Jump to content
Annons

Microsoft lanserar Windows 8 Consumer Preview


KillwithSkill

Recommended Posts

Annons

första intrycket känns inte speciellt positivt... Jag har lite svårt att förstå vad metro gränsnittet som även är den nya start menyn hör hemma på ett icke-touch skärm baserat system ?

Både touch och icke touch...

Jag har testade själv gränssnittet på en tablet för drygt halvåret sedan och det ser mkt lovande ut som alternativ till "det andra" os:et 🙂

"Windows 8, the next version of Microsoft's operating system, will sport a dual interface aimed at both tablet and desktop computers"

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Laddade hem det och måste säga att jag gillart det här blir bra Bill. Det enda som inte funkar än så länge är att logga på här så detta skrivs från Mac 😄 . Dvs. hmm studio häng med nu vi åker, redan på väg 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på en timme presentation av consumer preview, och jag tror nog att jag kan till slut kunan börja gilla windows 8. Gäller bara att bryta gamla mönster. Men uppenbarligen känns det ganska snabb jobbat..och om man nu verkligen vill vara gammaldags kan man ju skippa metro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag väntar. Minst 8-9 månader efter officiellt släpp, för att ta del av alla misslyckanden och inkompatibiliteter som andra upptäcker och väntar på de första två vågorna updates och buggfixar. Win7 fungerar så bra så det finns ingen anledning att byta om det inte är för några rejäla fördelar.

Håller med Claes ovan, man kommer sakna WinXP åren nåt hemskt. Win7 var en otrolig lättnad efter Vista. Win8 kommer behöva besegra mycket i Win7.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar. Minst 8-9 månader efter officiellt släpp, för att ta del av alla misslyckanden och inkompatibiliteter som andra upptäcker och väntar på de första två vågorna updates och buggfixar. Win7 fungerar så bra så det finns ingen anledning att byta om det inte är för några rejäla fördelar.

Håller med Claes ovan, man kommer sakna WinXP åren nåt hemskt. Win7 var en otrolig lättnad efter Vista. Win8 kommer behöva besegra mycket i Win7.

Tror väldigt mycket kod är med från Windows 7..så..tror inte det blir en ny vista...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag har kört det sen i går och jag gillart skarpt.Kör ju mac normalt men det här gillar så jag kommer att köpa när det blir release på riktigt.

Nedladdningen gick snabbt och installationen smärtfrioch, det bara hoppade igång och rullade på utan nedladdnig av drivare för diverse hårdvara.

Har testat en stor del av kvällen och alla program samt drivar jag faktiskt har laddat hem som då till mitt M-Audio delta 44 ljudkort (dvs. rena ångmaskinsläget) och mitt capturecort för video (Black Magic Intensity Pro) rullar på så fint så. För hårdvara har jag laddat hem drivar avsedda för win 7 och programmen bara funkar!

Till och med Mixbus rullar som det ska. Jag tycker också att datorn går snabbare jämfört med win 7.

Visst är det lite rörigt att sätta sig in i hur gränssnittet är tänkt att funka men för har det bara varit - vad hände där va cool så det har bara lockat att testa mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Testade att svara här men det funkade inte och det är nog det största problemet jag haft med win 8? Allt annat har funkat och riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hmm nu funkade det så det blev dubbelpost på samma ämne? Nåväl det är nog inte win 8as fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, en undring till er som pallat installera, vad händer om man trycker på windowsknappen i åttan (om det inte finns någon startmeny)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, en undring till er som pallat installera, vad händer om man trycker på windowsknappen i åttan (om det inte finns någon startmeny)?

Var beredd på att få använda startknappen flitigt i 8an, när du trycker på den kommer du tillbaka till metros startsida/startmeny. Det enda skillnaden är att startmenyn är i fullscreen...

Vilket jag kan tycka känns väldigt onödigt..och blir jobbigt att switcha hela tiden...

Med dagens startmeny har man ju bättre överblick.

frågan är hur många tiles jag kommer ha sedan när jag installerar, jag kommer ju inte ha många appar, tror jag... däremot kommer jag använda sökfunktionen ganska mycket, det är bara att börja skriva på tangentboret på hemskärmen så kommer sökfunktionen upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Håll musen ner i vänstra hörnet långt ut så dyker nåt slags startliknande upp 😄 . Det är lite meckigt att fatta upplägget men det går ganska fort att få till det. Jag kör ju mac i normalläget men det går vettigt lätt ändå att fatta hur det är tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Man får dra ner musen i högra hörnet så dyker det upp en liten flummig sak på högersidan och där nånstans är avknappen. Tredje dagen jag testar och jag blir mer och mer såld, det funkar bra som fan tycker jag. Den där 930 i7an jag har i burken rullar på så fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

hittills har har klivit varannan windowsversion och kommer hoppa 8 också om inte w7 börjar bli dum mot mej. har kört w2, w95, w2000, wxp och w7 så varannan stämmer bra.

Hur i ... lyckades man "hoppa över" Windows 3.11?
Link to comment
Dela på andra sajter

Den verkar vara byggd för touchdatorer? Hoppas inte vi med riktiga datorer kommer åka på massa tillbakautveckling som datorspelen har gjort sedan dom började utvecklas för konsoler.. =/

Hur kommer firewire fungera? Måste man fortfarande köra legacy drivers? Kommer det vara byggt på vistakärnan likt windows7 eller har dom byggt en ny kärna? (dvs problem med vistadrivisar och program)

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Firewire kan jag testa, har ett Sapphire Pro 10 i/o kort. Dessvärre har mitt Asus kort fel chipset för FW så jag måste stoppa i ett PCIe kort för att testa så det kanske inte säger mycket iom att jag förmodligen åker på att köra med drivarna som följer kortet.

När det gäller grafik/video så rullar det på fint. Grafik i realtid är ju ganska mycket jobbigare för datorn än musik så det borde ju på nåt sätt ändå ge en bild av vad man kan förvänta sig prestandamässigt.

Mixbus funkar som vanligt men dessvärre så har jag inga plugins att testa med så jag kan inte säga nåt om kompabilitet när det gäller det. Har testat lite med gratis plugins men Mixbus verkar vara lite kinkigt med gratis grejor.

När det gäller video i realtid så jag har testat Skype, Google Hangouts, oovoo (dom två sista med möjlighet till gruppsamtal med video även för gratisversionerna) och det funkar som vanligt och med bra kvalité. När det gäller web casting så har jag testat Wirecast demon och det rullar på som vanligt vilket oxå Adobes Flash Media Live Encoder gör. Det är alltså HD kamera och webcams single shot eller med picture in picture även pip desktop, filmer och ljud i stereo som det handlar då.

Sånt suger verkligen musten ur datorn vilket även spel gör förstås men jag spelar inte så det kan jag inte testa.

Det verkar oxå som att win 8 kan hantera flera ljudkort på samma gång ganska bra. Det är lite svårt att säga om det blir fasproblem då för jag har lite för lite kunskap om hur man ställer in windows nu för tiden då jag kör mac normalt.Typ snackar jag med en polare på skype och kör med webcams micken samt lyssnar över det inbyggda ljudkortet samtidigt som jag sänder web tv och använder mitt Delta kort till det så blir det ganska mycket röja runt och testa för att få ljud i grejorna. Men det verkar som sagt funka vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...