pme (oregistrerad) Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 Cubase 6.5 är nu släppt. Den stora nyheten är att uppgraderingen kostar pengar. 🤪 Men man får med nya instrument pluggins och äntligen stöd för flac! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 Och kinesisk locale? wtf .. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 Och kinesisk locale? wtf .. Inget konstigt med det. Det är där framtiden finns. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 Iofs .. men .... wtf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 1 mars 2012 Dela Postat 1 mars 2012 (redigerat) För 451 buckalubas som uppgraderingen från 6.o.5 kostade så bryr jag mig inte så mycket.. det hade varit värre om det bara var språkstöd som varit nyheten. PADshop och Retrologue var nog värda 225:-/st.. PADshop var riktigt kul och nytänkande. Retrologue lät fet vid snabblyssningen igår.. kanske lite åt Arturias CS80 när jag tänker efter. Köööp 😄 Redigerat 1 mars 2012 av Lundin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 1 mars 2012 Dela Postat 1 mars 2012 Jag gillar den upptaderade comp-redigeringen. Nyfiken på audiowarps integrering i kvantiseringsmenyn också. Men har inte hunnit testa det än. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 1 mars 2012 Dela Postat 1 mars 2012 Men shit va dyrt det är.. vad kostar det med student-rabbat? om logic är lika bra? hur går det till? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 1 mars 2012 Dela Postat 1 mars 2012 Dyrt med uppdateringen eller syftar du på någon annan version -> 6.5? Vet inte om jag är kapiltalist men 451:- är väl inte så blodigt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 1 mars 2012 Dela Postat 1 mars 2012 Om jag har Cubase le 4 så kostar det lika mycket att uppgradera till Cubase 6.5 som om jag hade haft Cubase element 6. Är dem typ lika "dåliga" liksom tjänar jag något på att köpa Cubase 6 element från det jag har nu? Är det mycket jag missar i det stora paketet? Det börjar ju kännas lite störigt att jag inte kan sidechaina osv. Man vill ju kunna gå vidare.. Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 1 mars 2012 Dela Postat 1 mars 2012 Jag håller med om att det är saftiga pengar att uppgradera, om man inte äger Cubase 6 innan. Det blir billigare att skaffa ett helt annat musikprogram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sneakie Postat 9 mars 2012 Dela Postat 9 mars 2012 Ja nya syntharna lät riktigt najs. Har bara hunnit testa dom som hastigast men de var verkligen något som cubase saknade. Retrologue verkar vara rätt muskulös och padshop hade några riktigt feta pads.. Helt klart värt 225kr st som Lundin sa! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 11 mars 2012 Dela Postat 11 mars 2012 Om jag har Cubase le 4 så kostar det lika mycket att uppgradera till Cubase 6.5 som om jag hade haft Cubase element 6. Är dem typ lika "dåliga" liksom tjänar jag något på att köpa Cubase 6 element från det jag har nu? Är det mycket jag missar i det stora paketet? Det börjar ju kännas lite störigt att jag inte kan sidechaina osv. Man vill ju kunna gå vidare.. Mvh Hade för mig att jag svarade på din fråga men vet inte om min browser craschade eller att det jag skrev hade så mycket text om Cubase i sin helhet, hur Cubase utvecklats de senaste 20 åren och vilka controllerhårdvaror jag har /har provat... jag tror att jag gled iväg nånstans som inte kändes helt relevant för din fråga. jag ställer frågan ganska enkelt och håller det öppet för vidare diskussion istället: 1. Hur tycker du att 4:an känns att jobba i ( trots att versionen du kör är väldigt enkel ) Detta är den första frågan som du behöver fundera på och den absolut viktigaste i hela den här diskussionen, som det också måste baseras runt.. Känns programmet jobbigt att producera musik i, är något bakvänt, tar saker o ting väldigt lång tid, har det de grundläggande funktionerna på rätt ställe?.. Har du tänkt investera i Controllerhårdvara och ljudkort med flera ingångar för att kunna ta in extern hårdvara och använda dessa som VST / VSTi. Det är nog ganska lätt att rekommendera dig att uppgradera eller att låta bli. Att bara uppgradera för Sidechain-möjlighetens skull så skulle jag säga blankt nej. Den inbyggda sidechain-funktionen ger jag inte många spänn för, det finns tredjepart som gör det grymt mycket mer spännande och kaotiskt... och inte kaotiskt dyrt heller. Skjut igen så får vi se vad vi kommer fram till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 16 mars 2012 Dela Postat 16 mars 2012 1. Hur tycker du att 4:an känns att jobba i ( trots att versionen du kör är väldigt enkel ) Detta är den första frågan som du behöver fundera på och den absolut viktigaste i hela den här diskussionen, som det också måste baseras runt.. Känns programmet jobbigt att producera musik i, är något bakvänt, tar saker o ting väldigt lång tid, har det de grundläggande funktionerna på rätt ställe?.. Har du tänkt investera i Controllerhårdvara och ljudkort med flera ingångar för att kunna ta in extern hårdvara och använda dessa som VST / VSTi. Det är nog ganska lätt att rekommendera dig att uppgradera eller att låta bli. Att bara uppgradera för Sidechain-möjlighetens skull så skulle jag säga blankt nej. Den inbyggda sidechain-funktionen ger jag inte många spänn för, det finns tredjepart som gör det grymt mycket mer spännande och kaotiskt... och inte kaotiskt dyrt heller. Skjut igen så får vi se vad vi kommer fram till. Jag gillar väl arbetssättet, dock har jag ju inget att gämföra med. Jag har ju testat logic och protools men kanske totalt 10 min var och det gör det det väl ingen rättvisa. Men jag tror att det kan bli mycket mer överskådligt och smidigt när man kan se pluginsen över mixerfadrarna på "mixermode" automation som man inte behöver styra som ett peformance. Och sånna grejer. Men stora frågan är ju om jag behöver uppgradera datorn? Jag har en hp med 2kärnig processor. Cubase le 4 flyter ju på bra iallafall. Jag är studerande, och det känns som ett bra läge att utnyttja det om jag skulle köpa cubase 6 då för 2700kr istället för 5100. 😉 "Har du tänkt investera i Controllerhårdvara och ljudkort med flera ingångar för att kunna ta in extern hårdvara och använda dessa som VST / VSTi." Jag förstår inte vad som menas med detta. Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 17 mars 2012 Dela Postat 17 mars 2012 "Har du tänkt investera i Controllerhårdvara och ljudkort med flera ingångar för att kunna ta in extern hårdvara och använda dessa som VST / VSTi." Jag förstår inte vad som menas med detta. Mvh Alla de största versionerna av Cubase ( sedan SX 3 ) har en funktion där du som har ljudkort med flera in och utgångar kan dedikera dessa till en funktion som heter "External instrument" inifrån Cubase d.v.s du kopplar in dina externa analoga / digitala syntar, samplers, trummaskiner, studioeffekter, gitarrpedaler, preamps, förstärkare, whatever via dessa in och utgångar och får sedan upp denna externa hårdvaran som interna VSTi's,VST FX d.v.s ett mycket flexibelt routingsystem där du kan blanda mjuk och hårdvara lite hursomhelst.. Extern Controller-hårdvara = typ Steinbergs CC121 eller CMC modulerna, SSL Nucleus, Novation Remote Zero MKii, med flera Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 17 mars 2012 Dela Postat 17 mars 2012 Det skulle vara sjukt ball. Jag har en Re20 reverb/delay pedal som jag skulle kunna använda då ju 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 17 mars 2012 Dela Postat 17 mars 2012 Det skulle vara sjukt ball. Jag har en Re20 reverb/delay pedal som jag skulle kunna använda då ju 🙂 Det är sjukt ball.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 19 mars 2012 Dela Postat 19 mars 2012 Right, så borde jag köpa då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 19 mars 2012 Dela Postat 19 mars 2012 Någon annan som uppplever att 6.5 går trögt att jobba i. Waves V8 tar lång tid att ladda och playback stannar när jag bypassar wavespluggar. Upptäckte dessutom att wavespluggar inte hanteras korrekt på monospår i 6.5. Är van vid att utgången är stereo även om pluggen är i mono. Nu blir monospår alltid monospår, även om jag öppnar wavespluggar som jag vet har stereoutgång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 21 mars 2012 Dela Postat 21 mars 2012 Har inte använt länge nog (installerade i fredags) och har inga waves-pluggar men cubase hängde sig efter några timmar. Första gången på mycket mycket länge (har inga cracks kanske är bäst att tillägga). Så det är möjligt att det finns något i det du säger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ironman Postat 21 mars 2012 Dela Postat 21 mars 2012 Det har kommit en uppdatering 6.5.1 Please note that the 6.5.1 pre-release update is an immediate response to an issue reported by customers. In order to make this improvement available as soon as possible, the update didn't pass through Steinberg's entire quality assurance process. Although the internal preliminary testing indicates that it is stable and reliable, technical support cannot be granted. The next fully supported 6.5.2 maintenance update will include the improvement among others. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 22 mars 2012 Dela Postat 22 mars 2012 (redigerat) Har inte hunnit uppdatera till nya Waves installern men ska göra det absoluto pronto.. f@n va glad man blir över ett så radikalt omtänk från Waves att släppa den där jäkla skitdongelhistorian som ilok är, ursäkta ordvalet. Återkommer med verifikation senare. @Casperfren: Gör ditt val baserat på magkänsla. Redigerat 22 mars 2012 av Lundin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
novation (oregistrerad) Postat 23 mars 2012 Dela Postat 23 mars 2012 Sitter kvar med version 5. Nu blir man ju rejält sugen.. men ska man vänta ett tag till om det skulle vara fler buggfixar på väg..? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 24 mars 2012 Dela Postat 24 mars 2012 men ska man vänta ett tag till om det skulle vara fler buggfixar på väg..? Det är en av de stora frågorna. 😉 Jag är ofta rejält sen med att uppgradera. När jag till slut uppgraderade från Cubase 4 hade redan Cubase 6 kommit, och några uppdateringar på den. Enda program jag känner mig bekväm med att uppgradera direkt, utan att ögna igenom supportforum etc är Propellerheads Reason. Vad jag kan minnas har jag aldrig upplevt en bugg i en skarp version av programmet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 8 augusti 2012 Dela Postat 8 augusti 2012 6.5.3 uppdateringen finns för nerladdning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 8 augusti 2012 Dela Postat 8 augusti 2012 Ah, tack för tipset. Bara att kasta sig ut i uppdateringsträsket då. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LeMort Postat 8 augusti 2012 Dela Postat 8 augusti 2012 Takk for tipset. Jeg sjekket steinberg.net for noen dager siden og det ville gått en stund før jeg sjekket igjen. M:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kal b Postat 9 augusti 2012 Dela Postat 9 augusti 2012 Jag har precis köpt Cubase 6.5 och instalerade det igår. men det är en sak jag inte förstår, licensnyckeln som kommer med i USB:n, måste den alltid sitta i datorn, jag trodde den bara var tillfällig. Jag satt uppe halva natten igår och vart fan GAAAAALEN i mina försök att förstå det hela. På steinbergs hemsida finns ju förklaringar om det och tom länk till hur man gör men det gäller bara för Cubase Le 6(5 och 4) och Cubase Ai 6(5 och 4)(Jag har väl inte nån av dom ?????) och där kan man skriva in den dör softlicens koden men man måste också fylla i med vilket program man fick cubase med, JAG FICK DET INTE MED NÅTT!!! plus att jag försökte iaf efter att jag blivit desperat och valde ett program på måfå(körde Le versionen) resultatet vart oväntat negativt dock! Hjälp!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LeMort Postat 9 augusti 2012 Dela Postat 9 augusti 2012 Lisens-nøkkel må sitte i datoren når du bruker og oppdaterer Cubase. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kal b Postat 9 augusti 2012 Dela Postat 9 augusti 2012 a jag ringde till suporten å fick det bekräftat, men jag tycker det är lite b, borde ju funka utan. ännu en USB port upptagen. Jaja... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ironman Postat 3 september 2012 Dela Postat 3 september 2012 För er som har cubase artist 6.5 kostar det just nu c:a 1200kr att uppdatera till cubase 6.5. Det är en bra deal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.