Jump to content
Annons

Skillnad på dyra och billiga XLR kablar


catmeister (oregistrerad)

Recommended Posts

catmeister (oregistrerad)

Hej!

Är det någon skillnad mellan dyra och billiga XLR kablar?

Jag tänker då mest på multi-kablar, eftersom jag bygger den studio hemma, på en ganska tight budget..

Är det värt att lägga 7000 kr på en multikabel när man få en lika "stor" för 1500kr?

Gör det stor skillnad i ljudet?

Funkar det att köra en sånn här:

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk415-30_multicore.htm

eller ska man satsa på nått bättre?

Ha en bra kväll! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det är skillnad. Dom dyra håller längre. Jag fick ett par t-bone multiboxar som var inbyggda i väggarna på köpet när jag köpte studion. Flera av ingångarna i dosorna har gått sönder efter ett års in och urkopplande samt att kontakterna ute i kontrollrummet ser ut som skit rätt ut sagt. Köpte en ny, jävligt robust som inte har strulat alls. Köp rejäla grejer, märket och priset har nog ingen större betydelse.

Edit: The SSSsssssssnake var det visst jag hade. Det är bara skit. Rätt ut sagt. Kanske håller om man aldrig kopplar in och ur.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det handlar om balanserad överföring och Neutrik eller andra kvalitetskontakter, så kvittar det vad du väljer. Ljudet blir inte annorlunda, utan dyrare kablar handlar om att de är stabilare mekaniskt sett, så att de tål mer misshandel

Handlar det om obalanserat, så är skärmen i kabeln väldigt viktig, så där är det idé att kolla på lite dyrare kablar, där skärmen är tillräckligt tät för att stoppa så mycket störningar som möjligt, som annars lätt kan komma in på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är det någon skillnad mellan dyra och billiga XLR kablar?

Jag tänker då mest på multi-kablar, eftersom jag bygger den studio hemma, på en ganska tight budget..

Är det värt att lägga 7000 kr på en multikabel när man få en lika "stor" för 1500kr?

Gör det stor skillnad i ljudet?

Funkar det att köra en sånn här:

http://www.thomann.d...0_multicore.htm

eller ska man satsa på nått bättre?

Ha en bra kväll! 🙂

Själva kabelkvaliteten bryr jag mig ofta inte så mycket om, om man inte specifikt är ute efter en hållbar eller extra flexibel kabel. Däremot kontakterna är viktiga, det är nästan alltid dessa som går sönder. Jag håller mig helst till Neutrik eller något av deras dotterföretag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...