...

Postat

han slår väl inte som besatt, det är ett ganska tortt cymbalsound, hör varken rassel från nitar eller annat på den, förmodligen en tunn torr zildjian, torra cymbaler har ju en tydligare stockdefinition. var ju standard på den gamla goda tiden. de flesta moderna cymbaltillverkare har cymbaler som låter så här idag, fast du kasnke har lättare att finna det du söker bland turkish´s sortiment. själv satsar jag mitt kort på paste traditional/ 602/ twentys modeller. eller meinl`s torrare jazzditos.

Postat

Det är väl en dyr cymbal kan jag tänka. Våra cymbaler är nog mest tänkta att passa till kängpunk.

Kanske går det att hyra cymbaler med tunt ljud för en veckas inspelning.

Postat

Det väsiga ljudet i cymbalen kan komma från något de hänger på cymbalen... Jazz-trummisar hänger ju gärna ett pärlband på rajden, fast detta låter som nått annat...

Den här cymbalen väser ju inte alls? Det är mer att man hör varenda litet "ping" tydligt. En cymbal med kort efterklang, eller hur man säger. Låter som att de är ganska nära med micken ändå. Sen anpassar han slag o kaggestamp så det blir lagom av allt fast det kanske bara är en enda mick.

Inte ens Ventures själva har så här snyggt cymballjud på många inspelningar, så det här var väl lite en lyckträff.

Postat

Den här cymbalen väser ju inte alls? Det är mer att man hör varenda litet "ping" tydligt. En cymbal med kort efterklang, eller hur man säger. Låter som att de är ganska nära med micken ändå. Sen anpassar han slag o kaggestamp så det blir lagom av allt fast det kanske bara är en enda mick.

Inte ens Ventures själva har så här snyggt cymballjud på många inspelningar, så det här var väl lite en lyckträff.

"Väset" jag syftar på låter inte bra iaf. Det kanske är pg.a den låga kvaliten i klippet, kan bara vara artefakter i diskaten eller distorsion i diskanten. Tycker dock inte rajden låter "kort" eller "ping" utan snarare att han lirar på kanten så rajden får schwissha en del.

Postat

Spelade in en jazztrummis med en Zildjan Special K Dark som lät lite sådär. Varm och mysig med skönt lent fräs på toppen. Hänger väldigt mycket på trummisen också. Och var mikarna sitter. Och hur du mixar. Man kan inte EQ:a och komprimera för mycket om man vill ha den där lenheten i ljudet. Däremot kan du om du har ett för skarpt ljud rulla av diskanten med typ 6dB/oct från ca 7000 och uppåt (eller ev bara dämpa 3-5 dB med lågt q-värde vid ex 10k, eller där det låter vasst).

Lätt att tro att det är jättemycket diskant eftersom det fräser så snyggt, men sen ju mer man försöker framhäva det genom att lyfta diskantfrekvenser desto längre ifrån kommer man (egen erfarenhet) Ofta kan det låta bättre och tydligare (och tom väsigare) att skära diskanten ist. Har väl till viss del med psykoakustik att göra, men det beror ju förstås även till stor del på hur mixen i övrigt ser ut.

Postat (redigerat)

Spelade in en jazztrummis med en Zildjan Special K Dark som lät lite sådär. Varm och mysig med skönt lent fräs på toppen. Hänger väldigt mycket på trummisen också. Och var mikarna sitter. Och hur du mixar. Man kan inte EQ:a och komprimera för mycket om man vill ha den där lenheten i ljudet. Däremot kan du om du har ett för skarpt ljud rulla av diskanten med typ 6dB/oct från ca 7000 och uppåt (eller ev bara dämpa 3-5 dB med lågt q-värde vid ex 10k, eller där det låter vasst).

Lätt att tro att det är jättemycket diskant eftersom det fräser så snyggt, men sen ju mer man försöker framhäva det genom att lyfta diskantfrekvenser desto längre ifrån kommer man (egen erfarenhet) Ofta kan det låta bättre och tydligare (och tom väsigare) att skära diskanten ist. Har väl till viss del med psykoakustik att göra, men det beror ju förstås även till stor del på hur mixen i övrigt ser ut.

Det är ju ett klockrent exempel på att det varken är eq eller kompressor på, förutom tejpen.

Edit: Kanske liiite kompressor då. Men han är en jäkel på att slå virvelgrejerna i en exakt jämn volym... Tänker ofta på denna fartiga trummis som är borta ur tiden sen 1996. Han son sköter samma grej nu.

De gånger under min korta inspelarkarriär jag fått till bra trumljud har jag inte heller använt varken eq eller kompressor på OH. Så fort man börjar gasa diskant försvinner ju botten.

Zildjan-tipset ska jag ta och luska lite i....

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Måste pusha lite till för Ventures. Låtexemplet med cymballjudet var väl inte den roligaste låten man hört. Men lyssna på den här liveinspelningen. Det finns många mkt tekniskt värre trummisar, men värre driv än Mel Taylor har ihop med sina polare har jag aldrig hört nåt band prestera, man åker med som ett löv i storm. De gör det så j-a enkelt, helt utan ansträngning. Gitarristen Nokie Edwards slår alla rekord han med. Det här draget kan fan inga studiomusiker eller nån komma i närheten av! Rajden hörs inte så mycket, men den är en stor del av låten... En makalös trummis som håller vänsterpinnen rätt!

http://www.youtube.com/watch?v=2EdvmTshdHg&feature=related

Postat (redigerat)

OK Ventures e skitbra, Spotnicks oxå å Tages å Shanes å The Shadows å en rad bra band till...

Jag kan inte komma med nåt bättre just nu men denne man på trummor har en speciell roll i historien av både crazy drummers m. attityd å sound + att han var den förste trummis som sa till om att få fler än 1 mick på trummorna vilket hörs tydligt på detta klipp även om det är saggigt sound so far...detta berättade trummisen fr. Rockvindar i Solna för mig (vi är gamla gatuadresspolare + supare + att våra farsor jobba på samma jobb på TV då det begav sig, i Rockvindar sjöng Torsten Flink innan han drog och gick på scenskolan och blev dramatiker osv, min dåvarande flickvän sa att alla brudar var störtkära i denne snygge yngling med sin talang och karisma, hon gick i samma klass s.a.s. well shit happens men han e klart ballare än Ranelid i dagens sammanhang..ok Nilsson förlåt för lätt kapning här kolla klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=9esWG6A6g-k&feature=related

PS detta klipp kanske borde varit i den andra tråden m trummisar och oldschool trumpinnegrepp dessutom är det inget höjdarsound på riden men jag hittar snart nåt bättre exempel på det...peace!!! DS

edit igen: glömde det viktigaste förstås:

Buddy lirade alltför gärna på FIBES trummor även om han var sponsrad av Slingerland (har jag för mig, inga dåliga trummor det heller) så även när dom tvingade honom att lira på deraskit så spelade han alltjämt på en FIBES virvel vilket borgar för saken...kul att man har ett FIBES set då*

Redigerat av Florian le Sage
  • 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Vad säger ni om mixen här? Ligger rajden för långt fram? Jag tycker det är helt perfekt, precis alla ljuden och nivåerna. Riden och basgången tillsammans ger mig sån ståpäls att jag bara gallskriker och kastar mig runt väggarna här hemma.

The Ventures – Rumble

Fast tremolo - 55

Edit: Frossa! :

The Ventures – Pipeline

Skulle ge flera tjugor för att få se, läsa eller höra hur de gjorde med allt det här, från uppmickning till mastring. Jäkligt fett basljud för att vara gamla vinylinspelningar. De kanske har fettat på lite nu när de konverterat till CD?

Postat

Det är väl en dyr cymbal kan jag tänka. Våra cymbaler är nog mest tänkta att passa till kängpunk.

Kanske går det att hyra cymbaler med tunt ljud för en veckas inspelning.

Hörde jag ordet kängpunk?! 🙂

Postat

Jaharu Håkan! Lät väldigt välinspelat och Obrusigt! Hmm.. Är inte detta nån sorts remaster då? Mina 2 favoritgupper som gjort att jag joxar med musik i dag är dels Shadows och förstås dessa Ventures!. Köpte en halvakustisk gura från Hobbex 1973.. Kopplade in den till den modifierade Phonoingången på en gammal rörradio med 12" högtalare.. Minns att det faktiskt var ECC83 för-rör och EL 84 i slutsteget.. Glödde så fint så! 🙂

• 1 år senare...
Postat

Håller på att luska i det här med Mel Taylors enda välljudande cymbal. Googlar man på det ser man att en hel del folk världen över är typ fixerade vid samma sak, vad fan hade han för cymbal? En snubbe som verkar ganska insatt föreslog att man skulle köra på en lite mindre (18") Zildijan K Ride, men att det inte var exakt samma som Mel hade, och att det nog inte existerade fler exakt lika som den cymbalen, den här snubben som tydligen jobbat med trummor i studios i åratal hade i alla fall aldrig hört en enda cymbal som lät exakt lika, och det var troligen orsaken till att Mel Taylor använde enbart denna cymbal i så många år.

Jag googlade fram en tråd med där en snubbe skrev att han spelat in Nokie Edwards många ggr (Ventures gitarrist) och även Mel Taylor. Har jag lite flyt är det samma snubbe jag hittat på Facebook, har pmat honom nu. Vore skitkul om det är samma en som spelat in dessa giganter! Och cymbalen, tänk om han fått stå i närheten av denna cymbalers Holy Grale!

Jag har hittat lite nyare konsert här med Mels som Leon bakom trummorna, han verkar köra på "Bosphoric" eller vad de nu heter. Har suttit o glott här, men exakt vad riden är har jag inte lyckats se än. Här ser man den lite som hastigast:

Postat
Har suttit o glott här, men exakt vad riden är har jag inte lyckats se än. Här ser man den lite som hastigast:

Ser ut som alla cymbaler är Bosphorus.
Postat

Ser ut som alla cymbaler är Bosphorus.

Ja det är de. Men exakt vilken modell riden är syns ju inte. Det hänger väl ihop en del med vilken trumstock man använder också. Och hur man slår förstås. Nokie Edwards på leadgitarren är sjukt säker. Han spelar nästan alltid med tumplektrum, men på första låten här, Caravan, spelar han med vanligt plektrum av nån anledning. Jag kan inte spela nåt alls liknade det de här gör, men jag blir så inspirerad av det. På nåt forum skrev nån att Leon Taylor var en sopa i jämförelse med fadern Mel. Men det tycker inte jag, nog fan kan han trumma på rätt sätt....

Nu har jag hittat Leon Taylor på FB oxå, hur har jag kunnat missa det förut!!!??? Har givetvis skickat cymbalfrågorna även till honom.

https://www.facebook.com/pages/Leon-Taylor/289024554564013

Postat

Scrollar man ner på Taylors sida så är det ett gäng bilder på trumset. På första bilden är det inga Bosphoris alls utan Zildijan och Sabian... Men det som verkligen fick mig darrig är RAJDEN! Kolla! Det står ju ingenting alls på den! Ge mig fan på det är farsans cymbal från 62, den tar han nog inte med ut på turné! Fan vad roligt ändå att nörd-forska i det här. Särskilt som jag inte kan spela trummor själv.

Onödigt vetande, min egen ride är en beg Paiste Full Ride 19". Den lät mest Ventureslik av de jag provslog i 4Sounds trumavdelning.

Men kolla in Leons diverse trummor. Han kan nog skaffa det han vill, lika som Charlie Watts... På några bilder ser man att rajden är en Zildijan, men det är ju många helt olika set... YNF!

https://www.facebook.com/pages/Leon-Taylor/289024554564013

Postat (redigerat)

Tjeeena, kan presentera mig först, Andreas heter jag, trummis och producent, är in här och läser varje dag, ofta fler gånger, sen några år tillbaka. skriver väldigt sällan.

Jag kan säga ganska snabbt att typ av ride det handlar om är en Zildjian Avedis, med tanke på tidseran fanns inte mycket annat att välja på än Zildjian avedis och "K"/Constantinople.

Men här är det en Avedis, lätt.

Den kan ha en nit eller två, subtilt. Vikt, lätt/medium säkert runt <1500 gram.

Bra ex finns fortfarande att få tag på till inte så dyra pengar. Kolla på typ hellstone, dom har mycket sånt.

Jag har en själv, unset tyngre än den på inspelningen här. Bra ex har en väldigt spröd och fin karaktär, ljusare än K cymbalerna.

Virveln. Kan vara en halvt dämpad Ludwig supraphonic. Kan också vara en trävirvel från nästan vilken tillverkare som helst, mediumhögt stämd. typ. svårt att säga, men iom att den är lite torrare än vad jag först tänkte kan det va nån form av trä (lönn, poplar eller mahogny vid den tiden. ännu oftare en kombination) 14x5(,5?")

Hej

Redigerat av Gaurgle
  • Gilla 2
Postat (redigerat)

Leon Taylor har en egen signatur virvel har jag läst. Farsan hade visst en egen sån han med. Tror bägge är i nån metall.

Olika virvlar varierar mycket, mycket mer i ljudet än vad jag trodde innan jag började grejsa med inspelningar. Min egen är en ganska billig Pearl i trä, men jag gillar ljudet som faen.

• 2 månader senare...
Postat

Råkade av en händelse se o höra den hör rajden, en Zildjian 20" A-Custom Ping Riden

http://www.thomann.de/se/zildjian_ac20_custom_ping_ride.htm

Tycker den låter riktigt fint, mycket ping o mindre väsande.

Fina videos här:

http://www.youtube.com/watch?v=K1rh9qZzmsc

Här låter det ännu bättre, hörs speciellt efter ca en minut när han börjar spela på hela setet. Nögrym trummis... 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=eczwaDtQlvs

22" pingmodellen här:

http://www.youtube.com/watch?v=YZrtCSL51PM

Vad sägs? Tror aldrig jag sett just den modellen förut. Det är nåt väldigt ändå hur olika olika ridecymbaler låter...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.