Jump to content
Annons

Blenda en effekt? Tacksam för hjälp.

Recommended Posts

kojdavid (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag sitter med Cubase och har spelat in en gitarr, sedan hittade jag en plugin effekt som jag gillade..

Men sätter jag på den så blir det 100% wet, kan jag blanda in effekten men inte köra den 100%

Så jag kan välja att tex köra originalfilen i 50% och genom effekten i 50%?

Tacksam för snabba svar.

Mvh / D

Annons
Postat

Antingen så ändrar du ration direkt i pluggen med en dry/wet-control e.d - eller ännu bättre:

sätt upp en effektbuss där du lägger pluggen, sedan skickar du audiosignalen från ditt gitarrspår till denna buss. Då har du kvar det torra, samtidigt som du väljer hur blött det ska bli medelst "send".

kojdavid (oregistrerad)
Postat

Antingen så ändrar du ration direkt i pluggen med en dry/wet-control e.d - eller ännu bättre:

sätt upp en effektbuss där du lägger pluggen, sedan skickar du audiosignalen från ditt gitarrspår till denna buss. Då har du kvar det torra, samtidigt som du väljer hur blött det ska bli medelst "send".

Grymt att du svarar så snabbt,!!

Den där Wet/Dry funktionen finns inte i pluggen..

Jag får inte i ordning det där med en effektbuss.. är det samma som effekt-channel?

Det jag lyckats med hittils har gjort att det låter knepigt (fasfel?) låter samma som när man kopierar två spår och lägger in..

Postat

mitt tips är in på youtube och sök på typ "cubase send Tutorial", alltid lättare med visuell beskrivning om man är grön på det.

sen blir volymknappen på ditt nya "buss/aux-spår" själva "mix"-kontrollen.

kojdavid (oregistrerad)
Postat

mitt tips är in på youtube och sök på typ "cubase send Tutorial", alltid lättare med visuell beskrivning om man är grön på det.

sen blir volymknappen på ditt nya "buss/aux-spår" själva "mix"-kontrollen.

Men förstår du varför det låter "konstigt"? jag måste göra fel för när jag blandar så låter det knas... som jag skrev här innan (låter samma som om du kopierar två spår och lägger på varandra).. varför blir det så här?

phuu, håller på att bli galen här... 🙁

kojdavid (oregistrerad)
Postat

Vad är det för effekt?

Det är en sådan man fejkar gitarrlådor med.. men det borde väl inte spela någon roll vad det är för effekt, eller?

Faktum är att det uppstår en dubbling av samma ljud så att det blir fasfel eller nått.. det låter som ljudet kommer ifrån en burk typ.. ni vet nog vad jag pratar om..

Postat (redigerat)

EDIT: hur fan tar man bort sitt inälgg?

du menar en amp-simulator?

det ska du inte ha som send i så fall, ska va precis som analog, direkt in i ampen.

alltså ligga först i kedjan.

nu kan jag inte cubase alls. så kan inte säga exakt hur du ska göra men finns alltdi nån här med skillen 😄

Redigerat av DaCriLL
kojdavid (oregistrerad)
Postat

du menar en amp-simulator?

det ska du inte ha som send i så fall, ska va precis som analog, direkt in i ampen.

alltså ligga först i kedjan.

nu kan jag inte cubase alls. så kan inte säga exakt hur du ska göra men finns alltdi nån här med skillen 😄

Nej ingen Amp simulator, snarare en Cab sumulator isåfall.. 🙂

Problemet är fortfarande inte löst.. :/

Postat (redigerat)

Nej ingen Amp simulator, snarare en Cab sumulator isåfall.. 🙂

Problemet är fortfarande inte löst.. :/

jaha, a du DET har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte hjälpa dig.

men alltså, vad är meningen med den effekten? (inte kritisk, blev nyfiken)

Redigerat av DaCriLL
kojdavid (oregistrerad)
Postat

vad exakt heter effekten?

Lecab2.. Jag vill kunna byta o lådor o blanda o ha mig så jag får ut det ljudet jag vill..

Jag använder en Vox Tonelab som även simulerar en 4x12a men det låter för lite låda om ljudet så därför ska jag lägga till det tänkte jag.. 🙂

kojdavid (oregistrerad)
Postat

Har du testat detta?

http://youtu.be/-yjnVqjufs0

Ska kolla upp det, måste bara äta. men återkommer direkt när jag testat.. 🙂 tack för hjälpen..

Postat (redigerat)

Lecab2.. Jag vill kunna byta o lådor o blanda o ha mig så jag får ut det ljudet jag vill..

Jag använder en Vox Tonelab som även simulerar en 4x12a men det låter för lite låda om ljudet så därför ska jag lägga till det tänkte jag.. 🙂

Har suttit i exakt samma sits, och det blir bättre med impulser på tonelaben, garanterat.

Gör såhär:

Stäng av cabinett-simuleringen i tonelaben.

Spela in ljudet utan cabinett-simulering (kommer låta skit innan du lagt på impuls)

Lägg sedan på LeCab och ladda in valfri impuls. Vill du blanda olika impulser så går det ju där, finns ju 6 slots där du kan lägga in flera samt justera volymen på varje.

Vill du tvingat ha kvar lite originalljud utan cabinet-simulering så får du kopiera spåret och köra utan någon insert, blanda in i lagom tycke. Personligen skulle jag INTE göra så utan försöka forma ljudet med rätt impuls & ställa ljudet på tonelaben så det blir göttigt.

EDIT: Använder du medhörning inifrån ditt inspelningsprogram så kan du ju köra med lecab igång direkt så slipper du lyssna på det otäcka ljudet av tonelaben utan kabinett påslagen 😉

Redigerat av Limpan
Postat

[...]

Det gör du inte...muahahahaa!!

😑

Du trycker på "Anmäl"-knappen, förklarar vad grejen är och så tar någon vänlig moderator bort inlägget 🙂

Vänligen,

CHAE

Postat

Det gör du inte...muahahahaa!!

😑

Du trycker på "Anmäl"-knappen, förklarar vad grejen är och så tar någon vänlig moderator bort inlägget 🙂

Vänligen,

CHAE

känns ju kolossalt osmidigt!

antar nån redan nämnt det i "ge förslag till sajten" trådarna.

händer där nåt med dom, brukar dom ändra forumet efter förslag?

Postat (redigerat)

känns ju kolossalt osmidigt!

antar nån redan nämnt det i "ge förslag till sajten" trådarna.

händer där nåt med dom, brukar dom ändra forumet efter förslag?

Fast nu när du är medveten om funktionen så är det helt plötsligt inte så osmidigt längre va, eller hur? 😉

Anmäl-knappen behöver ju inte bara vara någonting dåligt, liksom. Den uppmärksammar ju moderatorerna på exempelvis sådana grejer som felposter.

F ö så noterade jag att alla moderatorer numera har möjlighet att moderera alla avdelningar (hur länge har det varit så? 😳) och det underlättar nog den monumentala uppgiften som det faktiskt är att moderera.

Men som sagt; för att fimpa problemen så måste man bli uppmärksam på dem och, vips, är vi tillbaka på "Anmäl"-knappen igen 😛

Hmm, det har exempelvis efterlysts ett återuppväckande av streamande spelare till alla låtar ett bra tag nu men det har ju inte hänt... ÄN! 😉

kojdavid: sorry för OT

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

jag som trodde han menade att det var osmidigt att man behövde använda anmälaknappen om man ville ta bort sina inlägg... inte att anmäl-knappen är dålig ☺️

Postat

Är det verkligen så knöligt i Cubase så man måste göra en send-effekt bara för att kunna sänka wet/dry på den? :S Förlorar respekten för den här gamla klassikern mer och mer...

/stolt Reaper och FL Studio-användare, där man bara behöver skruva på en knapp.

Postat

Nja, jag skulle hellre vilja påstå att LeCab är värdelös som inte har någon wet/dry.

Att göra en send-effekt är ungefär samma procedur i de flesta musikprogrammen.

Rätta mig om jag har fel!

🙂

Postat

Ja alltså att göra en send-effekt är ungefär samma sak i alla DAWs, men grejen jag snackar om är en wet/dry-spak på insert-effekter utanför pluggen, så att man enkelt kan blanda wet-signalen med dry-signalen även när det inte finns något sånt inbyggt i pluggen. Inte världens raketvetenskap direkt...

använder som sagt inte Cubase själv men från vad jag hör om olika funktioner kommer jag nog hålla mig så långt borta som möjligt, vad är poängen med alla omvägar lixom?

Postat

tackar chae för offtopic hjälpen.

asså jag är med Neosus här,

tycker det är lecab som är undermålig.

som cab simulator ska den funka precis som en analog, alltså ligga först i ljudkedjan.

man ska fan inte behöva senda o skit.

det är ju egentligen inte en "effekt" som man vill blanda in, ljudet ska gå IGENOM den FÖRST av allt.

eller jag är fel på de?

Postat

LeCab är det inget fel på, det är en insert med möjlighet att lägga in 6 olika impulser och blanda dessa, ungefär som att använda sex olika mickar på lådan eller olika lådor. Själv använder jag max två. Att man inte har någon wet/dry inställning är inte alls konstigt. Detta är en ren insert som ljudet ska gå helt igenom, annars blir det ju fel. Inte sjutton har du en wet/dry på en eq eller vanlig kompressor!? Nä just det!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.