Florian le Sage Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 Hej alla, jag kan bara passa på att inflika att alla här verkar ha oerhört olika ideal och lyssning vilket man kan utläsa av de mer ingående referaten, vissa saker tycker jag inte stämmer alls och det gäller inte bara mitt eget bidrag utan hur jag upplever de som jag gillade fr. andra vilka ogillas skarpt av vissa och bättre av andra, i mitt fall har jag mixat i Ultrasone proline 2500 mrn lyssnat i både dom + olika datorhögtalare för att kunna lyssna mig fram till vilka jag röstat på. En omöjlig men kanske mest rättvis bedömning vore om alla satt i samma rum och fick delge sina synpunkter, eller att alla hade ett par lurar som dessa Ultrasone som alternativ, hursomhelst är det kul att läsa och se vad som händer i mixtävlingen!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 En omöjlig men kanske mest rättvis bedömning vore om alla satt i samma rum och fick delge sina synpunkter, eller att alla hade ett par lurar som dessa Ultrasone som alternativ, hursomhelst är det kul att läsa och se vad som händer i mixtävlingen!!! Ja, jag tror att många i den här tävlingen tänkt samma angående vad som påverkar resultatet. Men hade vi suttit i samma rum kanske bara ett fåtal gått ut ur rummet levande, framförallt när vi börjat diskutera ideal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FreddeHstd Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 Låtskrivaren hade strukit med, bara en känsla jag har. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 Låtskrivaren hade strukit med, bara en känsla jag har. Ha ha ha!!! Riktigt bra!!! Piiiz! /Crunch' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 7 mars 2012 Dela Postat 7 mars 2012 hade vi suttit i samma rum kanske bara ett fåtal gått ut ur rummet levande, framförallt när vi börjat diskutera ideal. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 7 mars 2012 Dela Postat 7 mars 2012 En omöjlig men kanske mest rättvis bedömning vore om ... ... vi alla var klonade från en och samma människocellkärna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aROCKER Postat 7 mars 2012 Dela Postat 7 mars 2012 Hej alla, jag kan bara passa på att inflika att alla här verkar ha oerhört olika ideal och lyssning vilket man kan utläsa av de mer ingående referaten, vissa saker tycker jag inte stämmer alls och det gäller inte bara mitt eget bidrag utan hur jag upplever de som jag gillade fr. andra vilka ogillas skarpt av vissa och bättre av andra, i mitt fall har jag mixat i Ultrasone proline 2500 mrn lyssnat i både dom + olika datorhögtalare för att kunna lyssna mig fram till vilka jag röstat på. En omöjlig men kanske mest rättvis bedömning vore om alla satt i samma rum och fick delge sina synpunkter, eller att alla hade ett par lurar som dessa Ultrasone som alternativ, hursomhelst är det kul att läsa och se vad som händer i mixtävlingen!!! Jaha, eller ett par andra lurar!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 7 mars 2012 Dela Postat 7 mars 2012 Det skiljer ju t.o.m. från dag till dag, hur man bedömer skiftar ju med vilket humör man är på t.o.m. Alla har väl sett en film två gånger och märkt att man noterar helt olika saker andra gången jämfört med första gången, även känner en annan känsla för filmen andra gången än första gången. Vi är nog bara långt mer inkonsekventa än vi uppskattar att tänka om oss själva. Man får ta sitt ansvar för det efter bästa förmåga bara 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FreddeHstd Postat 7 mars 2012 Dela Postat 7 mars 2012 Oavsett lyssning, lyssnar du på ett tiotal mixar i följd, så får du en uppfattning om vilken som är exempelvis för bright eller för muddig i basen. Lyssnar du en på referenslåt, sedan en mix, referenslåten, en mix till, ja då kan du ju nästan lyssna var som helst. Jag har lyssnat efter några olika metoder: skitupplösta mp3:or med lurar, finlyssning i musikrummet, lyssnat via HIFI på jobbet. FÖrvisso var HIFI-lyssningen besudlad av Soundcloud, men ändå. Problem med nivåer mellan instrumentgrupper, överanvändande av diverse effekter framgår ju oavsett vilken filtyp man lyssnar på, och oavsett vilka lurar/högtalare man lyssnar på. Jag har även lyssnat med vin i kroppen, i helgen. Det var trevligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 7 mars 2012 Dela Postat 7 mars 2012 Jag har även lyssnat med vin i kroppen, i helgen. Det var trevligt. Kan man säga att du letade efter en vinare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixopenta Postat 7 mars 2012 Dela Postat 7 mars 2012 Oavsett lyssning, lyssnar du på ett tiotal mixar i följd, så får du en uppfattning om vilken som är exempelvis för bright eller för muddig i basen. Lyssnar du en på referenslåt, sedan en mix, referenslåten, en mix till, ja då kan du ju nästan lyssna var som helst. Jag har lyssnat efter några olika metoder: skitupplösta mp3:or med lurar, finlyssning i musikrummet, lyssnat via HIFI på jobbet. FÖrvisso var HIFI-lyssningen besudlad av Soundcloud, men ändå. Problem med nivåer mellan instrumentgrupper, överanvändande av diverse effekter framgår ju oavsett vilken filtyp man lyssnar på, och oavsett vilka lurar/högtalare man lyssnar på. Jag har även lyssnat med vin i kroppen, i helgen. Det var trevligt. Dito, +1 (förutom vinet, dessvärre) /U Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FreddeHstd Postat 7 mars 2012 Dela Postat 7 mars 2012 Kan man säga att du letade efter en vinare? Ha, ha! Ja, nånting ditåt. Dito, +1 (förutom vinet, dessvärre) /U Dumt att dricka vin på helgen när man är ledig och kan vara aktiv i hemmastudion. Bättre att ha träkeps till vardags. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 7 mars 2012 Dela Postat 7 mars 2012 (redigerat) Amen vad i självaste !#?%!?!? .. Har suttit och recenserat de första 20 låtarna, och ser först NU att left och right sladdarna sitter omvänt .. jävla [könsord och svordomar] .. bara börja om 😠 Redigerat 7 mars 2012 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baktakt Postat 8 mars 2012 Dela Postat 8 mars 2012 Amen vad i självaste !#?%!?!? .. Har suttit och recenserat de första 20 låtarna, och ser först NU att left och right sladdarna sitter omvänt .. jävla [könsord och svordomar] .. bara börja om 😠 Men det har väl ingen betydelse? Stereoeffekten blir ju densamma? 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flabb Postat 8 mars 2012 Dela Postat 8 mars 2012 Men det har väl ingen betydelse? Stereoeffekten blir ju densamma? 🤪 Signia kanske blir fasvänd? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 mars 2012 Dela Postat 8 mars 2012 Vänster alt höger trummis... viktiga grejer 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 8 mars 2012 Dela Postat 8 mars 2012 Vänster alt höger trummis... viktiga grejer 🙂 Ja - fast vederbörande kan ju då även spela open handed - och då famlar man ändå i blindo. ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 mars 2012 Dela Postat 8 mars 2012 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 8 mars 2012 Dela Postat 8 mars 2012 (redigerat) Här kommer lite mer låtkritik. Jag har inte avlagt mina röster nedan, så det behöver man inte söka genom texten efter. Bidrag nr 1 till nr 9 här, kommer mer sen. Det man tycker är bra, behöver man inte ta upp, för det är ju redan bra liksom. Det är vad som inte funkar som man måste uppmärksamma. Jag tänker på det sättet. Men risken med det är att då nämner man ju bara det man tycker är dåligt, inte det som faktiskt är bra. Så, det kan låta lite nitiskt och översittarmässigt här, men .. det är bara mitt sätt att .. relatera till mixar på. Jag tänker inte så ”ner” om andra människor som det kanske kan låta ibland. (Disclaimer). 1. Materialet har styrt mixaren, mer än mixaren har format materialet. För mycket variation kvar, för att skapa känslan av en enhetlig sammanhållen ljudbild, men lyssnar med ett halvt öra så funkar det faktiskt inte så dumt ändå. Fasen inom trummorna – även mellan trummorna och de övriga instrumenten - är off. Hörs mest i virveln som är nästan dubbelt så bred som hela mixen. För mycket ”side” signal alltså, för mycket ”200Hz” kvar i trummornas ”side” signal. Kanske är basens nivå satt efter den tyvärr tunna bastrumman och hamnat för lågt i nivå. Det blev i vilket fall ingen botten och trygg ryggrad i låten. Sången är både ”bakom” och ”ovanpå” bandet på samma gång. För mycket botten (i sången) och för mycket reverb – väldigt ljust/tunt reverb, spottigt reverb liksom. Kombinationen av sologitarrens panorering och mellanstämmans panorering (i kören) får låten att tilta lite åt vänster. Sångens nivå är rätt, men är otydlig, för lite mellanregister, det mellanregister som dessutom stjäls av den högre ”jamesbond”-gitarren. Instrumenteringen är ihoptryckt i mitten, inget utnyttjande av stereobilden. Jag saknar +3 på 5500hz och -3 på 1200hz. Skulle ha behov av lowshelf filter med. 2. Inleds med rejäl fas-snedd, olika frekvenser som panorerats ut hårt åt sidorna. Det blir bättre när alla instrument kommer in, men den bångstyriga ackordgitarren blir kvar till höger hela låten. Överdrivet mellanregister runt 400 hz och 7-800 hz. Mixen låter telefon. Extremt veka trummor, tamburinen är starkare än hela trumsetet. Även basen låter fjärran, låter som basen och trummorna står ett rum längre bort, än alla andra instrument. Att panorera ut akustiska- och elgitarren som båda spelar åttondelar i varsin högtalare funkade faktiskt rätt fräckt. Lite för stort och ljust reverb för en låt med detta tempo; det smetar ut ljudbilden. Sången – särskilt bakgrundssången – är burkig, hånkig. Det är mer botten (låg mid) på höger sida mixen än på vänster, vilket ger slagsida. Men i sticket ligger alla diskant-rika gitarrer till höger, och alla mellanregister-rika till vänster, och detta fortsätter sen igenom de avslutande refrängerna. Känns även som hela mixen ligger under en dynamisk ’hinna’. Kanske är en masterkompressor som ligger på, som placerar liksom en glasruta mellan lyssnaren och musiken. Kompressionen är ganska hård, verkar nästan som man försökt komprimera bort oönskade frekvenser snarare än EQa. Jag saknar +3 vid 6000hz och -3 vid 650. Skulle ha behov av rejält lowshelf med. 3. Hängmatta-EQ, lågt mellanregister, saknar 950 hz. Blir bättre när instrumenten kommer in. Men då blir det en hel del bitsk aktivitet runt 2,5-3 khz istället - främst i trummorna och sången. Delvis pga virvelsamplingen, ilsket klipp i toppen på den och den framhäver ”tåg-kompet” mer. Sången är dock relativt bra. Det är lite samma sak här som med bidrag nr 1: lyssnar man med halvt öra, och ursäktar att ingen kick finns, så funkar den rätt bra. Känns lite som mixaren har skurit bort all botten i alla instrument utom basen och kaggen, för dom två är väldigt ensamma där nere. Jag hör inte bastrumman i rätt nivå alls, men däremot dönar basen på rätt bra. Lite väl mycket bastrumma (låga frekvenser) i överhäng- och rumsmickarna. Låter som en kompressor på masterutgången med, vilket tycks ”stänga in” ljudet under en slags halvgenomskinlig ”hinna”. Känner också det är lite torrt överlag, utom i sången där reverbet är lite bumligt, men idén är bra; lite 60-tals rockreverb typ. I 2, 3e och 4e refrängerna händer det mesta i vänster kanal, medan höger är rätt tom och tyst. Jag saknar +3db vid 750hz och -3db vid 2750hz. 4. Vad alla envisas med att börja med gitarren i ena kanalen(?). Överlag överkomprimerat, lågt i tak liksom. Man reagerar direkt på en bred puckel i mellanregistret, toppar runt dryga 1khz. Det förstärks av en märklig mellanregister-EQ på sången. Rejält med bas och bastrumma - för mycket. Tycker det låter lite instängt, inpyrt liksom, fast med lite vass diskant. Saknar lite material runt 200hz med. Sönder-limiterad virvel, och för mycket Godzilla-kagge för den här låten. Jämnt spridd i panorering, men det är svårt att avgöra om även frekvenserna är fördelade jämnt eller om instrumenten helt enkelt är komprimerade till kapitulation. Verkar inte som basen fått någon volymjustering, för den lider lite av ”one note bass” syndrome: den låter starkare på grundtonen än andra toner den spelar. Mixen är tydligt mörkare i höger kanal än i vänster. De vassare ljuden - den skarpa rytmgitarren, hihaten m.fl - ligger till vänster, medan de mer runda instrumenten som sologitarren och jamesbond-gitarren ligger till höger. På sticket skiftar det dock till tvärtom, då blir det väldigt tyst i vänster kanal. Att sologitarren är låg och panorerad till höger i outrot känns lite .. trist. Sångreverbet, kort och med lite slapback, var bra. Men effekten blir överdriven när sången är så hårt komprimerad som den är. Jag saknar +3db vid 3500hz och -3 vid 1150hz. 5. Gitarren på sidan, igen, och virveln …. till höger? Det är dom två första intrycken här. Låga trummor, utan ryggrad, som tiltar åt höger. Mixaren har dock fått fram ett ganska bra och krispigt ljud i virvel och cymbaler. Sången, cymbalerna och ett fåtal av gitarrtonerna har dock fått en slags vass genomträngande karaktär, runt 3,5 och 9,5 khz. Basfattig mix överlag. Även här har instrumenten komprimerats till att foga sig snarare än att EQ mera, men det är ju inte lika komprimerat som bidrag 4. Basen saknar definition, är mest en mörk skugga nere i botten. Sången är tydlig, och ligger rätt i nivå, även om man inte gjort något åt de våldsamma S- och T-ljuden. Nästan alla stämmor som skapar variation och karaktär är skyfflade över till vänster sida under verserna och refrängerna. Det är förhållandevis väldigt tomt till höger. Men i sticket, då slår det över åt andra hållet. Sologitarren körs igenom något som får den att dista. Det låter inte direkt dåligt, men det hörs för mycket/tydligt. Ditlagda stämmor i 2a versen och framåt var ett spännande initiativ, coolt. Jag saknar dock +3db vid 5850 och -3 vid 620. Visst fan ja, den här mixen är ju inte kvar i ”tävlingen”. Najs att man kom på det först nu! 6. Hi-haten i introt låter hårdrock, rentav som en heavy metal inräkning. Sen när versen kommer igång så kniper hi-haten ihop helt, och spelar hur tight och ”frälsningsarmén” som helst. Det gav mig en överrumplad ”eh, jahaaa ..?” känsla. Här är mixen tydligt färgad av reverbet; kort väldigt varmt och karaktär-rikt rumsreverb som inte dämpar höga frekvenser för mycket. Det tangerar till att låta instängt. Trummorna talar tydligt om för lyssnaren att dom är rena och städade. XLN Addictive, undeniable, men jag har svårt att bestämma mig för om dom är delvis inspelade på pads eller om dom är helt spelade på keyboard. Helt inritade är dom i vilket fall inte. Mellanslagen längre fram i låten tar dock upp alldeles för mycket uppmärksamhet, klamp i klaveret rentav. Virveln låter pojkscout, saknar övertygelse, men Addictive är ju mjuk och mild i ljudet, svårt att få ut nåt jävlaranama. Handklappen sen …. ja … idén är relevant, men jag kommer inte ifrån att jag tycker det låter cheesy. Det låter samma stuk som handklappen i Brandsta Citysläckers ”Kom och ta mig”. Det blir lite väl mycket amerikansk tuggummi-pop. Bastrumman saknar klipp, speciellt i diskanten, och basen är lite för hög och saknar definition (man hör inte anslagen, bara tonen). Bra cymbaler, riktigt bra ride-klocka i sticket (är det verkligen Addictive-ride detta?), men ändringen i feeling i sticket gillar jag inte alls. Ganska .. ”torr” känsla i mixen överlag, inte mycket blött plaskigt & slaskigt om man säger så. Det låter även som mixaren har utelämnat flertalet gitarrinsatser. Känns nästan tomt. Panoreringsmönstren var bra, man har tänkt på motvikter – åtminstone i form av rytmer, kanske lite mindre i form av frekvensmässig ”vikt”. I övrigt bäst mix hittills. Frekvensmässiga ”hot spots” är 1 khz och 3 khz, som man skulle kunna dämpa något, men jag saknar mest +3db vid ca 200hz. 7. Gitarren i inledningen är på sniskan, återigen, den är … oj .. fan har hänt? Den är nästan helt fasvänd på höger sida och panorerad till 90% över till vänster. Jordens fasfel. Man skulle kunna tro att den körts genom en M/S matris. Det här ligger dessutom kvar hela låten igenom och sabbar stereobilden. Här har en tragik inträffat. Godzilla-kagge och biograf-bas, låter nästan som om det låg en sub-synthesizer om basen, och våldsamt mycket reverb på trummorna. Som om inte det är nog dunkar bastrumman dessutom på alla fyra slagen på delar av refrängerna. Reverbet får hela miljön att kännas slamrig och stökig. Det låter som bandet spelar på borggården på slottet. Reverbet klarar inte av ”metall-faktorn” så bra heller så det ger ifrån sig ett metalliskt morrande tillbaka. Hörs främst i breaket efter sticket, ekot av ”James bond”-gitarren. Men sången låter ganska bra. Kompressionen klämmer ihop den på refrängerna bara. Det vassaste rytmgitarren, hi-haten såväl som shakern hamnade på vänster sida – alla tre ljusa i ton och spelar samma rytmik. Att basen måste bli lika djup som bastrumman, skapar ett ljudmässigt tomt hål under sången och gitarrerna. Ett hål som virveln fyller upp och får virveln att låta mycket ... mer. Rytmgitarren som är pannad till höger har en mörkade och mer nasal klang än andra instrument i mixen har. Det alstrar ett slag konstigt mellanrum, en avgränsning, mellan ljudet ute till höger kanal och ljudet närmare in mot mitten. Att den vassare rytmgitarren – som saknar nasalt och kropp - är längst ute till vänster tiltar mixen ganska märkbart. Den här mixen är svår att balansera, men jag saknar -3db vid 2,5khz. 8. Bra känsla för produktion här. Mixaren hör vad låten skulle kunna utgöra för slags roll, vilket uttryck den skulle kunna kläs i, en slags twistad kombo av Harpos ”Moviestar” , och . Las Vegas 70-tal, ap-fula skjortor, utsvängda brallor, gröna drinkar och ufon. Skitball.Men det nådde inte helt fram. Det är t.ex. många gitarrstämmor här som spelar/fraserar i en ”dialekt” som inte alls passar ihop med den typ av miljö som mixen vill förpassa låten till. Bara det gör att försöket motarbetas inbördes. Det beror även lite på att sången låter ”nästan” som telefon-sång men ”nästan” som hårt EQad normal-sång med. Lyssnaren vet inte riktigt vilket av dom det är menat att vara. Koskällan kanske inte var inte någon bra idé (även om klangen smälter in). Det här är liksom ingen taktfast latinsk disko-hit. Slafsig & hafsig tamburin ville jag ha, flower power typ. Mixarens egna reversade röst i introt (och dels vocoder-rösterna med) sabbade dock förstaintrycket. Lyssnare hör ju inte att det är bakvänt, utan upplever bara en sönderhackad röst. Man försöker förstå vad som sägs, dels för att det känns nästan som julstämning i inledningen. Varför skulle där annars vara en röst och mysstämning om det inte var meningen man skulle förstå något utav det? När kompet drar igång sen så … känner man sig bara undrande och … inte så positivt inställd till vad som nu komma skall längre. ”jaha, vafan var det där då?” typ. Det sket mixaren nog i när han gjorde sitt bidrag, men jag kommenterar som om det var mer allvar. 😛 Syntslingan sätter sig inte heller klockrent utan det tar några vändor innan man börjar förstå vad det är för nåt - att det är typ en dråplig ”glassbilen”. Det beror dels på att syntslingan är för diskant-ig, den har ingen kropp, man hör bara toppen; och dels på att syntslingan och backing vocals i refrängen tar ut varandra. Örat lyssnar sökande varenda gång för att kunna förstå vad man ska uttyda det som, men misslyckas varje gång. Det låter bara som en massa … massa. Båda idéerna är skitbra i sig, men tar ut varandra tillsammans. Som körsångare, ser man framför sig fyra japanska små smurfar, stenade på gräs och nöjda som idioter som dansar runt i armkrok och sjunger fjant-glatt. Speciellt svaret på ”I see what you’re thinking” är väldigt hookig. Snyggt dyng-reverb på trummorna, basen och bond-gitarren. Överlag en riktigt bra dov, varm, ”brun” skitig klangfärg i mixen – speciellt på trummorna. Syntslingorna, sågtandsleaden och blipp-blopp arpeggiatorn, i sticket vart inge bra. Men det hade varit ändå sämre om inget hade varit där alls. I synnerhet i inledningen till 4e versen är blipp-blopp arpeggiatorn inte alls bra. I slutet av låten – ”outrot” – blir det alldeles för överbefolkat. Distade dobron i introt låter förjävligt, helt enkelt förjävligt. Den låter så jävla illa så den går inte att byta ut ens. Men distningen av James bond-gitarren vart bra. Men varför mixaren höjt delay/reverbet just i slutet av flera verser, det ställer man sig frågande till. För mycket bas, och bastrumman ska vara mörk och ”bopp”-ig, men inte fullt såhär mycket. Basen ligger dessutom till höger i mixen, känns skitskumt, och i vänster kanal – där basen är lägre – så är balansen mellan bas och bastrumma nästan bra faktiskt. I den här klädseln så får låten en känsla av malande. Det är inget i historien eller i händelserna som sticker ut eller rycker med, skapar variation. Tror det beror på mycket på att sången är instängd i känslan av en megafon/telefon och att ackordgitarren (i mitten) ligger på hela tiden och låter likadant genom hela låten. Jag saknar +3db på 10000hz och -3 på 90hz. 9. Kombinationen mycket rumsreverb och kraftig med chorus, på såväl inledande gitarren som leadsången, påverkar ljudet ganska rejält. Introgitarren bumlig och pappig. Lägg sen till ’pack’-ig virvel och kagge, och hängmatte-EQ på mixen överlag så har man spelplanen för det som komma skall. Lite mörk, tjock mix överlag. Det är virveln som ligger i fokus i centrum av låten, mer än vad sången gör. Sången är hårt komprimerad, låter som hård LA-xA eller 1176 kompression. Ganska tät komprimering av element i mixen överlag, låter faktiskt som en masterkompressor som ligger på. T.o.m. cymbalerna duckar för andra instrument. Hi-haten får med sig lite av trumsetets rumsklang där den sticker ut halvvägs höger, får trumreverbet att tilta aningen åt höger. Det korta reverbet präglar större delen av låten, låter som om sångarna står framför en hård blank stenvägg och sjunger. Men de flesta instrumenten utom sången hamnar inte i den rumskänslan alls. Sången är liksom bakom resten av bandet. Reverbet tycks även ha överdosering på 3,5kHz med, vilket bidrar till låtens aningen ’stickiga’ intryck. Trummorna är inkonsekventa i nivå och anslagskaraktär, det är dom på inspelningen. Men om man byter ut mot- eller blandar in samplingar så måste man jämna till nivåerna i trummorna - annars låter det ultra-keff. Basen är hög, saknar definition och bastrumman är nästan lika hög den. Mixen saknar även luftighet, den låter instängd och syrefattig i toppen. Det är nåt skumt med lägsta registret med .. vet inte vad .. har mixaren skurit bort under 50 hz med FFT-filter eller nåt? Körrösterna vart ganska bra, jämn fördelning i nivå som i pan. Basens konstanta pressande och mixens komprimerade täthet ger låten en air av … ”malande”, av monotoni. Mixen är överlag lite ljusare på höger sida än på vänster. Jag saknar +3db vid 450hz och -3 vid 2800hz. ps. ... och ja, allt är Crunchers fel.ds. Redigerat 10 mars 2012 av Lundin Det ska vara låååånga, störande inlägg. Möjligt browser relaterat problem med "spoiler kodningen" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 8 mars 2012 Dela Postat 8 mars 2012 Jag har gjort anteckningar på alla bidrag när jag lyssnade igenom dem, och utan att avslöja mig hoppas jag...Oftast har jag bara skrivit något kort om varför jag inte gillat mixen, kanske lite övertung på det negativa men förhoppningsvis finns en del konstruktivt med oxå. Kopierade anteckningarna rakt av och klistrat in här. Varsågoda: TTSA 01: Fult reverb på sången, trummorna låter obehandlade samt ganska "rummiga" medans andra instrument låter "o-rummigt". OK mix annars. TTSA 02: Dålig fördelning av stereobilden. Trummorna låter som de spelar i rummet brevid. Väldigt trångt i mixen runt 600hz circus när sången kommer in. Ganska vass diskant men saknar ändå tydlighet i instrumenten. Okontrollerad bas. TTSA 03: Låter OK om än smal stereobild. Lite trångt i mitten. Basen är kanske lite otydlig. Lite väl mkt kompressor på virveln i min smak, stör lite. TTSA 04: Nästan lite telfon-effekt på sången, fattas botten och låter nasal runt 1000hz. Gitarrerna känns lite skeva i stereobilden, lutar åt vänster? Häftig virvel sjungig o go, tycker det funkar. Helhetsintrycket är OK. TTSA 05: Bra mix, Dock tycker jag den är lite "kall", hade gärna haft lite rundare sound på sången. OK helhetsbild. Trevligt med nya körer. Personligen hade jag oxå velat ha fram kick & virvel lite mer samt kanske lite reverb på virveln, den låter rätt torr. TTSA 06: Bra mix. Kul grej, lite skum genre-blandning som jag tyvärr tycker blir knäpp med handklappen. Mixen är helt OK men jag trivs inte med trummorna. TTSA 07: Oh parkeringshus-reverb, lite väl blött va? Av basen hörs mest lågbas-muller, skum EQ:ad. TTSA 08: Kul prodd, mer remix. Funkar inte på mig tyvärr. TTSA 09: Chorus på dobro nej tack. Mixen helt OK annars. Konstig effekt på sången som jag inte riktigt gillar. Trummorna låter väldigt hårda, komprimerat rätt hårt va? Känns lite överkomprimerat för stilen. Bakgrundstämmorna behöver komma ner i volym, låter nästan högre än leaden. TTSA 10: Bra mix men trummorna tar ner helhetsbilden, vet inte exakt vad det är jag inte gillar, kanske för mycket rum. Känns dock som det saknas nått utan dobron i verserna, samt en del akustiska gitarrer ligger lite lågt? Kul orgel-ljud. TTSA 11: Reverbet på virveln ligger å smetar runt för mycket. Mixen är helt OK annars, men reverbet ligger o stör tycker jag. TTSA 12: Kul effekt på sången, men känns lite malplacerat. Hade passat bättre om gitarrerna var lite torrare och inte hade så mycket reverb. Helt OK annars, trummorna låter platta när allt annat är så blött. TTSA 13: Bra mix, möjligtvis ligger basen lite för högt och sången har en del vassa S på några ställen men annars mjukt och varmt sound utan att vara dovt. TTSA 14: Häftigt intro men ligger för högt i volym tycker jag. Blir ju lika högt när alla instrument börjar. I reffen låter det trångt i mellanregistret. Generellt helt OK. TTSA 15: Läskigt chorus. Badrumseffekt på sången o läskigt chorus.. Nej det blir för mycket. TTSA 16: Kul mix haha. Här har man verkligen vågat dra i EQ o sånt. Originellt. I like it! Känns dock som man har mixat för en annan genre, så tycker inte riktigt det passar låten för den är för mig lite mer soft go o varm och denna mix är mer spetsig. TTSA 17: åhå någon som lever kvar i tiden när stereo var nått helt nytt och ingen förstod att man kunde PANORERA saker istället för att lägga dem helt i vänster eller helt i höger... Kul grej ändå men ush va jobbigt det var att lyssna på. TTSA 18: Bra mix, häftig grej. Tycker man kunde valt lite annan instrumentering till trumkompet bara, känns lite halvbra med den där dobron till detta. sticket var väldigt snyggt, bästa delen. Lite väl mycket diskant i rytmsektionen, loudness hej. TTSA 19: vissa saker låter som man skurit bort diskant på medans nån gitarr har mycket diskant (dobron?) Blir en konstig mix av dovt och diskantigt, lågt o högt, ploppar ut, försvinner osv... Dålig sammanhållning. TTSA 20: Bra mix, men naken sång i versen, nått litet reverb eller delay tycker jag nog hade vart bättre. Ganska mörk ljudbild generellt men inte jobbigt dov som det kan bli, bara lite baktung. Lite snäv stereobild oxå. Akustiska gitarrerna kunde kommit fram lite mer. TTSA 21: Sången ligger ovanpå allt, blir inge tryck lixom. skum volymfördelning. TTSA 22: DIST haha. Distad dobro, kul grej. Känns som det krävs lite mer tryck i bas o trummor för att väga upp mixen. mer attack i trummorn och mer strängljud från basen, inte så luddig o mysig som den är nu. LEADEN ligger för lågt men stämmorna hörs bättre.. mycket skum ljudbild. TTSA 23: Ful chorus-effekt på gitarr. Men mixen generellt låter rätt bra, helt klart lyssningsbart. Bra stereofördelning. TTSA 24: Smal stereobild, rörig mix, behövs mer pill med EQ o panorering. Sången låter OK om än lite badrummig. Passar bra med lite sånt kort delay tycker jag. TTSA 25: Bra mix. Distad dobro igen, kul grej, men tycker det blir lite mycket distgröt i versen, snyggt med den distade sången. Helt OK helhetsbild. TTSA 26: Mosade trummor, kul grej men jag tycker det blir lite mycket i denna låten å stilen. Snygg mix annars, trummorna tar ner helhetsbilden. TTSA 27: Bra mix, Luftig o skön mix. Är dobron med i första delen fast väldigt lågpassad? Helt OK men låter lite väl mumligt. Snyggt att det är så pass rent i första delen av versen. I like sticket. Saknar orgeln dock... Skumt klippande av licks-gitarren, tycker den låter bättre som den faktiskt spelas. TTSA 28: Väldigt mono. Tråkigt o platt trumljud. Trångt i ljudbilden. Den akustiska gitarren lixom kommer och kör över allt. TTSA 29: Allt låter väldigt mycket, lixom som att alla instrument tar plats. Det är snyggt mixat men det blir lixom lite för mycket på en gång tycker jag. Saknar djup i mixen. TTSA 30: wtf hände här. För mycket bortklippt. Trummorna låter replokal. Orgeln lite för hög. Sången för torr. TTSA 31: Intressant mix, intressant trumljud... OK helhetsbild, men känns mosigt, och inte på ett bra sätt. TTSA 32: Bra trummor, helt okej mix men sången ligger ovanpå, blir inget tryck i musik som helhet när sången ligger ovanpå. Ganska smal stereobild. TTSA 33: Bra trumljud, men det låter som att någon tryckt in loudness-knappen. För dåligt mellanregister i regionerna 2-5khz TTSA 34: Låter lite lajv, för mycket reverb. Låter som man står längst bak i en liten klubbspelning. Sången låter låda. TTSA 35: Bra mix, Kul grej med trummorna. Sången kunde komma fram något mer. Gillar helheten. Kul med melodyne/autotune på all sång. TTSA 36: väldigt mono om trummorna. inte så förtjust i det soundet. Sången låter bra om än lite väl torr. Generellt helt ok men lite tråkig stereobild. Saknar värme i låg-mid. TTSA 37: OK mix, Rätt bra helhet. Men ta bort kudden över produktionen, saknar luft. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 9 mars 2012 Trådstartare Dela Postat 9 mars 2012 Kul att ni tar er tid att kommentera bidragen så detaljerat. Tummen upp! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nikko Postat 10 mars 2012 Dela Postat 10 mars 2012 Hur många röster har du fått in hittills Joachime? Det känns som att de flesta ännu bara har skrivit om bidragen i tråden, men INTE röstat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 10 mars 2012 Trådstartare Dela Postat 10 mars 2012 Jag har fått in 10 röster hittills. Jag väntar till på måndag med att ta fram koklockan. Och då blir det annat liv i skällan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurninSven (oregistrerad) Postat 11 mars 2012 Dela Postat 11 mars 2012 Men herrejösses när man läser hur olika folk hör/uppfattar bidragen så blir det inte riktigt sant. Jag tror att det som den här tävlingen verkligen kommer att slå fast det är att om det låter bra på Soundcloud eller liknande så låter det förmodligen bra i den vanliga verkligheten oxå (läs hela vägen från mormors ångradio i mono till Ipad). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FreddeHstd Postat 11 mars 2012 Dela Postat 11 mars 2012 Jag ska ta tag i det här nu ikväll eller i morgon kväll. Har fortfarande inte bestämt mig för min vinnare. Joachime, har du samlat upp rösterna ur tråden, eller har de kommit i PM också? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 11 mars 2012 Trådstartare Dela Postat 11 mars 2012 Joachime, har du samlat upp rösterna ur tråden, eller har de kommit i PM också? Jag plockar från tråden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 11 mars 2012 Dela Postat 11 mars 2012 Hehe.. 10 av 37 det verkar mer o mer som det bara är vi som deltagit som röstat? "Ditt-bidrag-är-f"n-inte-bättre-än-mit-men-här-har-du-tävlingen" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 11 mars 2012 Dela Postat 11 mars 2012 (redigerat) Får göra deltävlingar framöver. Dela upp bidragen i grupper, A, B, C, D ... och sen köra utslagning inom grupperna. Vinnarna går till definaler och senare finalen .. som givetvis sänds i direkt-streamat ifrån Nivå22 på Kungsholmen filmat via Joachime's mobil. Redigerat 11 mars 2012 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
a-row Postat 11 mars 2012 Dela Postat 11 mars 2012 Min röst för bästa produktion blir nr 18 Bästa Mix har jag fortfarande inte bestämt mig för än, ska lyssna lite till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PeglegJonka Postat 11 mars 2012 Dela Postat 11 mars 2012 Min röst: Produktion nr 18! Mix nr 13! Det var inte lätt men dessa var de som fanns kvar när jag valt bort allt annat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.