Die Hard (oregistrerad) Postat 15 mars 2012 Postat 15 mars 2012 Wow... vad tar de för den på Thomann? Köper man två så får man med ett Milleniumstativ för mic som garanterat faller ihop inom två timmar. 😆
FreddeHstd Postat 15 mars 2012 Postat 15 mars 2012 He he... en slutmixstävling, menar du (stay, joachime, staayyy)? Mastring anses ju vara något som endast få är skapta nog att klara av. Hur många mastrare har vi här på forumet, sju, åtta? Vi andra som inte fattar ett skit av den där vetenskapen, vad skulle vi "lyssna efter"? (Jag vet att du bara skämtade.) Jag är ganska säker på att de sista dimridåerna kring mastring kommer att skingras under de kommande åren, i takt med att allt fler kommer att läsa på kring ämnet och göra sina egna försök på hemmaplan. Sen att de inte kommer att bli lika bra är en annan femma. Kanske blir det bara ännu ett tillfälle att skruva sönder sin fulmix. Men jag tror och hoppas att bilden av mastringstekniker som nån slags trollkarlar kommer att blekna.
Die Hard (oregistrerad) Postat 15 mars 2012 Postat 15 mars 2012 Förbaskat bra jobbat tycker jag, min respekt för detta trumljud, jag tyckte det var för kass inspelat och orkade inte tweaka dom så mycket som man borde ha kunnat vilket du bevisat på bästa sätt!!! Din låt borde ha vunnit vidhåller jag men ok, grattis till de korade vinnarna då, grupptrycksröstning eller ej...hmmm ;-) Tackar, tackar. 🙂 Man ska nog inte sitta för länge med en mix. Risken är att den inte blir bättre och sen blir man aldrig klar eller nöjd. Grupptrycksröstning eller ej....ja därför är det som sagt var bäst med skickade röster. Förhoppningsvis ska det gå bättre då. 🙂
henk2055 Postat 15 mars 2012 Postat 15 mars 2012 Tjena mix 37 här 😛 Tror jag hade lite problem med lyssingen. Det enda jag hade att tillgå var ett par yamaha hs50 i ett obehandlat sovrum. Ska skärpa mig på den punkten till nästa tävlig om det blir en sådan! 🙂
Die Hard (oregistrerad) Postat 15 mars 2012 Postat 15 mars 2012 Tjena mix 37 här 😛 Tror jag hade lite problem med lyssingen. Det enda jag hade att tillgå var ett par yamaha hs50 i ett obehandlat sovrum. Ska skärpa mig på den punkten till nästa tävlig om det blir en sådan! 🙂 Operation behandla rummet? 😳☺️
henk2055 Postat 15 mars 2012 Postat 15 mars 2012 Operation behandla rummet? 😳☺️ Eller snarare operation lyfta på arslet och åka till studion på jobbet 🙂
Signia Postat 15 mars 2012 Postat 15 mars 2012 (redigerat) Fortsätter med min galenskap. Det lär ju vara Open Season på mig nu, efter alla fel jag måste ha antagit, och nu när alla upphovsmän är kända. 😎 Har ingen aning om vems mixarna är när jag skriver, och har inte ”läst in” faktauppgifter heller. 15 - Gitarrerna i inledningen känns lite hånkiga, mycket 650 och 180hz, men ingen katastrof, för när sången kommer in blir det ju mycket 1khz istället. Dobron i inledningen (till vänster) låter lite klen, öppen och har mycket reverb medan Jamesbond-guran till höger är helt torr och ”fet” i ljudet, plus nån effekt på .. är det chorus? Dom två ihop formar en stereobild av olika frekvenser, vilket låter lite … fas-ligt. Ja, det är choruset … det hörs längre fram i låten. Virveln (och cymbalerna, när dom tar i) ligger ”framför” sången. Andra trummor ligger bakom. Kan tycka att virveln låter ganska bra tonmässigt, lite hård och låg i nivå men .. det låter inte som en sampling heller. Centrum i mixen ligger på trummorna (främst virveln) och vibrato-gitarren. Kaggen förhållandevis liten och klen och basen känns … finns ingen pondus i basen, känns wishy-washy. Låter nästan som botten är beskuren med hp-filter med. Rejält simmigt chorus på vibratogitarren, förmodligen snabb frekvens (över 1x) och ger barsk karaktär. Vet inte om det ligger en masterkompressor på mixen, men i så fall är den mer diskret än ibland tidigare mixar vi hört. Tycker bara det känns som att mixen duckar något när det blir mer högljutt, främst i början på refrängerna. Karakteristiskt reverb, mycket låg mid och topp, låter lite betong-replokal med filtar för väggarna, tydlig slapback effekt. Chorus på sången igen. Inte så mycket som tidigare mixar men det blir ändå en hinna, och sången får en simmig glittrighet i diskanten som verkar följa med in i reverbet och göra reverbet på sången skarpt (var choruset en insert-effekt men reverbet en send-effekt?). Det korta reverbet, plus chorusets bredd och eko-ighet gör att instrumenten som har både reverb och chorus låter ganska eko-iga, slapback liksom. Gäller främst leadsången och sologitarren och jamesbondgitarrerna. Alldeles för mycket kombination botten och chorus. Chorus i låga frekvenser, då blir botten simmig och sabbar fasen. På vissa ställen här är det rena kongresser i låg gitarrfrekvens+chorus; t.ex. i senare halvan av sticken, introt till vers 4, och i outrot. Det har även uppstått en underlig effekt med choruset: varje gång en gitarr drar ett betydande ackord och tar upp plats i choruset, då försvinner choruseffekten och en hel del volym för många stämmor som också har choruset tillagt. Det hörs bäst när vibrato-gitarren drar dom breda stora ackorden i verserna; då försvinner nästan alla stämmor med chorus som inte ligger i mono - främst körsången, men även höga james-bond-gitarren. Man hör det i introt av låten; när vibratogitarren spelar sin signatur, då fladdrar jamesbond-guran betydligt i tydlighet och volym. När versen kommer igång direkt efteråt, så är vibrato-gitarren tyst och då hörs jamesbond-gitarren mycket mer tydligt. Tydligast här det nog i mitten av 4e versen. Texten går ”You don't see me for who I am ..”, men när vibrato-gitarren drar sitt ackord sväljer choruset upp ”for who” ute i stereo-extremerna, så ute till Left/Right hörs bara "You don't see me .. I am". I mono försvinner bara körsången dock. Körsången är överlag alldeles för låg, tycker jag. En annorlunda balans mellan gitarrerna än vi hört i de föregående mixarna. Här är det mer tätt, särskilt mot slutet. Men det ska nästan vara med tycker jag, för inspelningen är gjord så. Lite av en ’fix it in the mix’ inspelning: ett stim av gitarrer, som sen vid mix ska sållas, väljas ut vilka som ska användas och hur. Vibrato-gitarren låter bra, men har för mycket botten, blir för ”stor”. När instrumenteringen blir tät på refrängerna så slår mixen över runt 2400hz, blir ett simmigt, vidöppet och genomträngande landskap liksom. Vibrato-gitarren (plus dess chorus) har en avgörande roll i det – jämte sången och sologitarren plus deras reverb. Vissa mixar har problem med att vibrato-gitarren ringer ut över breaket före refrängerna. Det förtar effekten och ger låten ett mer såsigt intryck. Den här mixen har störst problem med detta hittills. Det är ingen katastrof, det hörs bara tydligt här. Saknar +3db vid 190hz, -3db vid 2400hz 16 - Känns som att den här mixen har gjorts med inställningen att det är en light rock låt, mer än country (som många andra verkar tycka det är). En trashad basfattig Dobro inleder. Vet inte vad som hänt med den, men den låter … rejält begagnad. Sen försvinner den när trummorna kommer in. Det lät lite .. abrupt tyckte jag. Tyckte Dobron kunde varit med, eller inte från börja heller i så fall. Höga jamesbond-gitarren har väldigt mycket rumsklang på sig, jämfört med övriga gitarrer. Det gör även att den hamnar lite i bakgrunden. Ersatta trummor, spelat på pads, det har personlighet, och säkert redigerat lite granna efteråt. Det känns som trummorna är aningen kvantiserade på ”raksträckorna” men mer lössläppta i fills och andra mer rörliga insatser. Koskällan i introt till vers 4 tyckte jag däremot var svår att förstå. Främst idén faktiskt. Den låter märkligt, har rejält mycket eko/rumsklang och smälter ihop med dobrons diskant så det nästan påminner om dist. Lyssnar man med ett halvt öra låter den som skramliga knacket av en skrivmaskin. Men det var snyggt med riden på sticket, gav det en svävande känsla som fyllde ut bra. Virveln har en efterklang i bottenregistret som hörs bara när man är nära virveln, men i diskanten låter den inte som om man lyssnade från samma avstånd. Jag tror det här beror på en kombination av rumsklangen runt virveln (väldigt rum-ig) och kompressionen av hela trumsetet. Det är rejält komprimerat i trummorna, rummet känns squashat och cymbalerna distar lite. Kaggen är rejält boff-ig, luddig. Man känner den mer än man hör den. Överlag känns alla instrumenten och stämmorna i låten isolerade från varandra. Dom smälter inte ihop, känns inte ”tillsammans” utan klingar var och en för sig själv. Kanske är det så att konceptet ”skära bort överflödiga frekvenser” har tagits till sin extrem här. Det får även bakgrunden att kännas tyst och tom. Sologitarrens overdrive har fått sig en rejäl dos viagra här, riktigt ilsken torr dist. Påminner mig på . Även jamesbond-gitarren och vibrato-gitarren har fått en bitsk tunn ton. Det är lite slapback på reverbet, men överlag så har alla ljudkällor fått ett varmt och sammanhängande miljöljud. Reverbet smälter bra ihop med trummornas rumsklang och hela ljudbilden känns varm och rum-ig. Trumfillen som tilltar mot slutet av låten tar upp rejält med utrymme, för mycket tycker jag. Det passar liksom inte in i det som finns där, utan lägger sig ovanpå musiken, snor åt sig allt fokus från sången, så att leadsången förpassas till en sido-figur. Alla kollar på trummisen typ. Kompressionen på sången känns tydligt med, men det ger ju inte trummisen rätt att straffa sångaren för det. Läste förut att Fredde (upphovsmannen till låten) gillade idén med trum-fillen. Skum kille den där Fredde 😉 Jag saknar +3db på 470hz och -3db på 3000hz. 17 - Inleds med virv … va i .. helvete …? Fan är det här?? Värsta orangutang-panoreringen? Eller har mixaren jobbat i M/S konfig och sen exporterat mixen i vanlig stereo? Sången längst ut till höger och sångreverbet längst ut till vänster. Bastrumman till vänster men bastrummans rumsklang till höger. Trippy. Nä, det låter inte som det ska vara i M/S, för då släcks mycket ut i mono. Så det är alltså avsiktligt? Vilken jävla mixare. 🙂 Låter Motown 1970. Eller var det menat som Abbey Road? Det föll i så fall, med tamburinen. Glittrig tamburin och stort reverb = Motown. Akustiska rytmgitarren (pannad till höger bakom tamburinen) har också för mycket ’glitter’ kvar för att vara Abbey Road. Sången är mycket längre fram än alla andra instrument, och det låter som sången är körd genom en nåt .. värmande, för sången distar lite lätt och varmt ibland. Bra sångljud. Låter som tidigt 60-tal i den meningen: 1-4 mikrofoner, varav sången sjunger rakt framför den främsta micken och resten av bandet är längre bak i en större lokal. Dovt rumsreverb, och rummet är med i komprimeringen. Förstås väldigt mellanregisterrik mix, toppar vid 2500hz och ett hål vid typ 4850hz. Ligger även på nån slags diffus exciter-liknande effekt runt 14500hz. Reverbet påminner nästan om en reverbkammare. Låter som särskilt mycket reverb på kören, och den översta körstämman är betydligt högre i nivå än alla andra stämmorna. Introt var bra. Rakt på, inga krusiduller. Kärnfullt och observant valt. Virveln är fet och fin, lite burkig kanske men klart godkänd. Bastrumman är dock för låg och basen är nånstans där nere. Man får ta fram luppen för att se den. Mixen har den bästa fas-balans jag sett på ett tag. Det är minimala 1,2dB skillnad mellan mitten och sidorna. Kollar man L/R korrelationen i RMS ligger mixen mellan 88-92 grader (mellan 70-110 grader anses som mycket bra, och 90 är perfekt - nästan omöjligt att uppnå). Om det är avsiktligt eller inte kan kanske diskuteras. Nästan alla instrumenten är i mono, men här finns extrem panorering med stora skillnader i frekvensinnehåll och olika nivåer, olika kompression och även reverb med i bilden. Impressive. Det låter som att basen kanske är den största boven när det gäller att sabba från fulla 90 grader, för den ligger typ 85% till vänster men 15% till höger med. Tung panorering av allt. Man hör bopp-igheten när kompressorn släpper igenom lite attack. Trummorna har en egen buss, helt klart. Kompressionen av cymbalerna, särskilt hi-haten påminner mig om vågbruset från en stor båt som plöjer genom vattnet och möter olika mycket vågor å shit. Bastrumman är lite boppig och liten även internt inom trumsetet och i relation till basen. Försöket att få det att låta olden goldie funkade inte riktigt med trummorna. Låter för hightech. Sologitarren har tappat väldigt mycket botten, och med sin hårda kompression låter den spretig telefon. Låga Jamesbond-gitarren (till höger) är lite hög. Inkräktar på leadsången. Låter som masterkompression ligger på med, gitarrerna duckar ganska bra för sången. Bra fjäderreverb. Det där vill jag fråga dig sen vad du använde, för det lät riktigt bra. Jag höll på att göra samma sak med jamesbond-gitarren: förvandla den till en surf-gitarr med djupt fjäderreverb. Men jag hejdade mig, för surf-gitarr i den utstyrseln förekommer inte alls i country. Å andra sidan kan man ju inte säga att mixen du gjort här, är ren country. Så man ska inte anmärka. Jag saknar +3db på 6150hz. 18 - Kommentarer om produktionen .. det är svårt att göra om en låt till ett annat stuk än den spelades in i. Originalets stuk, tempo, känsla osv finns liksom med, likt en aura i små detaljer, även i känslan hos leadsången och andra instrument från inspelningen. Det går att framställa saker i nytt sken, men det blir aldrig riktigt homogent. Men det är tidvis ett skönt gung, och djup mysbas. Ruggigt djup kagge, lite för hög. Kan lätt bli så om något är relativt ensamt inom sitt frekvensområde liksom. Lite slafsig hi-hat, låter som den distar (eller om det är kombinationen med shakern som gör det). Trummornas feeling … man hör liksom att det är en loop. När man hör ett komp fler än typ 3 gånger, och inte hör några variationer alls, då vet hjärnan att det är en loop, vet att här kommer inget intressant mer att hända, så då slutar man lyssna vaket till det och ägnar uppmärksamheten åt där det händer variationer. Det blir lite intetsägande liksom. De omgivande instrumenten väger dock upp det en del. T.ex. när trummorna gör uppehåll i första delen av sticket, och sen kommer igång igen i andra delen av sticket, då får hela kompet - för en kort stund - till ett väldigt djupt, trygg och melodiskt komp med tamburinen och basen. Det känns nästan som att man är tillbaka i något tryggt och bekant igen. Men det rinner snart ut i sanden igen, och trummor/basen i outrot låter ganska tafatt, vet inte vad dom ska göra typ. Slutet blir abrupt. Btw, är looparna från Spectrasonics Backbeat? Det verkar ha gått lite sork i frekvenslandskapet. Jag får känslan att det tagits till med hårdhandskarna i EQandet. Här finns en del märkliga gropar blandat med toppar. En rejäl grop vid 145hz, vid 660hz, 1900hz och 3100hz. Smala förluster vid 215hz, 320hz, och området mellan 4000-9500hz är en bred ravin, med sin djupaste botten vid 4450hz. I det området gör Tamburinen vid 7250hz, hi-hat vid 9500hz och även shakern dominanta intryck i diskanten. Mitt mellan tamburin och hi-hat finns även en rejäl grop vid 8000hz. Troligtvis har individuella stämmor hanteras hårt och då tillsammans uppstår en del gropar och toppar. Tyvärr låter mixen lite annorlunda i mono tack vare delvisa utsläckningar från det här. Dobron till höger låter lite ’telefonig’, för mycket 750hz, och har hål i frekvensprofilen längre upp i övre mellanregistret. Sången med, men inte lika mycket. Låter som det är ett hål uppe vid 1900-2200 eller så. Sången är hög, gränsfall till för hög. Det hörs om man lyssnar till bottenregistret på den. Det som räddar den från att kännas för stark i mixen är en grop i övre mellanregistret som dovar ner sången. Men höjer man upp typ 5db vid typ 2100hz, för att motverka gropen, då hör man att sången är stark i mixen överlag. Tamburinen formar en ’tjock’ allians med shaker och hi-hat i 3e versen, och Dobron plus tamburinen tillsammans blir ganska skramligt. De flesta gitarrerna känns små, lite tunna, ganska betydelselösa i mixen. Dobron till vänster har den mest dominerande rollen och får faktiskt vikten i mixen att tippa luta åt vänster. Mixen fastnar lite i sin fascination över sig själv. Det känns ganska tomt i mixen bakom själva frontlinjen liksom, känns som att uppmärksamheten har varit mot att få halvtempot känslan att funka övertygande. Jag saknar +3db vid 4500hz, och -3db vid 45hz. Just ja. Moderator Lundin (eller annan moderator) lyssnar nog gärna på om någon har minsta problem med såna här Spoiler-knappar, det verkar vara lite snack om det. Redigerat 15 mars 2012 av Signia
aROCKER Postat 15 mars 2012 Postat 15 mars 2012 Bästa mix: Nr. 33. Bra lim, Bra gröt på gurorna, stötigt och stickigt i hela toppregistret så att öronen inte får chansen att vila gör att jag hela tiden återkommer till denna mix för att lyssna efter vad som är rätt och fel i arret. Registermässigt ligger det lite boooooooooom i botten och hade gärna sett att man gått lite djupare men ganska lätt räddat i en mastering. Saknar lite djup och bredd men som sagt, denna mixen hade jag kunnat rädda i mastern. Bästa produktion: Nr.8 Det går inte ta fel på vem som gjort detta. Karln har ett genuint signum som hämtat ur 70-talet. Detta är oxå orsaken till varför den får min röst. Det går att känna igen vem som gjort detta med lätthet och där i finns charm och musikalisk glädje. Få förunnat i dagens produktioner! En stor elogé för att du gör vad du gör!!! Recension på resterande mixar kommer men tiden är lite knapp. Signia har satt ribban! Så ska det se ut. Rakt ur hjärtat kombinerat med ens egna kunskapsnivå. Vad kan vara rätt eller fel med det!? Piiiz bangeeerz och tack Joachime för en fantastisk tävling!!!! Det här gjorde du bra som attans!! Vänligen. /Mojje Eh, läste du också in mitt bidrag, eller vände du på inledning och lyssnade in orden!? Om det var mig du syftade på så var det väldigt kul och hedrande att höra...då har man ju hittat lite rätt i det man gör.
Lundin Postat 15 mars 2012 Postat 15 mars 2012 (redigerat) Just ja. Moderator Lundin (eller annan moderator) lyssnar nog gärna på om någon har minsta problem med såna här Spoiler-knappar, det verkar vara lite snack om det. You spoiler you.. Tror att "anmälningsknappen" fyller våra inkorgar med epost isåfall.. 🙂 Redigerat 15 mars 2012 av Lundin
BurninSven (oregistrerad) Postat 15 mars 2012 Postat 15 mars 2012 Alltså kan man det så fixar man det och då tar det inte så lång tid så tidsbrist kan man inte skylla på då. Då väljer man bort och går efter pengarna istället. Det här var inget svårt jobb för en kunnig att vrida till en mix som funkar bra oavsett lyssning. När det gäller produktion så pratar vi kreativitet på ett annat plan och inte så mycket hantverk på samma sätt så där blir det lite annorlunda. Det är nog bara att inse att vi är inte bättre än så här, ännu ska tilläggas. Låt oss använda det se sanningen i vitögat hjälpas åt ut bara helvete och gå till nästa nivå.
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 (redigerat) Splendid Limpan! Du och Valle har satt standarden, nu vill vi höra hur ni andra tänkte och gjorde. 🙂 Ja möjligtvis "studioforumstandard". Jag har suttit och skrattat åt vilka bidrag som famhävts som kompetenta. Men det säger väl allt om nivån på den här lilla klubben för inbördes beundran. Valles så kallade "studioforumstandard" låter instängd vaxpropp. Mitt bidrag är överlägset alla andra men å andra sidan deltog ju inte jag heller. Det är inte så jävla lätt att vara ödmjuk när man ser all skit ni skriver. Redigerat 16 mars 2012 av Kulturell Figur
BurninSven (oregistrerad) Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 (redigerat) Nä nä försök inte mitt e bäst lite mera bas bara så ..... 😄 Edit: jag är uppe längst så därför -> seg vinner 😄 Redigerat 16 mars 2012 av BurninSven
Mojje Cruncher Andersson Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Eh, läste du också in mitt bidrag, eller vände du på inledning och lyssnade in orden!? Om det var mig du syftade på så var det väldigt kul och hedrande att höra...då har man ju hittat lite rätt i det man gör. Läste in????? Hajjar nog inte! Jag tycker att du har en superskön stajl i dina projekt och och avundas många gånger den perfektion som ligger i återskapandet av effekterna som Kiss använde på sina tidigare plattor. Man hör som sagt direkt att det är du som ligger bakom och det är mycket uppskattat. Jag gillar det du gör! Ha det gott! /Mojje
Mojje Cruncher Andersson Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Kan någon förklara för en blåögd och naiv jävel som mig... ...vad alla jiddrar om gällande påverkan och kompisröstnigar!?!?!? Jag hajjar verkligen inte eller så är jag så jävla naiv att tro att folk och fä, aldrig skulle göra något så korkat som att lyssna genom "andras" öron!?!?!? Det är ju ganska allvarligt i sånna fall!? Vill man inte att det man faktiskt tycker bäst om, ska höras mest!? Vill man att det som andra tycker bäst om, ska höras mest!?!?!? Hajjr inte ett skit av dialogen.....! Vänligen. /Cruncharn'
nikko Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 (redigerat) Kan någon förklara för en blåögd och naiv jävel som mig... ...vad alla jiddrar om gällande påverkan och kompisröstnigar!?!?!? Jag hajjar verkligen inte eller så är jag så jävla naiv att tro att folk och fä, aldrig skulle göra något så korkat som att lyssna genom "andras" öron!?!?!? Det är ju ganska allvarligt i sånna fall!? Vill man inte att det man faktiskt tycker bäst om, ska höras mest!? Vill man att det som andra tycker bäst om, ska höras mest!?!?!? Hajjr inte ett skit av dialogen.....! Vänligen. /Cruncharn' Tänk följande scenario: Chris Lord Alge registrerar sig på forumet. I den öppna röstningstråden skriver han ett långt och utförligt inlägg om varför bidrag X håller mycket hög standard. Han prisar det till skyarna och säger att inget av de andra bidragen ens kommer nära. Alla som har läst Chris Lord Alge's inlägg kommer självklart att lyssna lite mer noggrant på bidrag X. Chris Lord Alge är ju en gud, så det han tycker är bra - det MÅSTE ju vara bra. Därefter kommer folk sakta men säkert övertala sig själva att "ja, bidrag X är ju absolut bäst". Chris Lord Alges inlägg kommer även att påverka personer som känner sig osäkra. Nybörjare som inte hör någon större skillnad på många bidrag vill inte verka totalt sämst, och väljer att rösta som proffset Chris Lord Alge. Samtidigt uppstår en diskussion där folk prisar Chris Lord Alge's åsikter till höger och vänster. Forummedlemmar är helt lyriska över genialiteten i bidrag X. Tävlingen avslutas och bidrag X tar hem en jordskredsseger. Chris Lord Alge outar sig därefter som ett troll. Han är bara en random datanörd som har copy-pasteat lite mixtermer från gearslutz. Tävlingen går i graven. Bidrag X lät egentligen skit. Forummedlemmar blir så pass tagna av skammen att de lämnar forumet. Inaktivitet uppstår. Forumet läggs ner. Givetvis är scenariot en bit överdrivet. Men viss sanning finns ändå där. Hade tex Joachime, eller någon annan forummedlem som erkänt "jobbar" med att mixa och producera, så hade även denna haft samma typ av påverkan. Redigerat 16 mars 2012 av nikko
Valle Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 (redigerat) Ja möjligtvis "studioforumstandard". Jag har suttit och skrattat åt vilka bidrag som famhävts som kompetenta. Men det säger väl allt om nivån på den här lilla klubben för inbördes beundran. Valles så kallade "studioforumstandard" låter instängd vaxpropp. Mitt bidrag är överlägset alla andra men å andra sidan deltog ju inte jag heller. Det är inte så jävla lätt att vara ödmjuk när man ser all skit ni skriver. Nu verkar det som att någon har läst inlägg lite illa (eller kommit hem från firmafesten). Med "standard" menades bara – med glimten i ögat – hur vi skulle lägga upp inläggen där vi redovisade hur vi hade mixat. Det hade inte med mixarna/soundet i sig att göra. Inte för att det kommer påverka mina produktioner i framtiden, men jag förstår inte din beskrivning av min mix där. Annars brukar du ju nämna saker som att det jag har gjort hör till det bättre på forumet. Och med min mix till den här tävlingen utgick jag från exakt samma ideal som för tidigare produktioner som jag har publicerat här på forumet. (Dessutom, för att låta instängd vaxpropp krävs väl en rätt så käck "smile"-EQ på en eller flear av källorna. Mitt kännetecken för mina mixar annars, tycker jag själv, är att jag alltid har för mycket jävla mid som står och skränar...) Ditt bidrag hade säkert hamnat bra i tävlingen – om det inte hade varit för att du är en sådan jävla party pooper! Edit: Aj, aj, aj. Man stavar rätt så illa på morgonen. Ska ta och anamma joachimes regel #1 att aldrig skriva innan kaffet. Kanske. Redigerat 16 mars 2012 av Valle 1
aROCKER Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Läste in????? Hajjar nog inte! Jag tycker att du har en superskön stajl i dina projekt och och avundas många gånger den perfektion som ligger i återskapandet av effekterna som Kiss använde på sina tidigare plattor. Man hör som sagt direkt att det är du som ligger bakom och det är mycket uppskattat. Jag gillar det du gör! Ha det gott! /Mojje "Läste in" är ett uttryck för att man har anat/genomskådat...typ: "den passningen läste man ju in redan igår". Så med det sagt så tackar jag än en gång för dina kommentarer, kul att man har en liten trademark än fast den är stulen från dinosaurer. Tar detta i samma inlägg: Snälla K-Figur...(K:et får ni alla ersätta med ett valfritt ord) hur kan man någonsin ta dig på allvar, du säger ju själv att din mix var så lysande men den orkade inte ens igenom Soundcloud molnet...det låter som en husvagnsficklampa i mina öron. Och din ödmjukhet är ju inte lika klädsam som på brorsans tonåring som när han ska komma och bryta arm...den känns riktigt malplacerad speciellt från en som till dags datum inte har lyckats visa upp nåt än...du drog dig ur när molnet pissade lite på dig. Skärp till dig nu och försök åtnjut den lilla respekt vissa forummedlemmar fortfarande eventuellt har kvar för dig! Comprende!? Hälsningar/ Dumma molnet 2
JohnRick Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Tänk följande scenario: Chris Lord Alge registrerar sig på forumet. I den öppna röstningstråden skriver han ett långt och utförligt inlägg om varför bidrag X håller mycket hög standard. Han prisar det till skyarna och säger att inget av de andra bidragen ens kommer nära. Alla som har läst Chris Lord Alge's inlägg kommer självklart att lyssna lite mer noggrant på bidrag X. Chris Lord Alge är ju en gud, så det han tycker är bra - det MÅSTE ju vara bra. Därefter kommer folk sakta men säkert övertala sig själva att "ja, bidrag X är ju absolut bäst". Chris Lord Alges inlägg kommer även att påverka personer som känner sig osäkra. Nybörjare som inte hör någon större skillnad på många bidrag vill inte verka totalt sämst, och väljer att rösta som proffset Chris Lord Alge. Samtidigt uppstår en diskussion där folk prisar Chris Lord Alge's åsikter till höger och vänster. Forummedlemmar är helt lyriska över genialiteten i bidrag X. Tävlingen avslutas och bidrag X tar hem en jordskredsseger. Chris Lord Alge outar sig därefter som ett troll. Han är bara en random datanörd som har copy-pasteat lite mixtermer från gearslutz. Tävlingen går i graven. Bidrag X lät egentligen skit. Forummedlemmar blir så pass tagna av skammen att de lämnar forumet. Inaktivitet uppstår. Forumet läggs ner. Givetvis är scenariot en bit överdrivet. Men viss sanning finns ändå där. Hade tex Joachime, eller någon annan forummedlem som erkänt "jobbar" med att mixa och producera, så hade även denna haft samma typ av påverkan. Du menar m a o Kejsarens nya kläder - HC Andersens briljanta lilla sociologisaga.
Valle Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Samtidigt uppstår en diskussion där folk prisar Chris Lord Alge's åsikter till höger och vänster. Forummedlemmar är helt lyriska över genialiteten i bidrag X. Tävlingen avslutas och bidrag X tar hem en jordskredsseger. Chris Lord Alge outar sig därefter som ett troll. Han är bara en random datanörd som har copy-pasteat lite mixtermer från gearslutz. Tävlingen går i graven. Bidrag X lät egentligen skit. Forummedlemmar blir så pass tagna av skammen att de lämnar forumet. Inaktivitet uppstår. Forumet läggs ner. Haha! 😄
Limpan Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Jag fattar inte hur man kan kritisera forumets bidrag så hårt, det är väldigt få på forumet som är proffesionella heltidsmixare, eller har jag helt fel? Och de som gör det har sällan tid/pengar (tid är pengar) att göra en proffsmix i en sån här tävling. Vad hade k-figur väntat sig egentligen? Och med totalt avsaknad av ödmjukhet eller finkänslighet också, med den attityden, är det konstigt att taggarna vänds utåt då, som så många gånger förr... De som har sysslat med mixning ett tag och lärt sig verktygen för att få det låta som de vill, kommer därför tycka att sin egen mix är bäst. Så är det för min del iaf. Jag vet hur jag vill det ska låta, sen får jag det att låta så, och då är jag nöjd. Tycker andra inte om mixen så har man antingen ett tycke som inte delas av många andra eller så har man helt enkelt inte koll! Så för att själv vara lite osvensk så tycker jag att min utbildning, min erfarenhet & kunskap inom detta område ändå lyser igenom i den mix jag lyckades få ihop. Även om jag inte riktigt slutförde den i.o.m mitt egna begränsande av tiden. Och som ni ser i min signatur så har jag verksamhet som faktiskt sysslar med mixning & produktion, och där levererar jag inget halvfärdigt!
Valle Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Så för att själv vara lite osvensk så tycker jag att min utbildning, min erfarenhet & kunskap inom detta område ändå lyser igenom i den mix jag lyckades få ihop. Åja, även vi blattar kan svänga oss med blygsamhet då och då... 😉
mixopenta Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Det ska väl inte bli Finsk stämning här nu väl? 😳😲 /U
Frekvensspektrumanalysator Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 (redigerat) Mitt bidrag är överlägset alla andra men å andra sidan deltog ju inte jag heller. Det är inte så jävla lätt att vara ödmjuk när man ser all skit ni skriver. Det är pinsamt att läsa ditt gnäll när du inte ens vågade stanna kvar i en tävling du är så övertygad om att du skulle ha vunnit. Skaffa lite cojones och visa vad du nu går för nästa gång istället. EDIT: Redigerade dåligt morgonhumör. Redigerat 16 mars 2012 av Frekvensspektrumanalysator 3
Signia Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 (redigerat) @Signia: Det var inte Addictive.. utan ett fegmixat, dubbelhandspelat via klaviatur utan kvantisering-Steven Slate 4-preset .. Country 4 eller Indie 2 tror jag närmare bestämt med uppmixat underskinn för det där slafsiga pjoffet. Aaaaldrig! Du ljuger! 🤪 Jag har suttit och skrattat åt vilka bidrag som famhävts som kompetenta. Men det säger väl allt om nivån på den här lilla klubben för inbördes beundran. Mitt bidrag är överlägset alla andra … Samstämmighet av det slag du verkar vilja ha förekommer nog väldigt sällan, inte på Studioforum heller, inte för nån eller för nåt. Se på dom trådar där folk listar upp Gåshuds-ögonblick i musik, olika låtar, olika ögonblick, fraser, solon, framföranden osv. T.o.m. där är åsikterna väldigt skiftande. Det en tycker låter kalkon tycker en annan låter kanon. Att det sen kan vara svårt att förstå varför andra tycker som dom gör angående saker, det är ju en förbryllning vi alla känner. Ha ha ha!!!! Va i.....!!!! Balls to the wall!! Kan någon förklara för en blåögd och naiv jävel som mig... ...vad alla jiddrar om gällande påverkan och kompisröstnigar!?!?!? Jag var en av dom som tyckte mig se lite av en tidvattenvåg mellan inledningen av röstningen till slutet av röstningen. Somliga tyckte liknande. Tänkte att det kan bero på att folk har läst vilka som anses bäst, dittills, och då blir det svårare att eventuellt stryka de bidragen för sin egen del, när man vet att folk överlag tycker dom är bäst. Blir en undermedveten grej liksom. Skrev om det lite här. Lite knivigt att ta upp med, för om man deltar i tävlingen så är man ju själv part i målet liksom. Försöker inte alls säga att de som fått många röster skulle vara oförtjänta av dem. Kan se ut lite så, att man skulle va sur för man själv inte vann, eller nåt osv. Nån kompisröstning vet jag däremot inte .. Redigerat 16 mars 2012 av Signia
aROCKER Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Tjena boys! Vad jag däremot tycker känns intressantare är att lyssna nu när jag vet namnen bakom bidraget, lite kul att höra hur dom vill att kagge, panoreringar, virvel, sångljud, delay etc ska vara.
FreddeHstd Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Ja möjligtvis "studioforumstandard". Jag har suttit och skrattat åt vilka bidrag som famhävts som kompetenta. Men det säger väl allt om nivån på den här lilla klubben för inbördes beundran. Mitt bidrag är överlägset alla andra men å andra sidan deltog ju inte jag heller. Det är inte så jävla lätt att vara ödmjuk när man ser all skit ni skriver. Det där var bland det roligaste jag läst. Nånsin. Vet inte var jag ska börja. Är det humor rakt igenom, är det en provokation för sakens skull, är det ...seriöst menat...??? Well. Hur som haver. Jag tyckte din mix höll en god nivå, men jag hade också en del invändningar, så någon vinnare var det inte i min bok. 1
JohnRick Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Jag tolkar det som solklar projicering utifrån förtryckt mindervärdeskomplex. Det ser man lite varstans inne i näringen om man är om sig och kring sig. 4
Signia Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 (redigerat) Vad jag däremot tycker känns intressantare är att lyssna nu när jag vet namnen bakom bidraget, lite kul att höra hur dom vill att kagge, panoreringar, virvel, sångljud, delay etc ska vara. Instämmer, det är kul Jag plockar fram popcornen och sätter mig i soffan och väntar å en ytterst detaljerad sprängskiss på era mixar nu..så sätt igång nu innan popcornen kallnar. 🙂 Här är min sprängskiss då .. (ville bara vänta tills popcornen kallnat först) Började lite sent, osv, men det blev som det blev. Detta blev dessutom första gången jag testade att mixa med alla spår körda genom en rullbandspelar-emulering först, se om det värmde upp och fettade till ljudet. Det gjorde det, men jag tyckte det gav fler nackdelar än fördelar. Skrev om det här. Använde Cubase 6. Vid första lyssningen tyckte jag inspelningen hade en diskret varm, lite dov bomullsliknande fuzzighet över sig (ej orsakat av rullbandar-emuleringen). Flera gitarrer, basen och bakgrundssången stack även ut som lite ostämda/sura – både internt och sinsemellan. Att autotuna dom hamna på ’Att Göra-listan’ direkt. Tycker även låten går aningen för fort med, men tänkte jag ju inte ändra. Jag förstod inte heller riktigt vad låten handlar om. Nåt om sångarens relation till någon annan (eller till ett element i livet), att tillvaron känns så tvingande så han blir tuff, kompromisslös, kall och oberoende. I sticket kryper det i alla fall fram att han vill egentligen bara att andra ska förstå vad han känner, hur han känner, känna samma sak själva; han vill bli sedd, förstådd - ”..but deep inside I want you to feel what I feel, feel it too”. Självklart skulle det vara lite ”himlen öppnar sig”-stråkar där, absoluuut 😉 Lite drömskt, flytande, i bakgrunden, trummorna upp på böljande cymbal, dämpa ner de låga gitarrerna m.m. Stråkarna är hemgjorda på NI FM8. Sen det där slide-riffet: doa-da-da, doa-da-da, doa-da-da, det utsågs ögonblickligen till signatur för låten; det är mer signatur än vad själva refrängen är. Det skulle renodlas och låten skulle börja med det, utan de tre inledande tonerna (mer slagkraftigt). Överlag är det lite ”skog” av stämmor. Upphovsmannen kanske har kört in så många idéer som möjligt för att sen välja och vraka vid mix. Flera stämmor är bra idéer, men många av dom låter bäst ensamma. Om man tar med två-tre stycken så trampar dom på varandra, arret blir klottrigt. Tar man bort 2-3 av dom så låter det kalt och naket istället. Så det här går inte att lösa på kort tid; arret/mixen kommer att bli tät och smetig hur man än bar sig åt. Slutet på låten förstod jag inte. Jag hade hellre velat ha ett trumfill följt av ett städat gemensamt avslag med utringande gitarrer å bas. Jag tyckte faktiskt en gammal hederlig - men ack så omodern - fade funkade bättre än att ha slutet kvar som det var. Sångarens konsonanter .. extremt tydliga S- och T-ljud, men alla andra konsonanter lämnar knappt munnen, uttalas inte med någon kraft alls, väldigt mjuka. Första textraden i låten ”.. den I’m not to proud”. Vissa brukar hålla igen konsonantmässigt när dom sjunger väldigt tätt inpå mikrofonen, eller är inneslutna nära mikrofonen. En psykisk reflex, det känns konstigt att gasta eller spotta ur sig saker när lyssnaren (micken) är direkt framför munnen liksom. Sången är komprimerad med, troligen redan vid inspelning(?) Skit, tänkte jag, sånt leder i princip alltid till sämre ljud. Kompressionen får bottenfrekvenserna att dansa runt rejält, blev svårt att locka fram sången utan att det lät ”mikrofon”. Sången har rejäl dipp vid 4,5khz, vilket delvis förklarar hur sången kan kännas dov men ändå leverera så vassa S/T-ljud. Inte alla S och T i låten är skarpa heller, bara vissa. Dom har överförstoras av munnens närhet till micken, plus kort releasetid på kompressor som lyfter fram tonlösa siblianser ännu mer. En tidskrävande manuell volymautomation skrevs upp på ’Att Göra-listan’. Flera gitarrer är komprimerade med, vissa hårt – Elgitarr 21 t.ex. Synd. Det förtar sprödheten, fräscheten, kraften och närvaron, låter ”inspelad” gitarr snarare än verklig. Tagningarna känns rock’n roll, dragna snabbt och ’rakt av’, härligt levande men en del grova misstag och inkonsekvenser kvar: höga Jamesbond-gitarren på slutet av första versen, och under bryggan t.ex. Bakgrundssången innehåller mummelsång (tappar ord), orgeln distar på slutet, i tomrummen mellan insatserna hörs fotstamp, en del visslande näshår och sånt (man måste ansa snoken när man ska spela in, ny regel) och min egna favvo, fjärde versen i mellanstämman ikören: "Well, it's time to turn this CHIMP around" 😄 En del stämmor spelar inte heller samma insatser på återkommande delar av låten; låter som musikanten glömt i farten hur han spelade på ’förra’ refrängen, och drar till med ’nåt liknande’. Skillnaden mellan när ett instrument spelar sin passage bra, och när ett instrument spelar sin passage dåligt, var tidvis ganska dramatisk. Att klippa och klistra de bra alternativen över de dåliga, för att skapa konstant struktur, vart nästa punkt på Att Göra-listan. Låten lutar i intensitet, stor skillnad mellan spelet i början av låten jämfört med slutet. I början koncentrerar man sig på att komma in rätt, ligga rätt i takt, inte spela fel osv, men mot slutet så har man ’kommit in i schwunget’, och känslan av att det är kul att spela har ersatt varsamhet och koncentration. Skillnaden är ibland så stor att vissa av stämmornas insatser låter kanon på slutet av låten men låter veka i början av låten - särskilt jamesbond-gitarren. Att kopiera en del från slutet av låten till början hamnade på ’Att Göra-listan’. Trummorna … det är nog inget direkt fel på trummisen. Han är nog bara en person som inte funkar bra med klick, det kväver hans frihet och musikalitet. Takten före refrängen vill han typ dra på lite, så det blir ös till refrängen. Men i samma ögonblick tappar han ju synk mot klicket för han ökar ju aaaningens i tempo. Han reagerar instinktivt på detta, drar åt handbromsen, så pass att han istället hamnar ”bakom” klicket, och får ägna 1-3 takter åt att smyg-jaga ifatt .. å sådär håller det på, katt å råtta jagis hela låten, vobblar fram och tillbaka. Övriga instrument är kanske lagda genom att spela till de vobbliga trummorna (eller trummor+DAWclick på samma gång) så vobbligheten har tack vare det fortplantat sig till större delen av låten. Hur jag än rensade upp ljudmässigt, skulle jag bara göra det ryggradslösa i kompet och rytmiken ännu tydligare. Så det fanns nästan bara en sak att göra. Motorn i en sånhär låt är ju trummorna och basen, och eftersom det är svårt att kvantisera ett trumset bestående av många spår som måste vara i ren fas (varav rumsmickar i M/S t.o.m.) så beslöt jag att rita in nya trummor från grunden istället. Då löste sig även problemet med att trum-ljudet lämnade en del att önska. Alla mina trumljud körs via NI Battery. Kicken minns jag inte varifrån den kommer, troligast från nån av Rolands gamla L-CDX skivor. Virvel-jobbet vanns utav Snare 2 (eller var det Snare 3?) från EZDrummer Original (+6 alternerande slag). Cymbaler och pukor är ”Pop Kit” från NI Batterys medföljande bibliotek. Dessa bouncades sen ner som egna audiospår och kördes genom samma rullbands-emulering som alla andra spåren. Lite känsligt att arra trummorna på denna låt, svårt hitta rätt spel och fills m.m. Jag tänkte som en gammal 60-årig studiogubbe från Nashville när jag rita in trummorna: behärskat, moget, opretentiöst. Ett par av fillen mot slutet vart lite väl .. mänskliga dock. Lite groove preset quantizing kombinerat med hemgjort MIDI Transformer script gav trummorna mänsklig feel (överlag för lite, tycker jag nu i efterhand). Trummorna vart dock för linjära för övriga instrumenten, som vobblade runt en del. Före vers 4 ligger ju hela bandet typ en hel åttondel före klicket, men det gör ju inte trummorna nu längre. Jag beslöt att anpassa instrumenten till nya trummorna mer än att anpassa nya trummorna till instrumenten. Vart en hel del warpning, kvantisera ljudspårens rytmik gradvis efter timeline-en, kombinerat med klipp&klistra och slip-editing. Tog bra med tid, men det blev betydligt bättre, dock rätt linjärt. Valle skrev att det låter MIDI-arr, dansband, och det ligger nåt i det. Det är förstås lite den genren med. Instrumentens små inkonsekventheter får det ibland att låta som det är trummorna som skiftar, och det är en önskvärd humanizer-illusion. Sen synka jag bakgrundssången rytmiskt efter leadsången - eftersom leadsången nu var synkad till den nya feelingen - så leadsången och bakgrundssången sjunger rytmiskt unisont. Lite warpning, klipp och klistra så funka det rätt bra. Sen autotuning av alla stämmor som inte kör ackord. Jag hatar hur Cubase Yamaha-autotuning låter, ger ofta missljud med, så jag kör på Antares. På leadsången körde jag en bra autotuning å sen fryste jag spåret. När jag senare un-freezade spåret för att göra en justering, så nollställde sig jävla Autotunern på det spåret och gick över i real-tidsläge - använde inget av det jag tidigare programmerat in. Detta var typ 25 minuter innan deadline då mixen skulle va inlämnad, så jag kunde bara justera realtidsläget så autotuningen skulle låta så ”mild” som möjligt. Tyvärr så autotunade den ett fåtal toner riktigt hörbart ändå. Skit! Nu kom också bi-effekterna av ett tätt arr: extremt trångt uppe i diskanten. Sång, stämsång, 3 skarpa akustiska gitarrer, elgitarr, tamburin, shaker, och enstaka soloinpass .. alla stämmornas diskant flöt in i varandra. Sångens otydliga konsonanter försvann in i tamburinen, och shakern smetade ut både akustiska gitarrernas diskant och förtog körsångens tydlighet, och nu skulle även cymbalerna in här och få plats med, där främst hi-haten har en extremt viktigt roll för feelingen i låten. Det gick bara inte, försökte länge, vart bara sörja hur jag än pannade, EQade och skar. Så jag tog botten ur cymbaler/hihat och la en skitig exciter (Prosoniq) på dom från typ 11khz och uppåt, och jag kasserade tamburinen och shakern. Cymbalerna fick ett hi-fi ljud, men lösningen fungerade: trots att cymbalerna vart för höga så går det att höra diskanten för varje enskilt instrument betydligt bättre - akustiska gitarrerna, bakgrundssången, cymbaler, leadsång osv. Mellanregistret är fortfarande smockfullt och såsigt, men det gick inte att göra mycket åt det på tiden som fanns. Dessutom var det inspelat så, och mixaren kan inte lösa allt. Jag EQar rätt mycket. Nyckelorden för mig är Klart, Öppet och Nära. Klarhet skapar öppenhet, öppenhet skapar närhet. Om man hör stojande ungar utanför fönstret … ni vet ju hur dämpat det låter liksom. Och sen om man öppnar fönstret … hur klart, öppet och nära det blir helt plötsligt. Den effekten är vad jag söker efter, i varje enskilt spår jag EQar. Den hittar man ofta genom att jämna ut många destruktiva dippar eller peakar i frekvensresponsen (men inte dom icke destruktiva), allt ifrån de stora, till dom väldigt små. Krävs ibland många filterband och många dB; man får inte vara rädd. EQar rätt snabbt med, för örat hinner vänja sig ap-fort vid ett felaktigt ljud, och då tappar man referensen mentalt. Inställningar spår för spår: Dobro (skarp akustisk ackord-gitarr): Sänkte med smal EQ vid 170 och 710hz. Höjde smalt vid 950 och 2300hz, och allt upp ovanför 13000hz. Använde Waves TransX Multi för att mildra strängattacken. Volymautomation. Lätt reverb. Akustisk Ackord-gitarr: Sänkte smalt vid 180 och 1600hz. Höjde smalt vid 750, 3250hz och allt upp över 13000. Använde Waves TransX för att lyfta fram sträng-attacken mer. Volymautomation. Lätt reverb. Bas: Höjde smalt vid 525, 1550hz. Sänkte smalt vid 875, 2300hz, skar även bort lite botten. La till rejäl expander, 1:4, för att göra ton-dämpningarna och attackerna mer distinkta, och komprimerade sen skiten ur den med lång attack för att få fram tjockt "pop"-ljud vid strängknäppningarna. Sist stereobreddare, och långsam volymautomation. Leadsång: Höjde smalt vid 4670 och 8370hz. Sänkte smalt vid 190, 1100hz och brett vid 850hz. Autotuning (misslyckad). 2 volymautomationer - en snabb och en långsam övergripande - och manuell redigering av siblianser. Måttligt med platereverb. Bakgrundssång: Samma EQ-princip som för leadsången, fast olika frekvensområden beroende på stämmans generella tonhöjd. Snabb volymautomation på vart och ett av spåren. Skickade alla spår till en buss, där jag EQaq igen: sänkte smalt vid 190, 475 och 830hz. Höjde smalt vid 225, 4200, 6800hz och upp allt över 11200hz. Körde snabb volymautomation på bussen. Använde sen Nomad Factory Blue Tube Analog Trackbox EQ och kompression (rör-emulering) för att glassa till toppen lite och pressa ihop rejält utan att skapa känslan av att vara hoptryckt. Sista refrängen dubbas de (rytmiskt) oredigerade och icke-autotunade original kören in för att fetta till. Dom rytmiskt oredigerade stämmorna har dock samma EQ/kompression, automation/buss inställningar som sina redigerade syster-spår, och dom har även chorus på sig. En god portion platereverb. Sologitarr: Använde bara dynamiska micken. Körde den genom URS Saturation (British Transformer) för att få fram gitarren lite ur sin dova håla, och spricka upp i mer spröd overdrive i toppen. Sänkte allt mellan 125-5800hz och smalt vid 200, 400 och 1100hz. Höjde smalt vid 240, 700 och 1550hz, och upp allt över 6000hz. 2,5:1 kompression och långsam volymautomation. Platereverb. Låg James-bond-gitarr: Sänkte allt mellan 90-6000hz, och smalt vid 165 och 2500hz. Höjde smalt vid 230hz, och allt ovan 6000hz. Skar bort en del botten med högpasset för att göra den mer ilsken och genomträngande. 2,5:1 kompression, volymautomation och lätt reverb. Hög James-bondgitarr: Tog bort bandmikrofonen och sänkte ”konding”-spåret 5db lägre än ”cl_02” spåret. Sänkte allt mellan 100 och 6600hz, och smalt vid 450 och 2950hz. Höjde smalt vid 250 och 1600hz, och upp allt ovan 6600hz. 2,5:1 kompression, volymautomation. Lätt reverb. Vibratogitarr: Delade upp det här spåret till 3 olika spår. Olika funktioner i arret liksom. Varje del fick lite olika behandling: - Vid arpeggio-ackorden sänkte jag smalt 150, 840 och, 4200hz, och höjde smalt vid 200hz och brett allt över 7000hz. Cubase egna stereochorus och stereo-delay tillagt. - Bend-slingan EQade jag inte mer än att ta bort tonen som ofta hängde kvar i botten som en drönare. - Stickgitarren: sänkte brett allt mellan 85-7000hz, sänkte smalt vid 135, 215, 550, 3750 och 11400hz. Höjde smalt vid 170 och 275hz, och upp allt över 7000hz. Chorus och rejält med stereo-delay tillagt. Lätt reverb stickgitarren. Betydligt mer reverb på arpeggio och bendslingan; ville skapa lite ”sväva i ingenting” känslan. Acke fill: Sänkte allt mellan 130-17000hz, och smalt vid 174, 360, 1100, 4600 och 12700hz. Höjde smalt vid 250, 610, 3200 och 6600hz. Använde Waves TransX Multi för att dämpa strängattacken lite. Diskret stereochorus (Waves Metaflanger) och långsam volymautomation. Lätt reverb. Trummorna - vart mycket reverb på virveln, lite EQ på virveln med för att få den att smälta in lite bättre, lite expander på pukorna för att få bort botten-rumlet och exciter på cymbalerna. --- Det ligger ett hipass filter på alla spår, 24db/oktav, placerat på frekvensen där spåret generellt dyker under 50db. Vissa spår, t.ex. akustiska gitarrer och sång, lägger jag det högre upp – efter behov. På masterutgången ligger det dock inga effekter alls. Det är två reverb i mixen. Ett är en syntetisk impuls som bara innehåller early reflections (mycket kort rumseko) och körs genom Waves IR-1. Den lägger man svagt på för att få lite liv i en stämma, få loss den från att låta fastnaglad i mono. Det andra är en ljus Plate från Steinberg Roomworks reverb – en plate som blev lite för stark dock. Ligger mest på körsången, sologitarren och virveln. Joachimes ord, att mixen ska köras ner till ca -12RMS, fick mig att göra mixen tät i nivå. Valde t.o.m. att skära bort lite botten i leadsången för att få ner sången ytterligare lite i nivå, men det vart lite för mycket. Mixen saknar även lite botten; har utrymme för 2-3 db mer i botten. Redigerat 16 mars 2012 av Signia
Lundin Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Här är min sprängskiss då .. (ville bara vänta tills popcornen kallnat först) *Öppnar en ny påse popcorn*
nikko Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 FreddeHstd , Skulle du kunna dela med dig lite av hur du gjorde med virveln i ditt bidrag? (nr20).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.